مقایسه ویژگی های ReactJS و Angular2

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
در این مقاله قرار است به مقایسه ویژگی های ReactJS و Angular2 بپردازیم و با مقایسه این دو فناوری پی به تفاوت های موجود میان آن ها ببریم. Angular2 و ReactJS هر دو جزء پلتفرم های محبوب هستند و به ترتیب مبتنی بر JavaScript و TypeScript می باشند.

مقایسه ویژگی های ReactJS و Angular2

بیایید پیش از آن که به سراغ مقایسه ویژگی های ReactJS و Angular2 برویم اندکی با هر یک از این دو آشنا شویم.

ReactJS چیست؟

React یک کتابخانه JavaScript است که برای توسعه رابط کاربری ساخته شده است. React توسط فیسبوک توسعه یافته و توسط جمعی از توسعه دهندگان فردی پشتیبانی می شود. React منبع آزاد است و به عنوان یک بستر برای توسعه برنامه های تک صفحه ای یا برنامه های تلفن همراه نیز استفاده می شود. ReactJS را نیز گاهی به عنوان React می شناسند.

Angular2 چیست؟

Angular مبتنی بر TypeScript است و فریم ورک توسعه وب فرانت اند و منبع باز محسوب می شود. Angular در Google ساخته شده است و همچنین توسط توسعه دندگان و انجمن های پراکنده و غیر سازمان یافته پشتیبانی می شود. اولین نسخه Angular با نام AngularJS نامگذاری شد و نسخه های بعدی آن مانند ۳ و Angular 2 و غیره به Angular تغییر نام دادند که بازنویسی کامل AngularJS محسوب می شوند.

در این مقاله هر جا که React به کار برده شد منظور همان React است و به همین ترتیب هر وقت از واژه Angular استفاده شد منظور ما Angular 2 است.

مقایسه کلی

در ادامه مقایسه ویژگی های ReactJS و Angular2 جدولی را ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های عمده میان این دو مفید باشد.

ReactJSAngular
React یک کتابخانه است.Angular یک فریم ورک است.
React فقط لایه View دارد.Angular عملکرد MVC کاملی دارد
React سمت سرور را رندر می کند.Angular JS در سمت کاربر رندر می شود اما Angular 2 در بالای رندر سمت کاربر صورت می پذیرد.
React روشهای مختلفی برای انجام کارها دارد و همین اختلاف در روش ها موجب سردرگمی می شود.Angular به راحتی مقیاس پذیر است و دارای مرزهایی است که تصمیم گیری را برای انجام یک کار خاص را آسان می کند.
انعطاف پذیر است.Angular از کتابخانه های ۳rd party پشتیبانی زیادی می کند.
استفاده از React ساده است و React محبوب ترین فریم ورک در وب است.
یافتن کد قابل استفاده مجدد برای React آسان است.
Angular سعی در رفع نقص های خود در این زمینه را دارد.
React native که نوعی React برای ساخت برنامه های موبایل است سریع است.برنامه Angular’s mobile native  نسبتاً پایدارتر اما کندتر است.
در React اچ تی ام ال  در JS نوشته شده است که می تواند گیج کننده باشد.Angular  رویکرد قالب را برای HTML دنبال می کند، که باعث می شود کد کوتاه تر و آسان تر باشد و درک آن نیز راحت تر باشد.
React در بعضی مواقع خسته کننده است.زمان صرف شده برای توسعه در Angular سریع تر است.
اندازه اصلی React کوچکتر از Angular است. علاوه بر این بهینه سازی کد در React انعطاف پذیر تر است.Angular به عنوان یک فریم ورک
کد اشکال زدایی در React آسان تر است زیرا کد خطا را با شماره خط نشان می دهد.Angular هنگام مرور بر روی مرورگر خراب می شود که این مسئله اشکال زدایی آن را دشوار می کند.
در React ، داده ها فقط به یک روش جریان می یابند و بنابراین اشکال زدایی آسان است.در Angular داده ها به هر دو صورت جریان می یابد ، یعنی داده های دو طرفه بین children و parent برقرار است و بنابراین اشکال زدایی اغلب دشوار است.
افراد اغلب استفاده از React را ترجیح می دهند.Angular نسبتاً جدید است و بسیاری از افرادی که قبلاً از React استفاده کرده اند خیلی نسبتا به آن تمایل نشان نمی دهند.
به دلیل سابقه طولانی در حال حاضر React بر بازار حاکم است.Angular بیشتر توسط شرکتهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه ویژگی های ReactJS و Angular2 پرداختیم.
هر دو فریم ورک ReactJS و Angular2 قابلیت ها و ویژگی های خاص خود را دارند و نمی توان به راحتی در خصوص برتری یکی بر دیگری تصمیم گیری کرد گرچه  افراد زیادی وجود دارند که می توانند استدلال های خوبی را در پشتیبانی از هر یک از این فناوری ها مطرح کنند. اما به طور کل React برای مبتدیان راحتر است و Angular ویژگی هایی دارد که بیشتر کاربران حرفه ای به سراغ آن می روند.

امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید