مقایسه ویژگی های PHP و Net.

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
PHP یک زبان برنامه نویسی منبع باز برای توسعه وب است که از پلتفرم های یونیکس مانند و ویندوز پشتیبانی می کند. PHP می تواند به زبان HTML تعبیه شود و به عنوان زبان برنامه نویسی سمت سرور مورد استفاده قرار گیرد و باعث می شود برنامه ها پویاتر و ساده تر شوند. PHP با کمک ابزارهای خط فرمان و برنامه های کاربردی GUI قابل اجرا است. اما Net. یک فریم ورک نرم افزاری است که به طور عمده در Microsoft Platforms یا Windows اجرا می شود. توجه داشته باشید که Net. یک سیستم عامل یا یک زبان برنامه نویسی نیست و در حقیقت یک لایه بین یک سیستم عامل و زبان های برنامه نویسی است که نوشتن کد به هر زبانی برای توسعه دهندگان را آسان می کند.
در این مقاله می خواهیم به سراغ مقایسه ویژگی های PHP و Net. برویم.

مقایسه ویژگی های PHP و Net.

بیایید قبل از مقایسه ویژگی های PHP و Net. کمی بیشتر راجع به این دو بدانیم.

PHP چیست؟

PHP توسط فناوری های Rasmus Lerdorf و Zend ایجاد و ساخته شد و در سال ۱۹۹۵ عرضه گردید. آخرین نسخه پایدار PHP نسخه ۷٫۲٫۵ در سال ۲۰۱۸ است. PHP  به زبان C و ++C نوشته شده است. نام فایل PHP دارای پسوندهایی مانند .php ، .php3 ، .php4 ، .php5 ، .php7 ، .phps است. PHP همچنین به عنوان PHP: Hypertext Pre-پردازنده نامیده می شود.
سینتکس PHP شبیه به زبان C است که به راحتی می تواند به یک پایگاه داده مانند Oracle ، MySQL ، SQL Server و غیره متصل شود. PHP از مفسر PHP برای پردازش کد استفاده کرده است.
PHP بسیار ساده ، کارآمد ، ایمن و انعطاف پذیر است و به طور گسترده در برنامه های وب کوچک – small web applications- استفاده می شود و محبوب تر از سایر زبان ها است.

Net. چیست؟

Net. فناوری است که در سال  وارد کار شد. Net. منبع باز است و اجزاء فریم ورک های خالص مانند CLI و CLR به زبان C++ ، C و Assembly هستند. Net. توسط مایکروسافت توسعه داده شده است و بیشتر کلاس هایی که به زبان #C نوشته شده اند در در CLR اجرا می شوند.
Net. از بسیاری از زبانهای برنامه نویسی مانند #C# ، Vb.net ، J ، مدیریت ++C و غیره پشتیبانی می کند و علاوه بر این مجموعه مشترکی از کتابخانه ها را فراهم می کند که از زبان های مختلف برنامه نویسی مبتنی بر NET قابل دسترسی هستند. برای هر زبان ، مجموعه ای از کتابخانه های کلاس وجود دارد. امروزه ، مایکروسافت چارچوب.N.NET را با ویندوز آزادانه ارائه می دهد.
Net. یک فریم ورک است زیرا زیرا برنامه نویسی گسترده و یک بستر مشترک برای همه زبانهای پشتیبانی شده ارائه می دهد و حاوی کتابخانه کلاس مشترک است که می توان از هر یک از زبان های پشتیبانی شده آن نام برد.
فریم ورک Net. کد را کامپایل می کند و به IL تبدیل می شود (زبان میانی) ، به این معنی که کد کامپایل شده اجرایی حاوی IL است و نه زبان دستگاه قابل اجرا. این برنامه هنگام اجرای برنامه Any.NET از اجرای آن مراقبت می کند. این اجزاء اصلی عبارتند از زمان اجرا زبان مشترک (CLR) ،. کتابخانه Net framework class ، مشخصات زبان مشترک (CLS) ، سیستم نوع مشترک (CTS) و غیره.

فریم ورک Net. ویژگی های بسیاری مانند قابلیت همکاری ، استقلال زبان و استقلال پلتفرم را در اختیار شما قرار می دهد و همچنین ایمنی نوع را تقویت می کند و از کراس پلتفرم پشتیبانی می نماید. این مکانیزم امنیتی خاص خود را دارد و به مدیریت حافظه نیز کمک می کند.

مقایسه کلی

در ادامه مقایسه ویژگی های PHP و Net. جدولی را ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های موجود میان این دو مفید باشد.

تفاوت های اساسیPHP.NET
برنامه ریزی شده درPHP به زبان برنامه نویسی C و ++C برنامه ریزی شده است..Net به زبانهای C++ ، C ، زبان مونتاژ و برخی کلاسهای فریم ورک در #C برنامه ریزی شده است.
فریم ورکPHP یک زبان برنامه نویسی است.Net. یک فریم ورک بی طرف است.
کاربرداز PHP فقط برای توسعه برنامه های وب استفاده می شود.فریم ورک Net. به طور گسترده در توسعه برنامه های دسک تاپ و وب مورد استفاده قرار می گیرد.
توسعهدر PHP ، توسعه و استقرار آسان است.فریم ورک Net. توسعه را آسان کرده است.
متن باز بودنPHP منبع باز است.فریم ورک Net. متن باز نیست.
زبان هاPHP از زیان های زیادی از جمله فریم ورک Net. پشتیبانی نمی کند.فریم ورک Net.  از زبانهای زیادی مانند C # ، J # ، Vb.net پشتیبانی می کند.
کاراییبرنامه های PHP عملکرد خوبی دارند.برنامه های Net. عملکرد بهتری دارند.
وبسایتSecure.php.netMicrosoft.com/net

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه ویژگی های PHP و Net. پرداختیم. هر دوی این ها برای توسعه برنامه های وب استفاده می شوند. PHP منبع آزاد و رایگان است و به راحتی برای سیستم عامل ها در دسترس است. Net. نیز فریم ورکی است که بایذ لایسنس آن را از مایکروسافت خریداری نمایید.
در مقام مقایسه PHP در تهیه سازگاری، سینتکس متغیر یکنواخت، متن حساس و سینتکس انتزاعی اش قوی تر است و این که باعث سازگاری این زبان می شود و یک امتیاز مثبت برای آن تلقی می شود.
امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید