مقایسه ویژگی های ++C و پایتون

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
پایتون و ++C زبانهای برنامه نویسی هستند که برای اهداف عمومی مورد استفاده قرار می گیرند اما هر دو زبان پایتون و ++C از جهات مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. ++C از زبان C با پارادایم های مختلف سرچشمه گرفته و ویژگی کامپایل را ارائه می دهد.
در این مقاله می خواهیم به مقایسه ویژگی های ++C و پایتون بپردازیم.

مقایسه ویژگی های ++C و پایتون

پایتون یک هدف کلی و یکی از زبانهای برنامه نویسی سطح بالا است. متغیر را می توان به طور مستقیم و بدون اعلام آن هنگام نوشتن کد در پایتون استفاده کرد.
در ++C ، یک برنامه واحد باید روی هر سیستم عاملی که باید که کد اجرا شود کامپایل شود.
پایتون امکان ‘write once, run anywhere را دارد که این امکان را برای اجرای تمام سیستم عامل های پایتون فراهم می کند. ++C مستعد نشت حافظه است زیرا جمع آوری زباله را فراهم نمی کند و از pointers تا حد زیادی استفاده می کند.
پایتون دارای جمع آوری زباله و فرآیند تخصیص حافظه پویا است که مدیریت حافظه کارآمد را امکان پذیر می کند. در ++C ، توسعه دهنده باید قبل از استفاده از آن نوع داده را اعلام کند. بنابرین فرآیند کار کدها خیلی مبهم نیست و در آن مدیریت خطا از پایتون آسانتر می شود.
در حین نوشتن کد در پایتون ، کاربر دیگر نیازی به ذکر نوع داده ها قبل از استفاده از آن ندارد ، در نتیجه طول کد را کوتاه تر و آسان تر می کند. به عنوان مثال ، در ++C، کاربر باید int a = 5 را اعلام کند در حالی که در پایتون a = 5 کافی است.

++C همچنین به عنوان یک زبان برنامه نویسی سطح متوسط ​​شناخته می شود زیرا با استفاده از هر دو ویژگی low-level و high-level تولید می شود. ++C از ویژگی های object-oriented مانند مفهوم virtual functions ، multiple inheritances, operator overloading، concept of classes و غیره پشتیبانی می کند.

پایتون به خاطر سادگی و سهولت در خواند کد شناخته شده است و  به عنوان یکی از زبانهای برنامه نویسی سطح بالا به کار می رود.  پایتون از سازه های داخلی ساخته شده است که قابلیت اجرای کد های واضح در مقیاس کوچک و بزرگ را دارد. پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا است.
++C روزها معمولاً برای طراحی سخت افزار مورد استفاده قرار می گیرد. پایتون به عنوان یک زبان اسکریپت نویسی استفاده می شود و البته گاهی هم اهداف غیر اسکریپت نویسی دارد.

مقایسه کلی

در ادامه مقایسه ویژگی های ++C و پایتون جدولی را ارئه کرده ایم که می تواند در شناخت عمده ترین تفاوت های این دو مفید باشد.

تفاوت های اساسیPython++C
گاربیج کالیکیشنپشتیبانی از گاربیج کالیکیشنعدم پشتیبانی از گاربیج کالیکیشن
استفادهنوشتن کد به راحتیاستفاده از آن به دلیل سینتکس پیچیده آن ساده نیست.
کامپایلاجرا از طریق interpreter++C d یک  pre-compiled است.
Rapid نمونه سازی سریعنمونه سازی سریع به دلیل کوچک بودن کد امکان پذیر استنمونه سازی سریع به دلیل اندازه بزرگ کد امکان پذیر نیست
نصب و راه اندازینصب پایتون در ویندوز ساده نیستدر نصب هیچ مشکلی ندارد
دامنه متغیرهامتغیرها حتی در خارج از حلقه نیز در دسترس هستنددامنه متغیرها محدود به حلقه ها است
کارکردتوابع محدودیتی در نوع آرگومان و نوع و مقدار بازگشت آن ندارندتابع می تواند نوع مقداری را که از قبل تعریف شده است بپذیرد و برگرداند
میزان تاثیر گذاریآسانتر برای حفظ ، شی گرا و استفاده ساده تردر مقایسه با پایتون کمتر واضح و قابل کنترل است
ایستایی/پویاییپویاایستا

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه ویژگی های ++C و پایتون پرداختیم.
بسیاری از کامپایلرهای نرم افزاری ++C وجود دارند که هم منبع باز اند و هم رایگان و به راحتی در بازار قابل دسترس هستند. برخی از این نرم افزارها عبارتند از GNU Project ، Microsoft ، Intel و Embarcadero Technologies
++C بر سایر زبان های برنامه نویسی مانند #C و Java تأثیر گذاشته است. حتی ++C بیشتر از C محبوبیت کسب کرده است و به عنوان کامپایلر کد native اجرا می شود.
پایتون یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی شی گرا است که از بسیاری جهات متفاوت از ++C است. پایتون به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا در مقایسه با ++C زحمت کمتری بر خود هموار کنند.
پایتون به عنوان یک زبان برنامه نویسی با چند پارادایم و با سینتکس و روش های رمزگذاری آسان تر روی کار آمده است و دارای مجموعه گسترده ای از کتابخانه های استاندارد داخلی است.

امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید