مقایسه ویژگی های WebGL و Canvas

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
WebGL نسخه OpenGL است که یک موتور سه بعدی است. WebGL کمک می کند تا ۳D manipulation را در مرورگر ها اجرا نماید. اما Canvas بخشی از HTML5 که این امکان را برای کاربران خود فراهم می کند که اشکال اسکریپت پویا ۲D رندر شده را ایجاد نماید. Canvas توانایی به روزرسانی تصاویر bitmap را دارد اما از گرافیک صحنه داخلی برخوردار نیست و در بازی ها (۲D و ۳D) با لایه های انتزاعی مانند PIXI.js و چند مورد دیگر مانند Three.JS و Unity استفاده می شود.
در این مقاله می خواهیم به مقایسه ویژگی های WebGL و Canvas بپردازیم.

مقایسه ویژگی های WebGL و Canvas

در ادامه مقایسه ویژگی های WebGL و Canvas به چند مورد از عمده ترین تفاوت های میان این دو پرداخته ایم.

یک

عنصر Canvas یک عنصر HTML است و با نسل ۵ آن (HTML5) معرفی شده است. این عنصر به کاربران این امکان را می دهد تا با استفاده از JavaScript روی صفحه نمایش به ترسیم اشکال بپردازند؛ بنابرین به کمک Canvas یک گرافیک و پویانمایی ایجاد شده به صورت پویا از طرف کاربر امکان پذیر است. در حالی که WebGL API غیر استاندارد است و تنها امکان عملکرد OpenGL را با استفاده از JavaScript فراهم می کند و برای یک رندر سه بعدی ۳D به یک مرورگر احتیاج است.

دو

از آن جا که WebGL و Canvas هر دو مبتنی بر  جاوا اسکریپت هستند، بنابراین شباهت هایی هم میان آن ها وجود دارد؛ به ویژه اگر بحث ما راجع به توسعه فریم ورک باشد. هم در WebGL و هم در Canvas کتابخانه هایی وجود دارد می توانند زمان با ارزش تیم توسعه را ذخیره كنند و كدها را نیز ارائه دهند. بنابرین بحث ما در این جا نوشتن کد است.
Canvas API برای یادگیری و درک اینکه کاربر به دنبال درک و نوشتن کد از سطح اولیه (یا آغاز) است بسیار ساده تر است. می توان چنین گفت که برای درک Canvas باید درک ریاضیاتی خوبی داشته باشید اما WebGL فراتر از این است و برای آن باید از منطق ریاضی بالایی برخوردار باشید.

سه

WebGL و Canvas هر دو مرتبط با HTML5 هستند بنابرین اگر دستگاهی از یکی پشتیبانی کند  به طور خودکار دیگری را پشتیبانی می کند. native 3D API برای WebGL سریعتر است و از قابلیت های بیشتری مانند ردیابی رندر کردن pipelines، دسترسی به کد و اجرای سریعتر برخوردار است.

چهار

اگر می خواهید به کمک Canvas به ایجاد بازی های ۲D بپردازید باید گفت Canvas می تواند انتخاب خوبی باشد. اما اگر می خواهید بازی ۲D که می سازید به نسبت Canvas تحرک کمتری داشته باشد WebGL می تواند کمک تان کند.

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه ویژگی های WebGL و Canvas پرداختیم.

هنگامی که نیاز به برنامه سبک و ۲D گرا دارید Canvas برای کارتان مناسب است. اما WebGL زمانی بهترین استفاده را دارد که
کار شما در حال توسعه باشد و نرخ فریم شما نیز نسبتاً بالا باشد. البته هر دوی WebGL و Canvas دارای کتابخانه های عالی و پایگاه کاربری خوبی اند.
امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید