تاریخچه ی سیستم عامل های Linux

مقدمه

با عرض  سلام خدمت همه ی کاربران سایت پی وی لرن  . در این پست قصد داریم به بررسی و تحلیل سیستم عامل ها ی Linux بپردازیم. و چند مورد از سیستم عامل های مهم و محبوب لینوکس را از لحاظ تاریخچه و قابلیت ها، بصورت خلاصه بررسی و تحلیل خواهیم کرد.

Linux - تاریخچه ی سیستم عامل های Linux

Linux – تاریخچه ی سیستم عامل های Linux

تاریخچه ی سیستم عامل های Linux

UNIX

سیستم عامل UNIX برای نخستین بار در سال۱۹۶۰  تولید شده و در این دهه شروع به رشد و گسترش کرد، اولین بار در سال ۱۹۷۰ عرضه شد . قابلیت های این سیستم عامل که شامل موجودیت وسیع و قابلیت جابجاییآن است  باعت شد که این سیستم عامل  مورد توجه قرار گرفته و توسط موسسات دانشگاهی ، تجارتخانه ها و غیره که بر تولید گران سیستم های دیگر اثر می گذاشت کپی و اصلاح شود.

MINIX

MINIX یک سیستم عامل  مشابه Linux است که برای استفاده ی  دانشگاهی ایجاد شد و برای اولین بار  توسط آندرو. اس . تاننباوم در سال ۱۹۸۷ به بازار عرضه شد. در حالیکه رمز و منبع توسعه و گسترش برای سیستم موجود بود، اما در زمان خود اصلاح و توزیع مجدد آن با محدودیت روبرو شده بود. (که امروز این گونه نیست) . به علاوه ، طرح ۱۶ بیتی MINIX به طور مناسب و  ارزان برای استفاده ی عموم و  کامپیوترهای شخصی اتخاذ نگردید.

LINUX

لینوکس یک سیستم عامل شبه UNIX است، هسته ی مرکزی  این سیستم عامل برای نخستین بار در سال ۱۹۹۱ توسط لینوکس توروالدز ایجاد شد، و به همین خاطر این سیستم عامل را لینوکس نامیدند، لینوکس که در زمینه ی کاربردش در سرور ها بسیار مشهور شده است، توسط کمپانی هایی نظیر Dell ، هولت پاکارد، Sun Micro system , Red Hat, Oracle corporation, Novel, IBM پشتیبانی می شود.لینوکس با انواع سخت افزار ها و رایانه ها نظیر رایانه های Desktop ، ابر رایانه ها ، سیستم های بازی های ویدئویی نظیر پلی استیشن ۲ و پلی استیشن ۳ و همچنین تلفن های همراه و ردیاب ها کاربرد فراوانی دارد.

Ubuntu

اوبونتو یکی از جدیدترین  توزیعهای  لینوکس می باشد که بسیار  کاربرپسند است و توانسته است  کاربران تازه کار بسیار زیادی را جذب کند همچنین پشتیبانی نسبتاً خوبی از تمامی  زبان‌های زنده دنیا از جمله زبان فارسی را داراست.اولین نسخه از سیستم  عامل اوبونتو برای اولین بار در ۲۰ اکتبر سال  ۲۰۰۴ به بازار  عرضه شد . و به عنوان یک شاخه از دبیان گنو/لینوکس موقتا شروع  به کار کرد،البته هدف از این کار این بود که این سیستم عامل از کد دبیان استفاده کند . و هر شش ماه یک نسخه جدید از سیستم عامل  اوبونتو را عرضه شود.

ubu14win-1 - تاریخچه ی سیستم عامل های Linux

ubu14win-1 – تاریخچه ی سیستم عامل های Linux

سیستم عامل اوبونتو بر اساس دسکتاپ گنوم ایجاد شده  و علاوه بر اپلیکیشن‌های گنوم، نرم‌افزارهای پر کاربرد دیگری نظیر لیبره‌آفیس و مرورگر وبMozilla Firefox نیز با همراه با این  سیستم عامل عرضه می‌شود . سیستم عامل اوبونتو همچنین  دارای نسخه‌های مخصوصی  برای گوشی های هوشمند سامسونگ  گلکسی نکسوس و نکسوس ۴ و هم‌چنین تبلت‌های نکسوس ۷ و نکسوس ۱۰ است.

سیستم عامل ابونتو دارای نسخه ها و ویرایش های  متعددی می باشد که توسط کنونیکال توسعه و پشتیبانی کامل می‌شود که به شرح زیر می باشد:

۱-ابونتو دستکتاپ (ِDesktop Ubuntu):

این نسخه از سیستم عامل ابونتو برای استفاده در رایانه های شخصی و لپ‌تاپ ها طراحی شده‌است البته در گذشته هم  نسخه اوبونتو نت‌بوک برای نت‌بوک‌ها و دیگر سیستم های کامپیوتری  با قابلیت حمل بالا با صفحه نمایش ده اینچ هم  طراحی شده بود، اما توسعه ی آن  به دلیل یکپارچه شدن رابط گرافیکی  کاربر و قابلیت‌هایش با نسخه دسکتاپ متوقف شد.

۲-اوبونتو سرو:

این نسخه از ابونتو برای استفاده در سرور ها طراحی شده که از رابط گرافیکی کاربر پشتیبانی نمی کند.

۳-اوبونتو دسکتاپ تجاری رمیکس:

این نسخه از اوبونتو برای کاربران تجاری که با استفاده ازنرم‌افزارهای سازمانی نظیر ادوبی فلش، Landscape کانونیکال، اپن‌جی‌دی‌کی انتشار یافته است ، این نسخه برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی و اشتراک فایل، بازی‌ها و ابزارهای مدیریت سیستم را ندارد.

۴-اوبونتو تی وی:

این نسخه برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ برای استفاده در  تلوزیون های هوشمند طراحی و عرضه شد و دسترسی به اکثر برنامه های اینترنتی معروف را فراهم کرد.

۵- اوبونتو برای اندورید:

این نسخه برای استفاده در تلفن های اندروید زراحی و عرضه شد.

۶-اوبونتو سرور:

این نسخه از اوبونتو که از نسخه  از نسخه ۱۲٫۰۴ پشتیبانی می کند برای استفاده در شبکه های کامپیوتر به عنوان سیستم عامل سرور طراحی و عرضه شد.

توسعه

امروزه سیستم عامل های  Linux در حوزه ها و بخش های  بیشماری کاربرد دارد، نظیر سیستم های تعبیه شده ، ابر رایانه ها  ، برقراری های سرورها با تجهیزات  و همچنین کاربرد عمومی LAMP را کاملا ایمن کرده است .

تفاوت عمده بین Linux با بسیاری از سیستم های عامل همزمان و معاصر  دیگر  سیستم عامل های مایکروسافت در  این است . که هسته مرکزی لینوکس (Linux kernel) و اجزای نرم افزاری دیگر آن یک  منبع رایگان و آزاد است .

البته Linux تنها سیستم عاملی نیست که دارای این شرایط می باشد،البته معروف ترین و پر کاربرد ترین نوع آن ها  است . به عنوان مثال یک  توزیع  از سیستم عامل Linux که عموماً “distro” نامیده می شود . طرحی است که برای جمع آوری نرم افزاری دور دست ،بر اساس سیستم عامل  Linux  را مدیریت و برقراری یک سیستم عامل Linux را آسان می کند . که البته این توزیعات توسط افراد ، تیمها و  سازمانهای داوطلبانه و نمایندگیهای تجاری حفظ می شوند . که معمولا یک توزیع مسئول پیکره بندی و تنظیم  ناقص سیستم های Linux نصب شده . امنیت سیستم عامل ها  و به طور عمومی ، ادغام و هماهنگی بسته های نرم افزاری مختلف به طور یکپارچه  می باشد.

 

به اشتراک بگذارید