مقایسه ویژگی های پایتون و Golang

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
پایتون Python یک زبان برنامه نویسی با هدف کلی است که توسط یک برنامه نویس هلندی، Guido van Rossum ساخته شده و اولین بار در سال ۱۹۹۱ منتشر شد.
Go یک زبان برنامه نویسی است که با نام Golang نیز شناخته می شود و توسط گوگل در سال ۲۰۰۹ ایجاد شده است. در این مقاله می خواهیم به مقایسه ویژگی های پایتون و Go بپردازیم.

مقایسه ویژگی های پایتون و Go

پایتون از چندین الگوی برنامه نویسی پشتیبانی می کند و با یک کتابخانه استاندارد بزرگ همراه است. پارادایم های آن عبارتند از : object-oriented و included و functional و procedural.
Go از پارادایم هایی مثل functional و procedural و concurrent پشتیبانی می نماید و سینتکس آن به صورت سنتی از C ناشی می شود اما اصلاحات زیادی در آن صورت گرفته که موجب سادگی و امنیت آن شده است.
پایتون در حوزه توسعه وب مورد استفاده قرار می گیرد و یادگیری آسان آن یکی از مزایای خوب آن است. از کتابخانه بزرگ پایتون به عنوان بزرگ ترین مزیت آن یاد می شود.

سینتکس Go پس از تغییری که C روی آن گذاشت سبب جمع و جور شدن و خوانایی بیشتر آن شد که امکان تکرار آسان ساختار داده های جمع آوری مانند رشته ها، نقشه ها و غیره را دارد.

پایتون یک زبان برنامه نویسی است که می تواند اکثر مطالب مفید را به طور خودکار انجام دهد و طی سالهای متمادی به عنوان پر استفاده ترین زبان برنامه نویسی در توسعه نرم افزارهای مدرن به کار گرفته می شود که از مدیریت زیرساختها تا تجزیه و تحلیل داده ها را انجام می دهد.سینتکس پاستون ساده است و از این رو یک زبان ایده آل برای یادگیری یک تازه کار است.

برای اجرای کد Go لازم نیست که حتماً آن را کامپایل کنید زیرا خودش به صورت خودکار کامپایل و اجرا می شود. قدرت اصلی Go این است که سبک و سریع است. اگرچه Go یک زبان برنامه نویسی مانند پایتون نیست ، اما خیلی ها بسیاری از اسکریپت ها را با آن می نویسند. Go می تواند به عنوان ابزاری بسیار قدرتمند در هنگام برنامه نویسی وب، خدمات خرد یا توسعه تلفن همراه به کارتان بیاید.

مقایسه کلی

در ادامه مقایسه ویژگی های پایتون و Go جدولی را ارئه کرده ایم که می تواند در درک عمده ترین تفاوت های میان این دو کمک کند.

تفاوت های اساسیPythonGo
الگوObject-oriented, imperative, functional, procedural, reflectiveProcedural, functional and concurrent
اجراتفسیر شدنکامپایل شدن
Typedزبان پویا تایپ شدهزبان تایپی استاتیک
استفادهپایتون بیشتر برای نوشتن برنامه های وب استفاده می شود.Go بیشتر روی زبان های سیستمی متمرکز است اما سهم پایتون را هم در نوشتن برنامه های وب را کم کرده است.
حافظهپایتون هیچ مدیریت حافظه ای را ارائه نمی دهد.با Go می توانید به راحتی به مدیریت حافظه بپردازید.
سینتکسسینتکس پایتون از indentation استفاده می کند تا بلوک های کد را نشان دهد.سینتکس Go مبتنی بر باز و بسته شدن پرانتز است.
جهت گیری شیبرنامه نویسی شی گرا First class و پشتیبانی از مفاهیم کاربردیپشتیبانی ملایم از جهت یابی شی و مفاهیم کاربردی که کاملاً تایپ شده است.

کلام آخر

در این مقال به مقایسه ویژگی های پایتون و Go پرداختیم. بسته به مهارت و توانایی برنامه نویس برای درک نیاز واقعی ای که در یک پروژه دارد انتخاب میان Go و پایتون نیز متفاوت است. بنابرین این که میان این دو کدام یک از این دو را انتخاب نمایید، بستگی به خودتان و نوع پروژه تان دارد.

به اشتراک بگذارید