آشنایی با تفاوت های CSS و CSS3

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
تقریباً همه صفحات وب در دنیای در اینترنت طراحی شده اند ظاهر زیبا بخشی از راه های جذب کاربر به یک سایت یا صفحه وب است. برای ساخت صفحات وب ما از HTML استفاده می نماییم و HTML در حقیقت ساختار کلی صفحات وب را تعیین می کند اما HTML تنها نمی تواند صفخات وب زیبا و ساختارمند بسازد و برای این کار ما به سراغ CSS می رویم. در حقیقت می توان HTML را استخوان و CSS را گوشت و پوست صفحات وب در نظر گرفت. هم اکنون CSS3 آخرین نسخه CSS است و در این مقاله می خواهیم که به سراغ آشنایی با تفاوت های CSS و CSS3 برویم.

آشنایی با تفاوت های CSS و CSS3

CSS و CSS3 هر دو  محبوب و پر طرفدار هستند و قصد داریم در ادامه به سه مورد از عمده ترین تفاوت های CSS و CSS3 بپردازیم.

یک

تفاوت اصلی بین CSS و CSS3 در این است که CSS3 دارای ماژول است. CSS نسخه اصلی است و از طراحی پاسخگو پشتیبانی نمی کند. در حالی که CSS3 جدیدترین نسخه است و از طراحی ای پاسخگو پشتیبانی می نماید. CSS را نمی توان به ماژول تقسیم کرد اما CSS3 را می توان به ماژول ها تقسیم نمود. از طرفی نسخه قدیمی CSS کندتر از CSS3 است.
CSS3 دارای بسیاری از ویژگی های تراز کردن است.

دو

CSS3 یک box-sizing فراهم می کند که به کاربر امکان می دهد اندازه صحیح هر عنصر را بدون ایجاد هرگونه تغییر در ابعاد و یا پر کردن عنصر بدست آورد. در حالی که CSS از box-sizing برخوردار نیست و از این رو کاربر باید از روشهای استاندارد تعریف شده برای تراز کردن متن استفاده کند.

سه

انیمیشن ها و موارد سه بعدی در CSS3 بهتر است و عناصر را می توان با کمک فلش و جاوا اسکریپت روی صفحه منتقل نمود. با استفاده از این عناصر همچنین می توان اندازه و رنگ را نیز تغییر دهند. بنابرین انواع انیمیشن ها و موارد سه بعدی در CSS3 قابل انجام است در حالی CSS فاقد این ویژگی ها است.

چهار

CSS طرح اصلی رنگ و رنگهای استاندارد را فراهم می کند. اما CSS3 از رنگ های RGBA ، HSLA ، HSL و گرادیان پشتیبانی می نماید.

پنج

بلوک های متنی چند ستونی را می توان در CSS3 تعریف کرد. CSS فقط از بلوک های متنی منفرد پشتیبانی می کند.

کلام آخر

در این مقاله به آشنایی با تفاوت های CSS و CSS3 پراختیم؛ با بررسی ساده ای که در بالا صورت گرفت می توان نگاه کلی ای بر تحول CSS و CSS3 انداخت و دریافت که چگونه CSS به CSS3 تبدیل شده است.
CSS برای توسعه برنامه های وب قابل استفاده است. انتقال نرم، طراحی تمیز و عملکرد سریع، CSS را محبوب کرده است. اما اکنون نسخه CSS3 است که به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و از همه مرورگر ها پشتیبانی می نماید. خبر خوب این که باید به زودی شاهد حضور CSS4 باشید.
امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید