دوره های آموزشی آکادمی پی وی لرن (پروژه محور و ویژه بازار کار)



  • ۴
  • شهریور

جلسه ۰۸ : لزوم شبکه – امنیت شبکه

  • دسته‌بندی‌ها :
جلسه ۰۸ : لزوم شبکه – امنیت شبکه
    • جزئیات
    • نوع محتواآموزشی

      مقدمه

      با دوره ی آموزش امنیت شبکه (Network Security) از وبسایت پی وی لرن همراه هستیم.
      در قسمت آخر به بررسی وجود شبکه و لزوم امنیت شبکه در تجارت و اهمیت امنیت شبکه برای تجارت و مزایای شبکه خواهیم پرداخت.

      بررسی لزوم شبکه

      اطلاعات و ارتباطات مؤثر دو موضوع مهم استراتژیک برای موفقیت هر مشاغل است. با ظهور وسایل ارتباطی و الکترونیکی، مشاغل بیش تر و بیشتری به سمت استفاده از شبکه های داده برای برقراری ارتباط، ذخیره اطلاعات و به دست آوردن منابع تغییر یافته اند. انواع و سطوح مختلف زیرساخت های شبکه وجود دارد که برای اجرای مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد.

      می توان اظهار داشت که در دنیای مدرن هیچ چیز تأثیر بیش تری بر روی مشاغل نسبت به رایانه های شبکه ای نداشته است. اما شبکه سازی تهدیدهای امنیتی را با خود به همراه دارد که می تواند خطرات و آسیب های شبکه را بالا ببرد که در ادامه لزوم امنیت شبکه رو بیان می کنیم.

      نقش شبکه در تجارت

      امروزه، شبکه های کامپیوتری توسط تقریبا تمام کسب و کار ها به عنوان یک منبع مشاهده می شوند. این منبع به آن ها امکان می دهد تا اطلاعاتی را که برای سودآوری آن ها ضروری است، جمع آوری، تجزیه و تحلیل، سازماندهی و پخش کنند. اکثر مشاغل شبکه ها را برای رقابتی ماندن نصب کرده اند.

      بارزترین نقش شبکه های رایانه ای این است که سازمان ها می توانند تقریباً هر نوع اطلاعات را در یک مکان مرکزی ذخیره کنند و آن را در محل مورد نظر از طریق شبکه بازیابی نمایند.

      مزایای شبکه ها

      شبکه های رایانه ای افراد را قادر می سازد تا اطلاعات و ایده ها را به راحتی به اشتراک بگذارند، بنابراین آن ها می توانند کارهای کارآمدتر و مؤثرتری را انجام دهند. شبکه ها فعالیت هایی مانند خرید، فروش و خدمات به مشتری را بهبود می بخشند. شبکه سازی باعث می شود فرآیندهای تجاری سنتی کارآمدتر، قابل مدیریت تر و ارزان تر باشند.

      مهم ترین مزایای کسب و کار شبکه های رایانه ای عبارتند از:

      • اشتراک منابع – یک تجارت می تواند با به اشتراک گذاشتن مؤلفه ها و لوازم جانبی متصل به شبکه، میزان هزینه های مربوط به سخت افزار را کاهش دهد.
      • فرایندهای کاری ساده – شبکه های رایانه ای، شرکت ها را قادر می سازند تا فرایندهای تجاری داخلی خود را ساده تر کنند.
      • همکاری بین ادارات – هنگامی که دو یا چند بخش از مشاغل، بخش های منتخبی از شبکه های خود را به هم وصل می کنند، می توانند فرایندهای کاری را ساده تر انجام دهند که به طور معمول مقدار زمان کم و تلاش بیش تر را به خود اختصاص می دهند و اغلب زمینه های دستیابی به بهره وری بالاتر را ایجاد می کنند.
      • بهبود روابط مشتری – شبکه ها مزایای بسیاری از قبیل راحتی در انجام کار، پاسخگویی سریع به سرویس و غیره را در اختیار مشتریان قرار می دهند.

      مزایای خاص بسیاری دیگر برای مشاغل وجود دارد که از طریق شبکه به وجود می آیند. چنین مزایایی باعث شده است که برای همه نوع مشاغل برقراری شبکه های رایانه ای ضروری باشد.

      حال لزوم امنیت شبکه رو بررسی می کنیم.

      لزوم امنیت شبکه

      تهدیدات مربوط به شبکه های سیمی یا بی سیم به دلیل پیشرفت در فناوری مدرن با ظرفیت روزافزون شبکه های رایانه ای، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. استفاده بیش از حد از اینترنت در دنیای امروز برای معاملات مختلف تجاری، چالش هایی را برای سرقت اطلاعات و سایر حملات به دارایی های معنوی تجارت به وجود آورده است.

      در عصر حاضر، بیش تر مشاغل از طریق برنامه های شبکه انجام می شود و از این رو، همه ی شبکه ها در معرض خطر حمله قرار دارند. بیش ترین تهدیدات امنیتی برای شبکه های تجاری ، رهگیری داده ها و سرقت اطلاعات و سرقت هویت است.

      امنیت شبکه یک زمینه تخصصی است که با خنثی کردن چنین تهدیدهایی و فراهم آوردن محافظت از قابلیت استفاده ، قابلیت اطمینان ، صداقت و ایمنی زیرساخت های شبکه رایانه ای یک تجارت انجام می شود.

      در ادامه دلایل اهمیت امنیت شبکه برای تجارت رو بررسی می کنیم.

      اهمیت امنیت شبکه برای تجارت

      • محافظت از دارایی های تجاری – این هدف اصلی امنیت شبکه است. دارایی ها به معنای اطلاعاتی است که در شبکه های رایانه ای ذخیره می شود. اطلاعات به اندازه سایر دارایی های ملموس شرکت بسیار مهم و با ارزش است. امنیت شبکه مربوط به یکپارچگی ، محافظت و دسترسی ایمن به اطلاعات محرمانه است.
      • انطباق با الزامات نظارتی – اقدامات امنیتی شبکه به مشاغل کمک می کند تا مقررات خاص دولت و صنعت در مورد امنیت اطلاعات را رعایت کنند.
      • همکاری مشارکتی امن – امنیت شبکه همکاری را تشویق می کند و ارائه دسترسی به شبکه ایمن ، ارتباط با مشتریان و تأمین کنندگان را تسهیل می کند. این اطمینان مشتری و مصرف کننده را نسبت به محافظت از اطلاعات حساس آن ها تقویت می کند.
      • کاهش خطر – پذیرش امنیت شبکه، تأثیر نقض امنیت ، از جمله اقدامات قانونی که می تواند مشاغل کوچک را ورشکسته کند، را کاهش می دهد.
      • به دست آوردن مزیت رقابتی – ایجاد یک سیستم امنیتی مؤثر برای شبکه ها، مزیت رقابتی بودن به یک سازمان می دهد. در عرصه خدمات مالی اینترنت و تجارت الکترونیکی ، امنیت شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است.

      کلام پایانی

      وجود شبکه و لزوم امنیت شبکه و اهمیت امنیت شبکه برای تجارت از سری مباحث آموزش امنیت شبکه رو در جلسه ی آخر بررسی نمودیم. امیدوارم مطالب مفید باشد. با آموزش های مفید دیگری از سایت پی وی لرن می توانید همراه باشید.

      QR:  جلسه ۰۸ : لزوم شبکه – امنیت شبکه
      به اشتراک بگذارید