مقایسه ویژگی ها WebGL و OpenGL

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
WebGL به طور خلاصه به عنوان کتابخانه وب گرافیک شناخته می شود و عمدتا برای ارائه گرافیک دو بعدی و گرافیک های سه بعدی تعاملی طراحی شده است. WebGL می تواند با Javascript API کار کند و با HTML5 استفاده شود. WebGL کراس پلتفرم را پشتیبانی می نماید  و فقط به زبان انگلیسی در دسترس است. برنامه های WebGL شامل یک کد کنترلی است که به زبان جاوا اسکریپت نوشته شده است. OpenGL به عنوان Open Graphics Library شناخته می شود و برای ارائه گرافیک برداری دو بعدی و سه بعدی به یک رابط برنامه نویسی برنامه کاربردی کراس لانگویج و کراس پلتفرم به کار می رود. OpenGL عملکردهای بسیاری مانند پسوندها را در اختیار شما قرار می دهد.
در این مقاله می خواهیم به سراغ مقایسه ویژگی ها WebGL و OpenGL برویم.

مقایسه ویژگی ها WebGL و OpenGL

بیایید پیش از مقایسه ویژگی ها WebGL و OpenGL اندکی راجع به هر دو بیشتر بدانیم.

WebGL چیست؟

نویسنده اصلی WebGL بنیاد موزیلا است که توسط گروه کاری Khronos WebGL تهیه شده است. WebGL برای اولین بار در ۲۰۱۱ منتشر شد. مزیت های زیادی در استفاده از WebGL وجود دارد. از آن جا که  برنامه های WebGL به زبان جاوا اسکریپت نوشته شده اند، به کمک این برنامه ها می توانید تعامل مستقیم با سایر عناصر سند HTML داشته باشید. WebGL پشتیبانی از همه مرورگرها و مرورگرهای موبایل و همچنین IOS safari ، مرورگر اندرویدی و غیره را فراهم می کند.
WebGL منبع باز است و می تواند به راحتی به کد دسترسی داشته باشد و دیگر نیازی به تهیه کد برای برنامه های WebGL نیست. WebGL از مدیریت حافظه اتوماتیک پشتیبانی می کند و نیازی به تخصیص حافظه دستی نیست؛ همین طور دیگر احتیاجی به تنظیمات اضافی ندارید و تنها چیزی که می خواهید  ویرایشگر متن برنامه وب و مرورگر است.

OpenGL چیست؟

OpenGL API برای تعامل با GPU (واحد پردازش گرافیکی) برای به دست آوردن برنامه های تسریع شده سخت افزاری و برنامه های OpenGL که عمدتاً در طراحی به کمک رایانه ، واقعیت مجازی ، تجسم ، بازی های ویدئویی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد ، استفاده می شود.
سازنده اصلی آن Silicon Graphics است و OpenGL توسط گروه Khronos توسعه داده شده است. OpenGL برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ منتشر شد و به زبان C نوشته شد. دستورات OpenGL یا shaders ها GLSL like vertex, geometry, fragment و غیره را نوشته اند.
در OpenGL خطوط pipeline با عملکرد ثابت وجود دارد که استفاده از این برنامه را برای برنامه نویسان بهتر می کند.

مقایسه کلی

در ادامه مقایسه ویژگی ها WebGL و OpenGL جدولی ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های عمده میان این دو مفید باشد.

تفاوت های اساسیWebGLOpenGL
تعریف برای ارائه گرافیک ۲D و ۳D طراحی شده است.API متقابل زبان و پلتفرم برای ارائه گرافیک برداری ۲D و ۳D است.
کاربردبیشتر برای اجرا در مرورگر برای برنامه های وب استفاده می شود.عمدتا در برنامه های دسکتاپ استفاده می شود.
برنامه ریزی شدهدر برنامه نویسی جاوا اسکریپت برنامه ریزی شده است.به زبان C نوشته شده است.
امکاناتامکانات نسبتاً کمتری دارد.امکانات بیشتری دارد تا برنامه یا گرافیک ها تعاملی تری ایجاد نماید.
خطوط Pipelineدر WebGL عملکردی ثابتی برای Pipeline وجود ندارد.در OpenGL عملکردی ثابتی برای Pipeline وجود دارد.
وبسایتhttps://www.khronos.org/webgl/Opengl.org

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه ویژگی ها WebGL و OpenGL پرداختیم. WebGL و OpenGL هر دو کتابخانه گرافیکی برای ارائه گرافیک دو بعدی و سه بعدی هستند. WebGL بیشتر در تگ canvas در  HTML مورد استفاده قرار می گیرد ، به این معنی که می تواند با زبان HTML درج شود.
برای استفاده از OpenGL اما باید دانش خوبی از توسعه برنامه داشته باشید. هر دو OpenGL و WebGL دارای مزایا و معایبی هستند. انتخاب کتابخانه گرافیکی می تواند بر اساس الزامات، مقیاس پذیری و نیاز شما در آینده در مورد برنامه صورت بپذیرد.
امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید