مقایسه ویژگی های SVN و CVS

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
SVN و CVS هر دو فایل کنترل نسخه هستند و بیشتر توسط تیم هایی که برای یک پروژه واحد همکاری می کنند استفاده می شود. SVN مخفف SubVersioN و CVS مخفف Concure Versions System است. آنها به اعضای تیم اجازه می دهند تا همه تغییراتی که ایجاد کرده اند را پیگیری نمایند و همچنین بدانند چه کسی در حال توسعه چه چیزی است. SVN با CVS متفاوت است زیرا اجازه انجام کارهای خیلی کوچک و ریز را می دهد. استفاده از SVN کار را می توان به راحتی برگشت داد در حالی که در CVS امکان خنثی کردن آن وجود ندارد.
در این مقاله به مقایسه ویژگی های SVN و CVS می پردازیم.

مقایسه ویژگی های SVN و CVS

در ادامه مقایسه ویژگی های SVN و CVS جدولی ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های کلی میان این دو مفید باشد.

تفاوت های اساسیCVSSVN
تفاوت اساسیCVS یک سیستم سرور مشتری است که به توسعه دهندگان کمک می کند تا کار و پروژه های خود را در یک مکان متمرکز ذخیره کنند. با استفاده از این ابزار ، یک توسعه دهنده می تواند در محتویات موجود در مخزن تغییراتی ایجاد کند. مخزن هر تغییری را که در پرونده ایجاد شده است ردیابی می کند و یک تاریخچه کامل از کل پروژه ایجاد می نماید.
Apache Subversion مختصر شده است که در سال ۲۰۰۰ توسط شرکت CollabNet Inc ایجاد شد و بعداً توسط بنیاد نرم افزار آپاچی خریداری گردید. SVN امکان کار به صورت هم زمان را می دهد  و به کاربران کمک می کند تا تغییرات یکدیگر را رونویسی نکنند. این سیستم کنترل نسخه دارای یک مخزن ، تنه ، برچسب ها ، شاخه ها و غیره است. 
قالب مخزنCVS از فایل های RCS کنترل نسخه استفاده می کند. هر فایلی که به CVS وصل شده یک فایل معمولی است که اطلاعات خاصی در اختیار دارد و ممکن است اکه سلسله مراتب یا درخت این فایل ها در فهرست محلی تکرار شوند. از این رو هنگام استفاده CVS کاربر ممکن است همواره نگران از دست دادن داد ها باشد. فایل های RCS هر زمان لازم باشد به راحتی قابل اصلاح هستند.SVN براساس یک پایگاه داده رابطه ای یا مجموعه ای از فایل های باینری است که بسیاری از مشکلات که CVS مانند دسترسی همزمان از طریق اشتراک فایل را برطرف کرده و قابلیت های جدیدی مانند transactions در عملکرد عملیات را امکان پذیر می کند. اما این مخزن از ذخیره سازی داده ها شفاف نیست و کاربر نمی تواند در آن تغییر و دستکاری ای ایجاد نماید.
داده متاCVS کاربر را قادر می سازد که فقط فایل ها و چیزهای دیگر را ذخیره کند.SVN کاربر را قادر می سازد تا هر شماره از تمام ویژگی های نامگذاری شده ممکن را به یک فایل وصل کند.
سرعتCVS در مقایسه با SVN کند است.SVN خیلی سریعتر از CVS است و اطلاعات کمتری را از طریق شبکه منتقل می کند و از عملیات در حالت آفلاین پشتیبانی می نماید. سرعت بالای SVN به دلیل پشتیبان گیری کامل از فایل های کاری است.
تگ ها و شاخه هاتگ ها و شاخه ها کاملاً سیستماتیک هستند و در CVS به خوبی مدیریت می شوند.SVN با کمک کلر با تگ ها و شاخه ها از شر سه نوع اندازه گیری خلاص شده است و این بدان معنی است که آنها مفاهیم کپی کردن همه پرونده ها و فهرست ها را در مخزن و همچنین با ذخیره کردن تاریخ تغییرات جایگزین کرده اند. شاخه ها چیزی نیست جز پوشه های جداگانه ای که در مخزن ایجاد می شوند. هیچ عملکرد تگ در SVN وجود ندارد.
انواع فایلCVS در ابتدا از ذخیره سازی داده های متن پشتیبانی می کرد. با توجه به این موضوع، ذخیره سازی فایل های دیگر مانند فایل های باینری و یونیکد کار ساده ای نیست و به اطلاعات و تنظیمات ویژه ای از طرف سرور یا کاربر نیاز دارد.SVN ساخته شده است تا به اندازه کافی هوشمند باشد؛ SVN می تواند انواع فایل ها را تغییر داده و دستکاری کند و نیازی به دستورالعمل خاصی از طرف کاربر ندارد.
برگشتCVS کمک می کند تا هر commit را که در مخازن رخ داده است به عقب برگردانیم. این کار مدتی طول می کشد و هر پرونده باید بصورت جداگانه پردازش شود.SVN اجازه نمی دهد که کدی را که committed (اجرا) شده است برگردانیم.
معماری داخلیCVS یک سیستم قدیمی محسوب می شود. این مجموعه دارای اسکریپت هایی است که با RCS نوشته شده و بعداً به صورت مجزا بسته بندی شده اند.SVN از معماری داخلی خوبی برخوردار است و کدی که در اینجا ذخیره می شود قابل ارتقا است. علاوه بر این ، پیشرفت های بسیاری در آینده وجود دارد که به زودی قابلیت های خوبی به SVN اضافه می کند.

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه ویژگی های SVN و CVS پرداختیم؛ هر دوی این ابزار ها به  حفظ کدها برای یک پروژه کمک می کنند. اگر در موقعیت انتخاب میان این دو قرار دارید؛ توصیه می شود از SVN استفاده نمایید؛ از آن جا SVN به روزتر و جدیدتر است و اجازه تغییرات ریز و جزئی را می دهد. SVN دارای ویژگی تغییر نام و جابجایی فایل ها و فهرست ها است در حالی که CVS اینگونه نیست.

به اشتراک بگذارید