تاریخچه سیستم عامل اندروید

مقدمه

با عرض  سلام خدمت کاربران سایت پی وی لرن . در این پست قصد داریم به معرفی و بررسی سیستم عامل اندروید (Android)، بپردازیم. آندروید یک سیستم عامل تلفن همراه است که توسط شرکت گوگل ساخته شده است، که بر اساس نسخه اصلاح شده هسته لینوکس و سایر نرم افزارهای منبع باز کار می کند. و عمدتا برای دستگاه های تلفن همراه لمسی مانند تلفن های هوشمند و رایانه های لوحی طراحی شده است. علاوه بر این، گوگل Android TV را برای تلویزیون، Android Auto for cars و Wear OS را نیز برای ساعتهای مچ دست توسعه داده است، که هر کدام با یک رابط کاربری تخصصی طراحی شده است. ابزارهای سیستم عامل Android نیز در کنسول های بازی، دوربین های دیجیتال، رایانه های شخصی و سایر وسایل الکترونیکی استفاده می شود.

سیستم عامل Android نیز با مجموعه ی نرم افزارهای  اختصاصی گوگل، از جمله برنامه های اصلی برای خدمات مانند Gmail و جستجوی گوگل، و همچنین فروشگاه نرم افزاری و پلت فرم توزیع دیجیتال Google Play و پلت فرم توسعه مرتبط است. این برنامه ها توسط تولید کنندگان دستگاه های آندروید، تحت گواهینامه های استانداردهای گوگل مجاز هستند، اما AOSP به عنوان پایه ای از اکوسیستم های اندرویدی مانند Amazon.com Fire OS استفاده می شود. که از معیارهای مشابه خود به این سرویس های Google Mobile استفاده می کند.

kitkat-ui1- سیستم عامل Android

kitkat-ui1- سیستم عامل Android

تاریخچه

Android Inc. در اواخر سال ۲۰۰۳ توسط شرکت اندی روبین، ریچ مینر، نیک سیرز و کریس وایت در Palo Alto کالیفرنیا تأسیس شد. روبین پروژه آندروید را به عنوان “پتانسیل فوق العاده ای در توسعه دستگاه های تلفن همراه دقیق تر که بیشتر از مکان و ترجیحات مالک خود شناخته شده” توصیف کرد. اهداف اولیه این شرکت، توسعه یک سیستم عامل پیشرفته برای دوربین های دیجیتال بود، و این مبنای زمینه سرمایه گذاران در آوریل ۲۰۰۴ بود.  این شرکت تصمیم گرفت که بازار دوربین ها برای اهدافش که در آن زمان به اندازه کافی بزرگ نبود استفاده کند.  و پنج ماه بعد تلاش هایش را تغییر داد و اندروید را به عنوان سیستم عامل گوشی که سیستم عامل های سیمبیان و مایکروسافت ویندوز موبایل را رقیب خود می دانست، تکان داد.

Android-vs-Jolla1- سیستم عامل اندروید

Android-vs-Jolla1- سیستم عامل اندروید

روبین در اوایل کار، در جذب سرمایه گذاران مشکل داشت و سیستم عامل اندروید ، در حال از بین رفتن از فضای اداری بود. استیو پرلمن، یکی از دوستان نزدیک روبین،  به صورت نقدی در یک پاکت، مبلغ ۱۰،۰۰۰ دلار را برای اندی روبین، آورد. و در مدت کوتاهی پس از آن مبلغی نامعلوم به عنوان بودجه صندوق گذاشته شد. پرلمن اعلام کرد: “من این کار را انجام دادم، زیرا به این اعتقاد داشتم و می خواستم به اندی کمک کنم.”

