سیستم عامل Chrome OS

مقدمه

با عرض سلام خدمت کاربرات سایت پی وی لرن. در این پست قصد داریم به معرفی سیستم عامل Chrome OS و بررسی ویژگی ها ی آن بپردازیم. سیستم عامل Chrome یک سیستم عامل طراحی شده توسط شرکت گوگل است. که این سیستم عامل بر پایه هسته سیستم عامل لینوکس کار می کند. و از مرورگر وب گوگل کروم به عنوان رابط اصلی آن استفاده می کند.

گوگل این پروژه را در جولای ۲۰۰۹ اعلام کرد و آن را به عنوان یک سیستم عامل معرفی کرد. که در آن هر دو برنامه و داده های کاربر در ابر قرار دارند. از این رو سیستم عامل Chrome OS در درجه اول برنامه های وب را اجرا می کند. نسخه ی نمایشی عمومی آن در ماه نوامبر به نمایش گذاشته شد. اولین لپ تاپ Chrome OS، که به نام Chromebook شناخته می شود، در ماه مه ۲۰۱۱ وارد شد.

googleChromeb- سیستم عامل Chrome OS

googleChromeb- سیستم عامل Chrome OS

تاریخچه و ویژگی ها

گوگل پروژه سیستم عامل Chrome OS را در تاریخ ۷ جولای ۲۰۰۹ اعلام کرد. از ویژ گی های منحصر به فرد این سیستم عامل این است که برای پردازش و اجرای برنامه ها و داده های کاربر  از سیستم پردازش ابری استفاده می کند.

در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۰۹، گوگل کد اصلی سیستم عامل Chrome را به عنوان پروژه سیستم عامل Chromium منتشر کرد.

در کنفرانس مطبوعاتی روز شنبه ۱۹ نوامبر، ساندار پیچی، یک نسخه اولیه سیستم عامل را نشان داد. او دسکتاپی را که بسیار شبیه به مرورگر Chrome بود، پیش نمایش کرد و علاوه بر برگه های مرورگر به طور منظم نیز دارای زبانه های برنامه بود که فضای کمتری را می گرفت و می توان برای دسترسی آسان تر به آن متصل شد. در کنفرانس، سیستم عامل به مدت هفت ثانیه بارگیری شد، و گوگل اعلام کرد برای کمتر شدن زمان بارگیری سیستم عامل کار خواهد کرد.

سخت افزار

لپ تاپ هایی که سیستم عامل Chrome را اجرا می کنند، همگی به عنوان Chromebook شناخته می شوند. اولین لپ تاپ CR-48 بود، که یک طراحی سخت افزاری مرجع محسوب می شود. که گوگل به بازرسان در دسامبر ۲۰۱۰ ارائه داد.  یک سال بعد، در ماه مه ۲۰۱۲، یک طراحی دسکتاپ به عنوان Chromebox منتشر شد. شرکت سامسونگ در ماه مارس ۲۰۱۵،شروع مشارکت با AOPEN اعلام کرد و اولین Chromebox تجاری توسعه یافت.

Chromebit یک درگاه HDMI طراحی شده برای سیستم عامل Chrome است. هنگامی که در یک اسلات HDMI بر روی یک تلویزیون یا مانیتور کامپیوتر قرار می گیرد، دستگاه این صفحه نمایش را به یک کامپیوتر شخصی تبدیل می کند. این دستگاه در ماه مارس ۲۰۱۵ اعلام شد و در ماه نوامبر عرضه شد.

بروزرسانی ها

در آوریل ۲۰۱۲، گوگل اولین بار برای سیستم عامل Chrome OS،اولین نسخه ی به روز شدۀ سیستم عامل خود را از زمان راه اندازی آن، معرفی کرد. و مدیر پنجره سخت افزاری با نام Aura همراه با یک نوار ابزار معمولی را معرفی کرد. این افزونه ها مفهوم اصلی یک سیستم عامل را در Chrome OS برجسته تر کرد.  و به سیستم Chrome OS نگاه و احساس یک سیستم عامل رایانه ای رایج تر را داده است.

برنامه های کاربردی Chrome OS

گوگل یک برنامه های پخش رسانه ای را در سیستم عامل Chrome OS ، قرار داده است. که کاربران را قادر می سازد تا فایل های MP3 و  JPEG را مشاهده کنند و دیگر فایل های چندرسانه ای را در حالت آفلاین اداره کنند.

سیستم عامل Chrome، همچنین یک سیستم مدیریت فایل شبیه به آنچه که در سیستم عامل های دیگر وجود دارد. برای Chrome OS، طراحی کرده است. این سیستم مدیریت فایل، قابلیت نمایش دایرکتوری ها و فایل ها در داخل درایو ها و محتویات داخل محل ذخیره سازی داده ها را دارد.

maxresdefault- سیستم عامل Chrome

maxresdefault- سیستم عامل Chrome

پشتیبانی از برنامه های کاربردی Linux

پروژه Crostini، این امکان را فراهم می کند که خط فرمان و برنامه های گرافیکی و کاربردی ارائه شده برای سیستم عامل لینوکس در سیستم عامل Chrome OS نیز قابل اجرا باشد.که این قابلیت در تاریخ ۲۳ ژانویه ۲۰۱۸ منتشر شد.

 

به اشتراک بگذارید