دوره های آموزشی آکادمی پی وی لرن (پروژه محور و ویژه بازار کار)



  • ۲۰
  • آبان

جلسه ۲۷ : صفحات وب – تکنولوژی اینترنتی

  • دسته‌بندی‌ها :
جلسه ۲۷ : صفحات وب – تکنولوژی اینترنتی
    • جزئیات
    • نوع محتواآمورشی

      مقدمه

      سلام دوستان عزیز وب سایت آموزشی پی وی لرن و وقت بخیر به علاقمندان آموزش تکنولوژی های اینترنتی. صفحات وب یا Web Page رو در این جلسه داریم. بنابراین زبان اسکریپ نویسی شامل زبان اسکریپت نویسی سمت سرور و سمت مشتری رو بررسی می کنیم.

      صفحات وب یا Web Page

      صفحه وب سندی است که در سراسر جهان در دسترس است. صفحات وب در وب سرور ذخیره می شوند و با استفاده از یک مرورگر وب قابل مشاهده است.

      یک صفحه وب می تواند اطلاعات بسیاری از جمله متن ، گرافیک ، صدا ، فیلم و هایپر لینک ها را ارائه دهد. این هایپر لینک ها، لینک به سایر صفحات وب است.

      مثال : 

      صفحه وب استاتیک

      صفحات وب استاتیک به عنوان یک صفحه وب فلت یا ثابت نیز شناخته می شوند. آن ها دقیقاً در وب سرور ذخیره شده در مرورگر مشتری بارگیری می شوند. چنین صفحات وبی فقط اطلاعات استاتیک دارند. کاربر فقط می تواند اطلاعات را بخواند ، اما نمی تواند هیچ گونه تغییر یا تعامل با اطلاعات انجام دهد.

      صفحات وب استاتیک فقط با استفاده از HTML ایجاد می شوند. صفحات وب استاتیک فقط در مواردی مورد استفاده قرار می گیرند که اطلاعات دیگری برای اصلاح لازم نباشد.

       

      صفحات وب یا Web Page

      صفحات وب یا Web Page

      صفحه وب پویا

      صفحه وب پویا اطلاعات مختلفی را در زمان های مختلف نشان می دهد. امکان تغییر بخش هایی از صفحه وب، بدون بارگذاری کل صفحه وجود دارد. آن با استفاده از فناوری Ajax امکان پذیر شده است.

      صفحه وب پویا سمت سرور

      با استفاده از اسکریپینگ سمت سرور ایجاد می شود. پارامترهای اسکریپت نویسی سمت سرور وجود دارد که نحوه جمع آوری یک صفحه وب جدید را شامل می شود که شامل تنظیم بیشتر پردازش سمت مشتری نیز می باشد.

      صفحه وب پویا سمت مشتری

      صفحه وب پویا سمت مشتری با استفاده از اسکریپینگ سمت مشتری مانند JavaScript پردازش می شود. و سپس با (Document Object Model (DOM مواجه می شویم.

       

      صفحات وب یا Web Page

      زبان های اسکریپ نویسی

      زبان های اسکریپت مانند زبان های برنامه نویسی هستند که به ما امکان می دهند برنامه ها را به صورت اسکریپت بنویسیم. اسکریپت ها به تنهایی کاربرد ندارند و نیاز به  برنامه ی از قبل نوشته شده دارند.

      مثال : 

      اسکریپ نویسی سمت مشتری

      برنامه نویسی سمت مشتری به برنامه هایی اشاره دارد که از طرف مشتری اجرا می شوند. اسکریپت های سمت مشتری حاوی دستورالعمل اجرای مرورگر در پاسخ به عملکرد کاربر خاص هستند.

      مثال : 

      صفحات وب یا Web Page

      صفحات وب یا Web Page

      در جدول زیر از زبان های اسکریپت سمت مشتری استفاده می شود:

       

      ردیفتوضیحات زبان اسکریپت نویسی
      ۱٫JavaScript

      این یک زبان اسکریپت نویسی مبتنی بر نمونه اولیه است. این کنوانسیون نامگذاری خود را از جاوا به ارث می برد. کلیه فایل های جاوا اسکریپت در فایل با پسوند js. ذخیره می شوند.

      ۲٫ActionScript

      این یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که برای توسعه وب سایت ها و نرم افزارهایی که Adobe Flash Player را هدف قرار می دهد مورد استفاده قرار می گیرد.

       

      ۳٫Dart

      این یک زبان برنامه نویسی وب منبع باز است که توسط گوگل ساخته شده است. این نرم افزار به کامپایلر منبع به منبع جاوا اسکریپت متکی است.

      ۴٫VBScript
      این یک زبان برنامه نویسی وب منبع باز برپایه visual basic می باشند که توسط مایکروسافت ساخته شده است. این زیر مجموعه ای از جاوا اسکریپت است و برنامه نویسی شی گرا است، و توابع و ورودی ها به صورت شی معرفی شده و ارث بری دارند.

      زبان اسکریپت نویسی سمت سرور

      اسکریپت نویسی به صورت یک رابط برای مشتری عمل می کند و همچنین دسترسی کاربر به منابع روی وب سرور را محدود می کند. همچنین می تواند ویژگی های کاربر را به منظور سفارشی کردن پاسخ جمع آوری کند.

       

      صفحات وب یا Web Page - زبان اسکریپت نویسی سمت سرور

      صفحات وب یا Web Page – زبان اسکریپت نویسی سمت سرور

      در جدول زیر زبان اسکریپت نویسی سمت سرور استفاده می شود:

       

      ردیفتوضیحات زبان اسکریپت نویسی
      ۱٫ASP

      (Active Server Pages (ASP موتور اسکریپت سمت سرور برای ایجاد صفحات وب پویا است. این برنامه از (Component Object Model (COM پشتیبانی می کند که به وب سایت های ASP امکان دسترسی به عملکرد کتابخانه هایی مانند DLL را می دهد.

      ۲٫ActiveVFP

      مشابه PHP است و همچنین برای ایجاد صفحات وب پویا استفاده می شود. از زبان Visual Foxpro و پایگاه داده استفاده می کند.

      ۳٫ASP.net

      برای توسعه وب سایت های پویا ، برنامه های وب و خدمات وب استفاده می شود.

      ۴٫Java

      Java Server Pages برای ایجاد برنامه های وب پویا استفاده می شوند. کد جاوا به کد بایت کامپایل شده و توسط (Java Virtual Machine (JVM اجرا می شود.

      ۵٫Python

      این برنامه از چندین الگوی برنامه نویسی مانند برنامه نویسی شی گرا و عملکردی پشتیبانی می کند. همچنین می تواند به عنوان زبان غیر اسکریپت با استفاده از ابزارهای شخص ثالث مانند Py2exe یا Pyinstaller استفاده شود.

      ۶٫WebDNA

      یک زبان برنامه نویسی سمت سرور با یک سیستم پایگاه داده تعبیه شده است.

      کلام پایانی

      صفحات وب یا Web Page رو با بررسی زبان اسکریپت نویسی سمت سرور و سمت مشتری بررسی نمودیم. در جلسه ی بعد مبحث Web Browser رو دنبال می کنیم.

      QR:  جلسه ۲۷ : صفحات وب – تکنولوژی اینترنتی
      به اشتراک بگذارید