در ژوئیه ۲۰۰۵، گوگل سیستم عامل اندروید را برای حداقل مبلغ ۵۰ میلیون دلار خریداری کرد. و کارکنان کلیدی آن، از جمله روبین، مینر و سفید، به عنوان بخشی از این خرید به Google پیوستند. در ابتدا این شرکت آن را آن را نرم افزاری برای تلفن های همراه ارائه می کرد.  در گوگل، گروهی به رهبری روبین یک پلتفرم تلفن همراه را که توسط هسته لینوکس طراحی شده بود، توسعه دادند. گوگل این پلتفرم را برای سازندگان و اپراتورهای تلفن همراه با این وعده که “در آینده، تبدیل به یک سیستم انعطاف پذیر و قابل ارتقا خواهد شد” عرضه می کند.

گمانه زنی ها درباره قصد گوگل برای ورود به بازار ارتباطات تلفن همراه در دسامبر ۲۰۰۶ ادامه داشت. یک نمونه اولیه اولیه شباهت زیادی به گوشی BlackBerry داشت، بدون صفحه لمسی و صفحه کلید QWERTY فیزیکی بود، اما ورود آی فون اپل در سال ۲۰۰۷ ، به این معنی بود که به زودی آندروید به سمت صفحه لمسی حرکت می کند.

گوگل به تازگی اسناد مشخصات سیستم عامل Android خود را تغییر داده است تا اعلام کند که «صفحه لمسی پشتیبانی خواهد شد»، هر چند که «محصول با حضور دکمه های فیزیکی گسسته به عنوان یک پیش فرض طراحی شده است، بنابراین صفحه نمایش لمسی نمی تواند به طور کامل دکمه های فیزیکی را جایگزین کند».

تا سال ۲۰۰۸، هر دو گوشی نوکیا و بلک بری ، گوشی های مبتنی بر لمس را برای رقابت با آیفون ۳G اعلام کردند. و در نهایت تمرکز اندروید به سمت صفحه های لمسی روی آورد. اولین گوشی هوشمند موجود در بازار آندروید HTC Dream بود، همچنین به عنوان T-Mobile G1 شناخته می شود، که در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۸ انتشار یافت.

از سال ۲۰۰۸، آندروید روزهای زیادی را مشاهده کرده است که به تدریج سیستم عامل اندروید را بهبود می بخشد، ویژگی های جدید با رفع اشکالات ، نسخه های قبلی را بهبود می بخشد. هر نسخه اصلی به ترتیب حروف الفبا ، دسر یا شیرینی نامگذاری شده است، اولین نسخه های سیستم عامل Android ، “کیک کوچک”، “شیرینی زنجفیلی”، “کلر” و “Froyo” نامیده می شود.

در سال ۲۰۱۰، گوگل مجموعه سری Nexus دستگاه های خود را راه اندازی کرد، که در آن گوگل با تولید کنندگان دستگاه های مختلف برای تولید دستگاه های جدید و معرفی نسخه های جدید سیستم عامل اندروید همکاری کرد.

گوگل در کنفرانس توسعه دهنده خود در ماه مه ۲۰۱۳، نسخه ویژه ای از سامسونگ کهکشان S4 را اعلام کرد که در آن، به جای استفاده از سفارشی سازی Android ، خود سامسونگ، تلفن “Android Stock” را اجرا کرد و وعده داده که این دستگاه ، سریعترین به روز رسانی سیستم را دریافت خواهد کرد.

stock-android- آندروید

stock-android- آندروید

در ژوئن ۲۰۱۴، گوگل اعلام کرد آندروید یک، مجموعه ای از “مدل های مرجع سخت افزاری” است که “[سازندگان دستگاه] به راحتی می تواند تلفن های با کیفیت بالا را با هزینه های کم ایجاد کند”، طراحی شده برای مصرف کنندگان در کشورهای در حال توسعه.

گوگل در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶، گوشی های Pixel و Pixel XL را معرفی کرد که اولین تلفن های ساخته شده توسط گوگل بود. و به طور خاص ویژگی های نرم افزاری خاص مانند دستیار گوگل را قبل از گسترش آن به طور گسترده تر معرفی کرد. تلفن های Pixel سری Nexus را با نام نسل جدیدی از تلفن های Pixel که در اکتبر ۲۰۱۷ راه اندازی شده اند، جایگزین کردند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید