مقایسه ویژگی های WebLogic و WebSphere

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
سروری که از طریق پروتکلهای مختلف از جمله HTTP امکان دسترسی به عملکردهای تجاری به برنامه های مختلف کاربر را فراهم می کند سرور برنامه نامیده می شود. برنامه های کاربر می توانند از این ویژگیها استفاده کنند زیرا آن متودی از یک شیء است و می تواند سرور برنامه منابع خود را مانند امنیت، پردازش معاملات، پیام رسانی و ادغام منابع مدیریت کند. کاربران مختلفی برای سرور برنامه مانند GUI (رابط کاربری گرافیکی)، یک وب سرور یا برنامه های دیگر که در هر سرور برنامه میزبانی شده وجود دارد. اطلاعاتی که بین سرویس دهنده ها و سرورهای برنامه منتقل می شود محدود به نمایش فایلهای HTML نیست، در عوض ، این اطلاعات می توانند logicبرنامه نویسی باشند. کاربر می تواند متناسب با نیاز خود داده ها را تغییر داده و از آن در برنامه های خود استفاده کند. داده هایی که بین کاربر و سرور منتقل می شوند می توانند از چندین نوع مانند XML ، JSON ، قالب متن ساده و غیره باشند. از نمونه های سرور برنامه می توان بهSAP Netweaver (SAP) ، JBoss (Red Hat)   WebLogic Server (Oracle) ، WebSphere (IBM) ، Glassfish (Oracle و غیره اشاره کرد. در این مقاله قصد ما این است که به سراغ مقایسه ویژگی های WebLogic و WebSphere برویم.

مقایسه ویژگی های WebLogic و WebSphere

بهتر است قبل از مقایسه ویژگی های WebLogic و WebSphere اندکی بیشتر راجع به این دو بدانیم.

WebLogic چیست؟

WebLogic محصول اوراکل است که نقش سرور برنامه را انجام می دهد. WebLogic در حقیقت نرم افزاری واسطه ای است که بین برنامه های back-end مانند پایگاه داده و برنامه های مرتبط با thin clients مبتنی بر مرورگر ارتباط برقرار می کند. WebLogic برای توسعه و استقرار برنامه های J2EE استفاده می شود. J2EE یک بستر استاندارد برای توسعه برنامه های کاربردی شرکت های چند وجهی مبتنی بر زبان برنامه نویسی جاوا است.

WebSphere چیست؟

WebSphere یک نرم افزار IBM است که نقش سرور برنامه را انجام می دهد. WebSphere یک فریم ورک  نرم افزاری و میان افزاری است که میزبان برنامه های وب مبتنی بر جاوا محسوب می شود و WebSphere با استفاده از استانداردهای باز مانند Java EE ، XML و خدمات وب ساخته شده است. برای توسعه و استقرار برنامه های کاربردی بک اند یا سرویس هایی که با استفاده از Java با J2EE کار می کنند؛ به کار می رود تا کاربر بتواند با استفاده از مرورگرهای وب یا هر کاربر دیگری به آن دسترسی پیدا کند.

آشنایی با تفاوت های WebLogic و WebSphere

در ادامه شما را با چند مورد از تفاوت های مهم میان WebLogic و WebSphere آشنا می نماییم.

  • WebSphere تمایل دارد بیشتر روی ادغام ، اتصال و خدمات وب متمرکز شود ، در حالی که WebLogic بیشتر روی ظهور استانداردهای J2EE و سهولت استفاده، متمرکز شده است.
  • WebLogic دارای ویژگی پیش فرض معامله به عنوان “پشتیبانی” است اما WebSphere هیچ ویژگی معامله پیش فرض را ندارد.
  • WebLogic سریعتر از WebSphere است.
  • درک بارگیری کلاس WebLogic آسانتر از WebSphere است.

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه ویژگی های WebLogic و WebSphere پرداختیم. پس از درک تفاوتهای بین WebLogic و WebSphere ، اکنون می توان نتیجه گرفت که هر دو سرور برنامه های کاربردی مبتنی بر J2EE هستند.  گرچه دو سرور برنامه کاربردی از ویژگی های مشابهی برخوردار هستند اما هر دو نقاط قوت و ضعف خود را دارند که با توجه به نیازهای خود و نیز نیاز پروژه می توان در بین این دو دست به انتخاب زد.
امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید