مقایسه ویژگی های برنامه نویسی و اسکریپت نویسی

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
برنامه نویسی Programming مجموعه خاصی از دستورالعمل ها را تعریف می کند که می تواند برای تولید انواع مختلف خروجی مورد استفاده قرار گیرد اما اسکریپت نویسی Scripting اساساً به دو بخش Syntax و Semantics تقسیم می شود. Syntax یک فرم را ایجاد می کند در حالی که Semantics معنایی برای برنامه ارائه می دهد. زبانهای اسکریپت اساساً زبانهای سطح بالا هستند که از نظر ماهیت پویا محسوب می شوند.
یک زبان اسکریپت نویسی یک زبان برنامه نویسی است که نیازی به مرحله کامپایل صریح و پشتیبانی از اسکریپت ها ندارد. زبانهای نوشتاری اغلب به جای تألیف تفسیر می شوند.
در این مقاله قصد ما مقایسه ویژگی های برنامه نویسی و اسکریپت نویسی است.

مقایسه ویژگی های برنامه نویسی و اسکریپت نویسی

پیش از این که به سراغ مقایسه ویژگی های برنامه نویسی و اسکریپت نویسی بپردازیم؛ خوب است کمی با این دو آشنا شویم.

برنامه نویسی Programming چیست؟

زبان های برنامه نویسی با کد دستگاه کامپایل شده و روی سخت افزار سیستم عامل اصلی اجرا می شوند. برای استفاده از زبانهای برنامه نویسی باید از یک IDE خاص (محیط توسعه یکپارچه) استفاده کنید. برنامه نویسی مجموعه ای از دستورالعمل ها را برای کامپیوتر برای دستیابی به یک هدف خاص ارائه می دهد.
الگوریتم های خاصی همچنین با نوشتن برنامه ها قابل اجرا هستند.
بسیاری از زبان های برنامه نویسی در بازار وجود دارند که روی اسناد خاص تسلط دارند در حالی که سایر زبان ها دارای یک اجرای غالب هستند که به عنوان مرجع مورد استفاده قرار می گیرند. مثل زبان برنامه نویسی C که دارای استاندارد ISO است در حالی که زبانهایی مانند Perl در دسته دوم قرار می گیرند.
اساساً از یک زبان برنامه نویسی برای تبدیل داده ها استفاده می شود و این در واقع با ایجاد دستورالعمل های CPU انجام می شود که داده های ورودی را به خروجی می نویسد زبان های برنامه نویسی مانند Java ، Scala ، C++ ، C و غیره یک زبان عمومی محسوب می شوند و اساساً زبانهای برنامه نویسی کامپایل شده هستند. فرد باید با اضافه کردن برخی متون منبع  آن را بنویسد و سپس آنها را از طریق کامپایلر که دستورالعملهای باینری ایجاد می کند، اجرا نماید.

اسکریپت نویسی Scripting چیست؟

برنامه های نرم افزاری صفحات وب در یک مرورگر وب با استفاده از پوسته یک سیستم عامل می توانند از طریق زبان های اسکریپت به صورت خودکار اجرا شوند. سکریپت های زبانهایی مانند Javascript ، Perl ، VBScript و غیره نیازی به تدوین ندارند و از آنجا که آنها روی زیر مجموعه ای از زبان برنامه نویسی اصلی اجرا می شوند ، دسترسی کمتری به توانایی های بومی کامپیوتر دارند. برای مثال Javascript قادر به دسترسی به سیستم پرونده شما نیست.
زبانهای اسکریپت به طور کلی تفسیر می شوند. یک زبان اسکریپت نویسی باعث ایجاد برنامه نمی شود بلکه ممکن است رفتار یک برنامه موجود را فراهم کند. از اسکریپت نویسی برای نوشتن کدی استفاده می شود که یک سیستم نرم افزاری را هدف قرار می دهد. اسکریپت نویسی اری انجام دهد. همان طور که اشاره شد اسکریپت ها در اصل مجموعه ای از دستورالعمل ها برای هدف قرار دادن یک سیستم نرم افزاری هستند.

زبان های اسکریپت نویسی رو به قدرتمندتر شدن پیش می روند و اکنون فقط به ایجاد اسکریپت های کوچک برای اتوماتیک سازی امور مختلف در نرم افزار ها محدود نمی شوند. حالا می توان به کمک اسکریپت نویسی یک برنامه قدرتمند و قوی ساخت.

مقایسه کلی

در ادامه مقایسه ویژگی های برنامه نویسی و اسکریپت نویسی جدولی را ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های این دو کمک کند.

تفاوت های اساسیProgrammingScripting
نمونه ها++Java , C, CJavaScript, Perl, Python 
اجراکامپایل شدهتفسیر شده
یادگیرییادگیری آن می تواند زمان قابل توجهی را به خود اختصاص دهدیادگیری آن از برنامه نویسی ساده تر است.
فشرده/غیر فشردهکد فشردهکدهای کمتری نسبت به یک زبان برنامه نویسی در آن فشرده هستند.
ضرورتباید binaries یا executables را ایجاد کنید که از حافظه سیستم استفاده می کنند.هیچ فایل binaries یا executables ایجاد نمی کند و به هیچ حافظه ایاختصاص نمی یابد
پیچیدگیبرای یک مبتدی می تواند خیلی پیچیده باشد.نوشتن و درک کدها در اسکریپت نویسی ساده تر است.
اجرامستقل از یک برنامه بیرونی اجرا می شود.داخل برنامه دیگری اجرا می شود.

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه ویژگی های برنامه نویسی و اسکریپت نویسی پرداختیم.
روز به روز درک تفاوت میان برنامه نویسی و اسکیپت نویسی دشوارتر می شود زیرا این دو مفهوم بیش از پیش با یکدیگر تنیده می شوند. هیچ دلیلی ندارد که فردی که می تواند از زبان C استفاده کند نتواند از آن برای اسکریپت نویسی هم استفاده نماید!

امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید