مقایسه ویژگی های PAAS و SAAS

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
در این مقاله به مقایسه ویژگی های PAAS و SAAS می پردازیم. مدل رایانش ابری که در آن نرم افزار و ابزار سخت افزاری توسط ارائه دهنده شخص ثالث تهیه شده PAAS نامیده می شود که مخفف (Platform as a Service) است. این ابزارها توسط توسعه دهندگان برای توسعه وب تهیه و مورد استفاده قرار می گیرند. به این نرم افزار Application Platform as a Service نیز گفته می شود. PAAS اجازه می دهد تا با سطح برنامه نویسی بالا اما مهارت های کمتر کار کرد.
SAAS یک مدل مجوز و تحویل نرم افزار است که گاهی به آن on-demand software نیز گفته می شود. ارائه دهندگان شخص ثالث برنامه هایی را ارائه می دهند و این برنامه ها در اینترنت در اختیار مشتریان قرار می گیرند. می توان گفت که SAAS یک ارائه دهنده خدمات برنامه (ASP) است.

مقایسه ویژگی های PAAS و SAAS

در ادامه مقایسه ویژگی های PAAS و SAAS جدولی ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت عمده ترین تفاوت های موجود میان این دو مفید باشد.

آشنایی با تفاوت های PAAS و SAAS

PAASSAAS
کنترل کاربر بر روی منابع ابری در PAAS بهتر از SAAS است.کنترل کاربر بر روی منابع در مقایسه با PAAS بسیار کمتر است.
برنامه ها در public cloud نیستند.برنامه ها در public clouds استفاده می شوند.
سطح سخت افزار به عنوان یک بستر در این سرویس ابری انتزاع می شود.هر دو سطح سخت افزاری و نرم افزاری در این سرویس ابری انتزاعی هستند.
برنامه ها براساس تنظیمات برگزیده کاربر توسط برنامه نویس تنظیم و ساخته می شوند.همه برنامه های  را نمی توان سفارشی سازی کرد و تنها تعداد معدودی از آن ها این قابلیت را دارند.
سرورها ، ذخیره سازی و شبکه یا توسط یک توسعه دهنده یا ارائه دهنده شخص ثالث آن ها را کنترل می کنند.سرورها ، ذخیره سازی و شبکه توسط یک ارائه دهنده شخص ثالث کنترل می شوند.
PAAS یک بستر برای ایجاد نرم افزار فراهم می کند.SAAS یک بستر را با نرم افزار داخلی فراهم می کند.
مراحل توسعه ، آزمایش و استقرار سریع و آسان است.فرایند استقرار در مقایسه با PAAS آسان نیست.
این بستر به صورت اشتراکی در دسترس نیست.این نرم افزار برای خرید به صورت اشتراکی در دسترس است.
برنامه ها همیشه دسترسی به وب و موبایل را فراهم نمی کنند.برنامه ها هم دسترسی به وب و هم موبایل دارند.
این بستر باید بارگیری شود و نرم افزار ساخته شود.این نرم افزار همیشه بارگیری نمی شود.
برای اجرای برنامه ها می توان از مرورگرهای وب استفاده کرد.
مشتریان مسئول بروزرسانی سخت افزار و نرم افزار هستند.ارائه دهندگان شخص ثالث از بروزرسانی های سخت افزاری و نرم افزاری مراقبت می کنند.
PAAS برای ساختن نرم افزار یا سخت افزار بر اساس توسعه دهنده در نظر گرفته شده است.SAAS برای مصرف نرم افزاری که از قبل توسط فروشندگان ساخته شده است در نظر گرفته می شود.
این پلتفرم برای ساخت کل برنامه یا گروه نرم افزاری موجود است.نرم افزار ارائه شده یا یک برنامه واحد یا یک گروه نرم افزار است.
توسعه دهنده برنامه های نرم افزاری را ارائه می دهد.از اینترنت برای تهیه برنامه های نرم افزاری استفاده می شود.
مخزن هیچ مکان مرکزی ای را ندارد.مخزن از یک مکان مرکزی اداره می شود.
ادغام و قابلیت همکاری در PAAS به راحتی مدیریت می شود.ادغام ها به راحتی در SAAS مدیریت نمی شوند زیرا نرم افزارهای مختلف الگوهای عملیاتی متفاوتی دارند.
فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات هیچ مشکلی در ایجاد یا بروزرسانی نرم افزار ایجاد نمی کنند.از آنجا که فروشندگان خدمات ارائه می دهند ، ممکن است ورود آنها به نرم افزار را آسان کند و از این رو ممکن است برخی از عملیات ها توسط فروشندگان کنترل شود.
داده ها به راحتی از هر برنامه دیگری قابل حمل هستند.داده های فروشندگان دیگر قادر به انتقال آسان نرم افزار نیستند.
با استفاده از استاندارد مشابه توسعه می یابد و بنابراین استفاده از آن بسیار آسان است.فروشندگان استانداردهای مختلفی دارند که پیروی از آن برای کاربران دشوار است.
PAAS به دلیل ادغام، استفاده از برنامه را محدود نمی کند.مشکل ادغام می تواند استفاده از SAAS توسط توسعه دهندگان را محدود کند.
امنیت ارائه شده توسط برنامه بیشتر است.امنیت کمتر است زیرا فروشندگان برنامه را ارائه می دهند.
برنامه ها را می توان براساس کاربرد آن توسط توسعه دهنده سفارشی سازی کرد.اگرچه سفارشی سازی ها کمتر است ، کیت های توسعه نرم افزار برای ارائه سفارشی سازی در دسترس هستند.
توافق نامه های سطح سرویس در دسترس نیست.توافق نامه های سطح خدمات باید به درستی بررسی شوند.
عملکرد آن خوب است زیرا مبتنی بر توسعه دهنده و کاربرد آن است.عملکرد آن به اندازه PAAS نیست.

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه ویژگی های PAAS و SAAS پرداختیم. اگر توسعه دهنده دانش کمی در مورد مدیریت سیستم دارد ، بهتر است SAAS را انتخاب کند؛ طبعاً PAAS نیز برای آن دسته از توسعه دهندگانی که می دانند چگونه نرم افزار و برنامه توسعه دهند می تواند گزینه بهتری باشد.
امیدوارم این مقاله مفید بود باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید