مقایسه ویژگی های Raspberry Pi و Banana Pi

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
Raspberry Pi مجموعه ای از رایانه های منفرد کوچک با هزینه کم است که می تواند به مانیتور کامپیوتر یا تلویزیون وصل شود و از یک صفحه کلید و ماوس استاندارد استفاده کند. Raspberry Pi در انگلستان توسعه یافته است تا آموزش علوم پایه کامپیوتر در مدارس را ارتقا بخشد. این دستگاه شامل لوازم جانبی مانند صفحه کلید و غیره نمی باشد اما برخی از لوازم جانبی در بسیاری از بسته های رسمی و غیر رسمی آن گنجانده شده است.
Banana pi که رقیب Raspberry Pi است یک کامپیوتر تک برد جدید است که از یک پردازنده و رم بسیار سریعتر بهره می برد. طراحی سخت افزاری Banana pi شباهت زیادی با Raspberry Pi دارد و با برد های آن سازگاری کاملی دارد. این نرم افزار همچنین می تواند بر روی سیستم عامل های مختلف مانند Raspbian ، NetBSD ، Android ، Debian و غیره اجرا شود. از (Allwinner SoC (System on a تراشه استفاده می کند و توسط درگاه Linux-sunxi تحت پوشش قرار دارد.
در این مقاله می خواهیم به مقایسه ویژگی های Raspberry Pi و Banana Pi بپردازیم.

مقایسه ویژگی های Raspberry Pi و Banana Pi

بیایید پیش از آن که به سراغ مقایسه ویژگی های Raspberry Pi و Banana Pi برویم بهتر است که هر یک از این ها را مختصراً بشناسیم.

Raspberry Pi چیست؟

Raspberry Pi یک موسسه خیریه آموزشی ثبت شده مستقر در انگلستان است که هدف آن پیشبرد آموزش کودکان در زمینه علوم رایانه و موضوعات مرتبط است. Raspberry Pi برای سیستم عامل لینوکس طراحی شده است و بسیاری از محصولات لینوکس نسخه ای بهینه سازی شده برای Raspberry Pi دارند.
Raspberry Pi یک وسیله کوچک توانمند است که افراد مختلف در سطوح متفاوت را قادر می سازد که علوم کامپیوتر را بیاموزند. کار Raspberry Pi با کار یک رایانه پی سی فرق چندانی ندارد با استفاده از Raspberry Pi می توانید به مرور اینترنت، پخش فیلم، ساخت صفحات گسترده و غیره بپردازید.
Raspberry Pi اندازه کوچک و قیمت قابل قبولی دارد؛ بنابراین طرفداران بسیار زیادی نیز دارد و برای یک پروژه که نیاز به بیش از یک میکروکنترلر اساسی، Raspberry Pi می تواند انتخاب خوبی است. اگرچه Raspberry Pi در سطح پایین تری نسبت به یک PC و یا لپ تاپ قرار می گیرد اما هنوز یک کامپیوتر کامل لینوکس است که می تواند تمام عملکردهای مورد انتظار را حتی با میزان مصرف انرژی کم تری ارائه دهد.

Banana Pi چیست؟

Banana Pi دارای تنظیمات گسترده و مقرون به صرفه ای است که عملکرد بالا آن توسط Allwinner SoC و ۱ GB DDR3 SDRAM هدایت می شود. Banana Pi بسیار متنوع و سازگار با تصویر Raspberry pi است. Banana Pi برای هر کسی که می خواهد از فناوری های رایانه ای به خلق چیزی جدید بپردازد مناسب است.
Banana pi یک بستر سخت افزاری منبع باز را برای اجرای سیستم عامل منبع باز Elastos.org تولید می کند. این محصول دارای دو هسته ای ، آندروید ۴٫۲ است که از Raspberry Pi بهتر است.
Banana Pi می تواند با چندین توزیع لینوکس در بازار مانند Debian ، Ubuntu ، OpenSuse و تصاویری که روی Raspberry Pi و Cubieboard اجرا می شود به صورت کارآمدی کار کند. Banana Pi از پورت Gigabit Ethernet و یک سوکت SATA تشکیل شده است. اندازه Banana pi M1 تقریباً به اندازه کارت اعتباری است. Banana Pi ین پتانسیل را دارد که بازی ها را به راحتی اجرا کنید زیرا از خروجی ویدیوی با کیفیت بالا ۱۰۸۰P پشتیبانی می کند. GPIO با Raspberry Pi سازگار است و می تواند مستقیماً تصاویر Raspberry pi را اجرا کند. نسخه های مختلفی از Banana Pi همچون، Banana pi Pro ، Banana pi G1 و غیره در بازار موجود است و همه نسخه ها با قابلیت های پیشرفته مانند پشتیبانی از سیستم عامل ، رم در دسترس ، قابلیت های GPIO- ارائه می شوند.

مقایسه کلی

در ادامه مقایسه ویژگی های Raspberry Pi و Banana Pi جدولی را ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های عمده میان این دو مفید باشد.

تفاوت های اساسیRaspberry piBanana Pi
پردازندهARM Cortex A7-900 MHz – چهار هسته ایAllwinner A20 – Cortex A7 -1 گیگاهرتز – دو هسته ای
رم۱ گیگابایت LPDDR2۱ گیگابایت DDR3
یو اس بی۴ x USB 2.0۲ x USB 2.0, 2 x MicroUSB
GPIO۴۰ pin گسترده header۲۶ pin گسترده header
شبکه۱ x 10/100 Ethernet۱ x 10/100/1000 Ethernet
ابعاد۸۵٫۶ x 56 x 21 (میلی متر)۹۲ x 60 (میلی متر)
صوت۳٫۵ میلی متر۳٫۵ میلی متر ، ورودی میکروفون روی برد
ویدیو۱ x HDMI – 1.3 یا ۱٫۴۱ x HDMI ، ۱ x کامپوزیت

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه ویژگی های Raspberry Pi و Banana Pi پرداختیم.
Raspberry pi در حقیقت برای آن طراحی شده است که هزینه کمی را تحمیل کند و مصرف پایینی داشته باشد و همین دلیل تقاضای بالای آن است اما همان ویژگی ها با این که در Banana Pi وجود دارند اما در سطح پایین تری قرار می گیرند. گرچه Banana Pi تصمیم به بهبود این ویژگی ها گرفته است.

امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید