دوره های آموزشی آکادمی پی وی لرن (پروژه محور و ویژه بازار کار)



  • ۱۷
  • اردیبهشت

جلسه ۰۲ : آشنایی با معماری سیستم مدیریت پایگاه داده ( DBMS )

  • دسته‌بندی‌ها :
جلسه ۰۲ : آشنایی با معماری سیستم مدیریت پایگاه داده ( DBMS )
    • جزئیات
    • نوع محتواآموزشی

      سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
      به دوره آموزش دوره آموزش سیستم مدیریت پایگاه داده DBMS خوش آمدید.
      Database Management System یا سیستم مدیریت پایگاه داده که به صورت خلاصه به آن DBMS می گویند؛ به فناوری ذخیره و بازیابی اطلاعات کاربران با حداکثر کارآیی در کنار اقدامات امنیتی مناسب اشاره دارد. در این آموزش اصول اولیه سیستم مدیریت پایگاه داده یا DBMS مانند معماری آن، مدل های داده، طرحواره داده ها، استقلال داده ها، مدل E-R، مدل رابطه، طراحی بانک اطلاعاتی رابطه ای، و ذخیره سازی و ساختار پرونده و موارد دیگر را می آموزیم.
      در جلسه گذشته ه آشنایی با کاربران سیستم مدیریت پایگاه داده پرداختیم؛ DBMS معمولی کاربرانی با حقوق و مجوزهای مختلف دارد که از آن برای اهداف مختلف استفاده می کند. برخی از کاربران داده ها را بازیابی می کنند و برخی دیگر از آنها نسخه پشتیبان تهیه می کنند.
      دراین جلسه قرار است به آشنایی با معماری سیستم مدیریت پایگاه داده ( DBMS ) می رویم.

      آشنایی با معماری سیستم مدیریت پایگاه داده ( DBMS )

      طراحی DBMS به معماری آن بستگی دارد که می تواند متمرکز یا غیرمتمرکز یا سلسله مراتبی باشد. معماری DBMS را می توان به صورت تک لایه یا چند لایه مشاهده کرد. یک معماری n-tier کل سیستم را به ماژولهای n و مرتبط مستقل تقسیم می کند که می توانند به طور مستقل اصلاح، ویرایش، تغییر یا جایگزین شوند.

      در معماری تک لایه، DBMS تنها موجودی است که کاربر مستقیماً روی DBMS قرار می گیرد و از آن استفاده می کند. هرگونه تغییر در اینجا مستقیماً روی خود DBMS انجام خواهد شد که البته ابزار مفیدی را برای کاربران نهایی فراهم نمی کند. طراحان و برنامه نویسان پایگاه داده معمولاً ترجیح می دهند از معماری تک لایه استفاده کنند.

      اگر معماری DBMS دو لایه باشد؛ باید برنامه ای داشته باشد که از طریق آن می توان به DBMS دسترسی پیدا کرد. برنامه نویسان در جایی که به DBMS با استفاده از یک برنامه دسترسی پیدا می کنند، از معماری دو لایه استفاده می کنند و در آن لایه برنامه کاملاً مستقل از پایگاه داده از نظر عملکرد، طراحی و برنامه نویسی است.

      معماری ۳ لایه

      یک معماری ۳ لایه بر اساس پیچیدگی کاربران و نحوه استفاده آنها از داده های موجود در پایگاه داده ، ردیف های خود را از یکدیگر جدا می کند. معماری ۳ لایه یک معماری بسیار پرکاربرد برای طراحی DBMS است.

      آشنایی با معماری سیستم مدیریت پایگاه داده ( DBMS )

      آشنایی با معماری سیستم مدیریت پایگاه داده ( DBMS )

      • Database (Data) Tier – در این مرحله، پایگاه داده به همراه زبانهای پردازش query در آن ساکن است. ما همچنین روابطی داریم که داده ها و محدودیت های آنها را در این سطح تعریف می کنند.
      • Application (Middle) Tier – در این لایه سرور برنامه و برنامه هایی که به پایگاه داده دسترسی دارند ساکن هستند؛ برای یک کاربر ، این لایه برنامه یک نمای انتزاعی از پایگاه داده ارائه می دهد. کاربران نهایی از وجود پایگاه داده فراتر از برنامه آگاهی ندارند. در انتهای دیگر، ردیف پایگاه داده از هیچ کاربر دیگری فراتر از ردیف برنامه اطلاع ندارد. از این رو، لایه برنامه در وسط قرار دارد و به عنوان واسطه بین کاربر نهایی و پایگاه داده عمل می کند.
      • User (Presentation) Tier – کاربران نهایی در این لایه فعالیت می کنند و از وجود این پایگاه داده فراتر از این لایه چیزی نمی دانند. در این لایه، نمایش های متعدد از پایگاه داده توسط برنامه ارائه می شود. همه نماها توسط برنامه هایی که در لایه برنامه ساکن هستند ایجاد می شوند.

      سخن پایانی

      در این جلسه به آشنایی به معماری سیستم مدیریت پایگاه داده ( DBMS ) پرداختیم؛ معماری پایگاه داده و با معماری پایگاه داده یک لایه، دو لایه و سه لایه آشنا شدیم؛ چند لایه بودن سبب می شود که امکان اصلاح پذیری نیز افزایش یابد، زیرا تقریباً تمام اجزای آن مستقل هستند و می توانند به طور مستقل تغییر کنند.
      در جلسه آینده قرار است با مدل های داده در DBMS آشنا شویم.
      با پی وی لرن همراه باشید.

      QR:  جلسه ۰۲ : آشنایی با معماری سیستم مدیریت پایگاه داده ( DBMS )
      به اشتراک بگذارید