آشنایی با تفاوت های SVG و EPS

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
SVG مخفف Scalable Vector Graphics است که یک قالب تصویر برداری برای گرافیک های دو بعدی محسوب می شود و مبتنی بر XML می باشد. تصاویر دو بعدی با استفاده از بردارهای دارای SVG می توانند در مدت زمان کوتاهی ایجاد شوند. اما ، بر خلاف PNG ، JPEG از پیکسل ها استفاده نمی کند. بنابرین کلیه اشکال SVG با استفاده از XML مشخص می شود که توسط یک بیننده SVG ارائه می شود. EPS مخفف Encapsulated PostScript است که یک سند PostScript است و به عنوان یک قالب فایل گرافیکی قابل استفاده می باشد.
در این مقاله می خواهیم به آشنایی با تفاوت های SVG و EPS بپردازیم.

آشنایی با تفاوت های SVG و EPS

پیش از آن که به سراغ آشنایی با تفاوت های SVG و EPS برویم خوب است مختصری راجع به آن ها بدانیم.

SVG چیست؟

اکثر مرورگرهای وب در دنیای مدرن قادر به پشتیبانی از SVG هستند و می توانند فرمت PNG و JPG را ارائه دهند. از آنجا که SVG مبتنی بر قالب گرافیکی بردار است. بیشتر برای نمودارهای بردار استفاده می شود. برخی از برنامه های کاربردی مبتنی بر فرمت SVG ، نمودارهای دو بعدی در سیستم مختصات X ، Y هستند، نمادها و لوگوهایی که از نظر ماهیت مقیاس پذیر هستند و می توانند با موفقیت برای وب، برنامه موبایل و تبلت طراحی شوند. اشکال ارائه شده در SVG بر اساس قالب گرافیکی بردار می باشند و به عنوان ساختارهای شبیه به بردار ذخیره می شوند و به طور خلاصه به صورت اعداد و نه پیکسل ذخیره می شوند. به عنوان یک گرافیک بردار ، تصاویر مبتنی بر SVG نیز مقیاس پذیر هستند و یک توسعه دهنده می تواند بدون نگرانی در مورد از دست دادن کیفیت، تصویری را به ابعادی که می خواهد تغییر اندازه دهد و یکی از ویژگی هایی که این امکان را ایجاد می کند این است که این گرافیک ها بر اساس اعدادند و نه پیکسل ها.

فرمت XML چندین مزیت دارد؛ برای مثال ایجاد یک سرویس ساده ، JSP در مقابل PHP یا هر فناوری کاربرد دیگر وب ، بسیار ساده است. از این رو ، SVG یک انتخاب ایده آل برای نمودارها و نمودارهای تولید شده در رایانه محسوب می شود. نقاشی ایجاد شده با استفاده از SVG می تواند ماهیت تعاملی یا پویایی داشته باشد و عناصر می توانند به صورت دلخواه تغییر یافته و در هر زبان اسکریپتی مانند JavaScript قابل توصیف یا برنامه ریزی شوند. علاوه بر این استاندارد وب SMIL را به عنوان انیمیشن استاندارد برای SVG توصیه می کند.

آشنایی با تفاوت های SVG و EPS

آشنایی با تفاوت های SVG و EPS

EPS چیست؟

همان طور که اشاره شد EPS یک سند PostScript است و به عنوان یک قالب فایل گرافیکی قابل استفاده است. اسناد اسکریپت اسکریپت طراحی شده اند تا تصاویر را توصیف کنند و می توانند با موفقیت در یک سند ارسال شوند. به عبارت دیگر می توان گفت که فایل EPS یک برنامه Postscript است که با توصیف دسته ای به عنوان ایجاد کننده یک تصویر در نظر گرفته شده است. این برنامه Postscript می تواند به عنوان یک فایل واحد ، از جمله پیش نمایش ضبط شده یا محصور شده در داخل آن، ذخیره شود و به برخی از برنامه های دیگر امکان نمایش پیش نمایش در صفحه را بدهد. فایل EPS می تواند مستطیل حاوی تصویر را توصیف کند، این مستطیل با عنوان BoundingBox DSC معروف است. هر برنامه ای که برای استفاده از فایل EPS در نظر گرفته شده است می تواند از این اطلاعات برای تهیه صفحه استفاده کند. EPS متعلق به Adobe است اما تفاوت قابل ملاحظه ای با سایر قالب های پرونده پشتیبانی دارد. در ابتدا ، فایلهای EPS برای ذخیره اطلاعات مربوط به موقعیت یابی داده های تصویر برای چاپگرها طراحی شده بود اما نمایشگرهای رایانه ای نبودند.
چاپگرهایی که Postscript فعال را در اختیار دارند داده های EPS را مستقیماً برای تولید خروجی با کیفیت بالا، از پرونده های Postscript تفسیر می کنند. با گذشت زمان ، داده های Postscript از نظر بصری بیشتر شد و رابط کاربری آن قدرتمندتر گردید. فرمت فایل EPS را می توان در تصاویر مبتنی بر بردار با Adobe Illustrator استفاده کرد. پرونده EPS معمولاً حاوی نسخه بیت مپ برای تصویر ساده تر است نه دستورالعمل برداری برای ترسیم تصویر.
اولین بار با اجرای EPS، ماشین های اپل مکینتاش به طور گسترده ای از Postscript استفاده می کردند. برای نمایش روی صفحه، فایل EPS معمولاً شامل یک تصویر پیش نمایش از محتوا است، زیرا این امکان را می دهد تا از پیش نمایش خروجی نهایی در برنامه ای استفاده کنید که می تواند نقشه بیت را ترسیم کند. بدون درج این پیش نمایش، یک برنامه باید به طور مستقیم داده های Postscript را در EPS ارائه دهد.

مقایسه کلی

در ادامه آشنایی با تفاوت های SVG و EPS جدولی ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های عمده میان این دو مفید باشد.

تفاوت های اساسیSVGEPS
تعریفاستاندارد گرافیک برداری برای انتشار wwwاستاندارد گرافیک وکتور کار چاپ
طبیعتنوع پرونده ، می تواند رنگ را تغییر داده یا آن را تحریک کند.معمولاً برای چاپ یا صرفه جویی در پیش نمایش واقعی طرح استفاده شود.
مبانیبر اساس قالب XMLفرمت Postcript
مزایاطبیعت مبتنی بر XML سبب می شود که به راحتی فهرست شده و فشرده شده شود.اطلاعات اضافی در مورد نحوه نمایش تصاویر ارائه می دهد.
توسعهدر حال توسعه توسط شرکتهای w3c است.دیگر در حال توسعه نیست.
طریقه استفادهبرای وب مفیدتر استبرای نرم افزار برداری بهتر است
ورودخیلی دیرتر از EPS وارد بستر وب می شود.EPS یک گرافیک مبتنی بر بردار است که خیلی زودتر از SVG به کار می افتد.
ویژگیبرای تیم هایی که می خواهند به سمت گردش کار www حرکت کنند مفید است.ایده آل برای ویژگی های گردش کار چاپ

کلام آخر

در این مقاله به آشنایی با تفاوت های SVG و EPS پرداختیم. هر دوی این فرمت ها مجموعه ویژگی ها و ویژگی های خاص خود را دارند. SVG یک استاندارد de-facto برای گرافیک بردار بر روی یک پلت فرم وب است، زیرا این تنها انتخاب است و استاندارد XML با فناوری های مبتنی بر وب مانند servlet ، JSP یا PHP سازگار است.
EPS از طرف دیگر مبتنی بر Postscript است که کاملاً متفاوت از استاندارد XML است  خیلی زودتر از SVG به فناوری رایانه رسیده است. EPS برای چاپ گردش کار مناسب تر است و در حقیقت هدف از ایجاد آن نیز همین است.

امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید