مقایسه ویژگی های ++C و جاوا

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
++C و Java هر دو زبان برنامه نویسی شی گرا هستند ، با این حال ، هر دو زبان ++C و جاوا از جهات مختلفی با یکدیگر متفاوت هستند.
++C برای کاربرد و توسعه سیستم پیاده سازی شده است و یک زبان فرمت C است علاوه بر این ++C از ویژگی های برنامه نویسی شی گرا، رفع استثنائات و خطاها ، برنامه نویسی عمومی و غیره پشتیبانی می کند.
جاوا اما یک از فانکشنالتی یک مترجک برای پرینت سیستم ها برخوردار است که از محاسبات شبکه پشتیبانی می کند. این دستگاه بر روی ماشین مجازی ساخته شده است که بسیار ایمن و قابل حمل است. این مجموعه با یک کتابخانه جامع که برای پشتیبانی از انتزاع پلتفرم موجود، گروه بندی شده است. هدف اصلی توسعه جاوا توسعه زبان برنامه نویسی است آسان و قابل باشد.
در این مقاله می خواهیم به مقایسه ویژگی های ++C و جاوا بپردازیم.

مقایسه ویژگی های ++C و جاوا

++C و جاوا اهداف طراحی متفاوتی دارند. ++C از pointers استفاده می کند در حالی که جاوا از pointers ها برخوردار نیست و از restricted pointers استفاده می نماید.
کامپایلر در ++C کد منبع را به یک زبان سطح دستگاه تبدیل می کند که باعث می شود ++C به یک زبان وابسته به سیستم عامل تبدیل شود. در جاوا، ابتدا کد منبع جاوا در زمان تدوین به بایت کد تبدیل می شود. این bytecode سپس توسط مترجم و زمان اجرا تفسیر می شود تا خروجی را تولید کند و این جاوا را به زبانی مستقل از بستر نرم افزار تبدیل می کند.

++C از پشتیبانی داخلی برای threads ها برخوردار نیست و این در حالی است که threads ها به صورت ضمنی در جاوا پشتیبانی می شوند.
البته در جدیدترین نسخه  ++C یعنی C++11 پشتیبانی از threads ها ایجاد شده است.
البته شباهت های جاوا و ++C انکار شدنی نیست اما جاوا شامل مفاهیم پیچیده ای مانند ساختارها ، بارگذاری overloading اپراتور ، pointers، قالب ها و غیره است. همچنین ، جاوا از کامپایل مشروط پشتیبانی نمی کند (#ifdef/#ifdef type).

مقایسه کلی

در ادامه مقایسه ویژگی های ++C و جاوا جدولی را ارائه کرده ایم که می تواند در شناحت تفاوت های میان این دو مفید باشد.

تفاوت های اساسی++CJava
مدیریت حافظهتوسعه دهندگان ++C را با استفاده از pointers ها مدیریت می کنند.جاوا از pointers ها استفاده نمی کند و در عوض Threads ها Interfaces ها را پشتیبانی می نماید.
وراثتوراثت منفرد و چندگانه را هر دو را ارائه می دهد.از وراثت چندگانه پشتیبانی نمی کند. در صورت دستیابی به Interface از concept استفاده می کند.
مکانیسم تشخیص خطای زمان اجرامسئولیت برنامه نویسمسئولیت سیستم
کتابخانه هابا ویژگیهای سطح پایین قابل مقایسه استطیف گسترده ای از کلاس ها را برای خدمات مختلف سطح بالا تهیه می نماید.
مدیریت برنامهمتود ها و داده ها می توانند در خارج از کلاس ها باشند.تمام روش ها و داده ها در خود کلاس مستقر هستند و Concept od Package استفاده می شود
قابلیت حملبستر های نرم افزاری به عنوان کد منبع باید برای سیستم عامل های مختلف مجدداً تنظیم شود.از مفهوم بایت کد استفاده می کند که مستقل از سیستم عامل است و می تواند با JVM مخصوص پلتفرم مورد استفاده قرار گیرد.

کلام آخر

++C و جاوا هر دو از مفاهیم OOPS پشتیبانی می کنند. ++C انعطاف پذیری را در زمان اجرا فراهم می کند و می تواند سلسله مراتب نوع گسترده ای را پیاده سازی کند. ++C در C ساخته شده است و با ویژگی های آن سازگاری دارد.
جاوا دارای مکانیزم جمع آوری زباله است که حافظه اختصاص داده شده را به اشیاء نگه می دارد و در صورت استفاده دیگر آنها را به طور خودکار آزاد می کند. جاوا انواع اولیه و اشیاء مختلف را ارائه می دهد و یک زبان برنامه نویسی به شدت تایپ شده است.
امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید