مقایسه ویژگی های Swift و Objective

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
Swift چند پارادایمی است که یک زبان برنامه نویسی با هدف کلی محسوب می شود که توسط اپل برای سیستم عامل های مختلف آن مانند iOS ، tvOS ، macOS ، OS OS تهیه شده است و تحت مجوز Apache 2.0 است. Swift اولین بار در سال ۲۰۱۴ ظاهر شد. Swift از چندین سیستم عامل مانند Linux ، Darwin ، Free BSD و غیره پشتیبانی می کند. Swift دارای یک رشته استاتیک و کاملاً تایپ شده است. Swift به گونه ای طراحی شده است که بهمراه فریم ورک Cocoa و کتابخانه Objective C اپل برای کار در محصولات اپل کار کند. از پسوند .swift برای پسوند نام  فایل های swift استفاده می شود و بسیاری از ابزارهای اصلی آن از Objective C پشتیبانی می نمایند. Objective C یک زبان برنامه نویسی هدف گرا و کلی است. Objective C انعکاس دهنده و کلاس محور است توسط Brad Cox و Tom Love در شرکت Stepstone طراحی و برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ عرضه شده است. Objective C به عنوان یک زبان برنامه نویسی می تواند هم استاتیک و هم پویا و از برنامه های متقابل پشتیبانی می کند و تحت تأثیر Small talk و برنامه نویسی C قرار گرفته است. Objective C یک زبان برنامه نویسی C است. پسوند فایل ها بسته به اینکه این یک فایل برنامه یا فایل هدر باشد، معمولاً شامل m. یا h. می شود.
در این مقاله می خواهیم به مقایسه ویژگی های Swift و Objective بپردازیم.

مقایسه ویژگی های Swift و Objective

در ادامه مقایسه ویژگی های Swift و Objective جدولی ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های عمده میان این دو مفید باشد.

تفاوت اساسیSwiftObjective C
طراحیبرای توسعه سیستم عامل های اپل طراحی شده است.Objective C طراحی شده است تا با ویژگی پیام رسانی Smalltalk ، شی گرا باشد.
وراثتوراثت چندگانه را مجاز نمی داندوراثت چندگانه را مجاز نمی داند
پارادایمSwift متودهای type-level را برای فراخوانی ویژگی های اجرا شده اعلام می کند.Objective C از مسیج ها برای تماس با ویژگیهای اجرا شده استفاده می نماید زیرا براساس پیام های Smalltalk پیاده سازی شده است.
کلاس هاکلاس ها نه در Structs که در Swift وجود دارند.ساختارها و کلاسها در Objective C  متفاوت هستند.
مجوزاین پروژه با منبع باز دارای مجوز Apache است.تحت مجوز GPL است.
نوعاستاتیک و تایپ شده است.از نوع تایپ پویا است
اپراتورهای BooleanSwift از مقادیر واقعی و غلط استفاده می کند++C از YES ، NO و BOOL استفاده می کند
قالب ها و کتابخانه هاSwift دارای چندین پشتیبانی از کتابخانه به همراه Objective C است.Objective C فاقد قالب ها و کتابخانه ها است.

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه ویژگی های Swift و Objective پرداختیم. Swift یک زبان برنامه نویسی است که بیشتر برای توسعه سیستم عامل های اپل مورد استفاده قرار می گیرد و در سیستم عامل های اپل نیز استفاده می شود. Objective C بیشتر برای توسعه سیستم عامل هایی مانند OS X و iOS و برای محصولات اپل مانند Mac یا iPhone استفاده می شود.
به طور کلی Swift و Objective C بیشتر برنامه های کاربردی محصولات اپل مورد استفاده قرار می گیرند. Objective C همچنین برای توسعه برنامه های Swift استفاده می شود.
امیدوارم این مقاله مفید واقع شده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید