مقایسه ویژگی های روبی و PHP

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
روبی یک زبان برنامه نویسی شی گرا کامپایل شده است که برای توسعه یک برنامه وب با سرعت بالا استفاده می شود. روبی دارای سینتکسی کاملاً واضح است که درک و نوشتن آن را ساده می کند. روبی منبع آزاد و بدون هزینه است که به راحتی قابل دسنرس می باشد. روبی بسیاری از پلت فرم ها را چون  لینوکس، یونیکس، ویندوز و مک پشتیبانی کند.
PHP یک زبان برنامه نویسی منبع باز برای توسعه وب است که پلتفرم های یونیکس مانند ویندوز را پشتیبانی می نمایند. فایل نام PHP دارای پسوندهایی مانند .php ، .php3 ، .php4 ، .php5 ، .php7 ، .phps است. PHP همچنین به عنوان PHP: Hypertext Pre پردازنده نیز نامیده می شود. سیسنتکس PHP مانند C است.
در این مقاله می خواهیم به مقایسه ویژگی های روبی و PHP بپردازیم.

مقایسه ویژگی های روبی و PHP

پیش از آن که به سراغ مقایسه ویژگی های روبی و PHP برویم بیایید مختصری راجع به آن ها بیشتر بدانیم.

روبی چیست؟

روبی به زبان C نوشته شده است و پسوند فایلی با عنوان “rb” دارد. روبی ویژگی های زبانهای اسکریپت دیگر مانند پرل، Small talk و پایتون را به همراه دارد. روبی به طور عمده دارای سینتکسی مشابه با زبان پرل و C است.
روبی تعادل بسیار خوبی بین قدرت و سادگی برقرار می کند ، زیرا برنامه هایی که در روبی نوشته شده اند به راحتی قابل حفظ و مقیاس پذیری اند. کتابخانه های زیادی وجود دارد که بری گسترش روبی نوشته شده اند و عمدتا بر آزمایش تاکید می نمایند.
روبی با ویژگی هایی چون dynamic typing و duck typing، سینتکس انعطاف پذیر، garbage collection ،inheritance، مدیریت و رفع خطاها، overloading و غیره توسعه بافته است.
روبی از فریم ورک Rails (ساخته شده در سال ۲۰۰۵) برای توسعه وب استفاده می کند. بنابرین می توان برای توسعه اسکریپت های رابط می توان از Ruby on Rails استفاده کرد. Ruby on Rails را می توان با زبان HTML در اسکریپت ها نوشت. Ruby on rails را می توان به راحتی به یک پایگاه داده وصل کرد و از توابع داخلی می توان برای ساخت اسکریپت های روبی استفاده کرد.

PHP چیست؟

PHP توسط فناوری های Rasmus Lerdorf و Zend ایجاد و ساخته شد و در سال ۱۹۹۵ منتشر گردید. PHP  به زبان C و ++C نوشته شده است. کد PHP نیز می تواند به زبان HTML تعبیه شود و به عنوان یک زبان برنامه نویسی سمت سرور مورد استفاده قرار گیرد که این باعث سادگی و پویایی بیشتر آن می شود. در PHP می توان به راحتی پایگاه های داده Oracle ، MySQL ، SQL Server و غیره متصل شد. PHP از مفسر PHP برای پردازش کد استفاده می کند. در PHP با کمک ابزارهای خط فرمان و برنامه های کاربردی GUI قابل اجرا می باشد.
PHP بسیار ساده ، کارآمد ، ایمن و انعطاف پذیر است. PHP به طور گسترده در برنامه های وب کم حجم استفاده می شود و محبوب تر از سایر زبان ها است.

مقایسه کلی

در ادامه مقایسه ویژگی های روبی و PHP جدولی را ارئه کرده ایم که می تواند در شناخت عمده ترین تفاوت های این دو مفید باشد.

تفاوت های اساسیRubyPHP
برنامه نویسی شده درروبی به زبان C برنامه نویسی شده استPHP به زبان برنامه نویسی C و ++C برنامه نویسی شده است.
فریم ورکروبی یک زبان برنامه نویسی است اما بعدها فریم ورک Rails برای آن ساخته شد.PHP یک زبان برنامه نویسی است.
کاربردRuby / Rails برای توسعه برنامه های دسک تاپ و برنامه های وب نیز استفاده می شود.از PHP فقط برای توسعه برنامه های وب استفاده می شود.
توسعهدر روبی ، توسعه و استقرار در مقایسه با PHP دشوار است.در PHP ، توسعه و استقرار آسان است.
توابعبرای به دست آوردن توابع مربوطه ، روبی مجبور به بارگیری کتابخانه ها است.PHP توابع داخلی ای دارد که کار را آسان تر می کند.
سینتکسسینتکس روبی شبیه به پرل و روبی است.سینتکس شبیه به زبان پرل و C است.
عملکرداپلیکیشن های روبی از PHP کندتر هستندبرنامه های PHP عملکرد بهتری نسبت به روبی دارند.

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه ویژگی های روبی و PHP پرداختیم.
روبی و PHP هر دو زبان های برنامه نویسی ای هستند که برای اهداف کلی برنامه نویسی مورد استفاده قرار می گیرند و هر دو هم منبع باز و رایگان هستند و برای اکثر پلتفرم ها در دسترس می باشند و هر دو نیز عمدتاً برای برنامه های توسعه وب به عنوان زبان برنامه نویسی سمت سرور استفاده می شوند.
PHP برای یادگیری ساده و آسان است و بیشترین مورد استفاده را دارد. PHP از نظر منابع آنلاین ، تعداد خوب موتورهای قالب و توسعه دهندگان ، تعداد زیادی ویرایشگر و ابزار از پشتیبانی زیادی برخوردار است.
اما روبی بی شک از PHP قدرتمندتر است. روبی در فریم ورک Rails محبوبیت زیادی پیدا کرده است زیرا زبان متنوع تر و سازگارتری دارد. البته یادگیری روبی از PHP سخت تر است اما جوامع و انجمن های آنلاین خوبی دارد و به همین دلیل در نزد توسعه دهندگان محبوبیت خاص خود را دارد.

امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید