آشنایی با تفاوت های Node.js و Nginx

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
Node.js یک نرم افزار سرور منبع باز است که از برنامه های cross-platform پشتیبانی می کند و یک محیط زمان اجرا JavaScript برای اجرای کد JavaScript در سمت سرور فراهم می کند. این برنامه توسط Joyent ساخته شده و تحت مجوز MIT مجوز گرفته است. Node.js ابتدا در سال ۲۰۰۹ منتشر شد و ابتدا با استفاده از زبانهای برنامه نویسی C++ ، C و JavaScript نوشته شد. ایجاد کننده اصلی توسعه Node.js رایان دال است.
Nginx نرم افزار سرور وب منبع آزاد و منبع باز و مبتنی بر معماری رویداد محور است و توسط شرکت Nginx ساخته شده است. سازنده اصلی Nginx ایگور سیسوف است. Nginx در درجه اول به زبان برنامه نویسی C نوشته شد. Nginx از سیستم عامل های مختلفی مانند انواع BSD ، ویندوز ، IBM AIX ، HP-UX ، macOS ، لینوکس ، سولاریس و سایر موارد دیگر و غیره پشتیبانی می کند و همچنین می تواند به عنوان balancing baler ، حافظه نهان HTTP ، پروکسی پستی یا پروکسی معکوس استفاده شود. Nginx در سال ۲۰۰۴ به روی کارآمد.
در این مقاله قرار است به آشنایی با تفاوت های Node.js و Nginx بپردازیم.

آشنایی با تفاوت های Node.js و Nginx

Node.js برنامه نویسی برنامه نویسی رویداد محور event-driven programming را در سرورهای وب معرفی می کند که امکان توسعه سرورهای سریع وب را در برنامه های JavaScript فراهم می کند. اما Nginx یک معماری قدرتمند برنامه نویسی و بدون threaded است که در صورت تنظیم صحیح، عملکرد بسیار خوبی دارد.
Nginx بهتر از وب سرور Apache است که در زمان توسعه هدف اصلی ما است. اکثر سرورهای وب از Nginx به عنوان تعدیل کننده بار استفاده می کنند.

مقایسه کلی

در ادامه آشنایی با تفاوت های Node.js و Nginx جدولی ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های اصلی میان این دو مفید باشد.

تفاوت های اساسیNode.jsNginx
طراحیبا استفاده از C++ ، C و JavaScript توسعه یافته است.در درجه اول با استفاده از زبان برنامه نویسی C توسعه داده شده است.
زمان پاسخهنگام بارگذاری تعداد بالای ریکوئست ها کاربران ممکن است زمان زیادی را صرف نماید.هنگام بارگذاری تعداد بالای ریکوئست ها کاربران زمان کمتری را به خود اختصاص می دهد.
همزمانیبرای پاسخ به درخواستهای همزمان کاربر زمان بیشتری را به خود اختصاص می دهد.برای پاسخ به درخواستهای همزمان کاربر زمان کمتری را به خود اختصاص می دهد.
توانتوان برای Node.js کم است.توان برای Node.js زیاد است.
کاراییروی موتور V8 کار می کند و عملکرد خوبی را ارائه می دهد.برای غلبه بر محدودیت های عملکرد سرور آپاچی توسعه یافته است.
سرورNode.js رتبه کاربر کمتری دارد.یک سرور وب ناهمزمان است.
رتبه بندی کاربرNode.js has less user rankingNginx دارای چندین رتبه کاربر است.

کلام آخر

Node.js یک محیط زمان اجرا JS است و همچنین یک سرور HTTP با برخی از ویژگی های رویداد محور محسوب می شود و از نظر همزمانی و بار زیاد یا درخواست های کاربر برای رسیدگی به تعداد زیادی از کاربران همزمان ، دارای اشکالاتی زیادی است. بنابرین در چنین حالتی Nginx بهترین عملکرد را دارد و بهترین عملکرد را ارائه می دهد. Nginx یک سرور وب سریع است که از مسیریابی، محتوای ثابت و غیره پشتیبانی می کند و برای فراهم آوردن تجربه کاربری، سرعت نسبتاً بالایی دارد. علاوه بر این Nginx از نظر میزان پاسخگویی در سطح گسنرده به ویژه در هنگامی که تعداد کاربران زیاد است و به صورت هم زمان تعداد زیادی از برنامه ها در همان سیستم در حال اجرا هستند؛ عملکرد بهتری را بروز می دهد.

امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید