مقایسه عملکرد سیستم عامل های ویندوز و لینوکس

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
لینوکس Linux یک سیستم عامل منبع باز است. لینوکس یک برنامه نیست بلکه واسط بین نرم افزار و سخت افزار است. لینوکس یکی از بهترین نرم افزارهایی است که پایداری و وابستگی بالایی را ارائه می دهد. لینوکس از آن جهت که مستقل از پلتفرم است رایگان و آسان است. عموماً افراد فنی از لینوکس استفاده می کنند زیرا استفاده از آن کار همه نیست و برای کار با آن باید دستورات مختلف کار با لینوکس را بلد بود.
ویندوز Windows هم یک سیستم عامل است که رابط کاربری قوی ای دارد و استفاده از آن برای افراد غیر فنی راحت تر است؛ البته افراد حرفه ای و فنی هم می توانند از ویندوز استفاده کرده و از آن راضی باشند.
در این مقاله قصد داریم به مقایسه عملکرد سیستم عامل های ویندوز و لینوکس بپردازیم.

مقایسه عملکرد سیستم عامل های ویندوز و لینوکس

بیایید پیش از آن که به سراغ مقایسه عملکرد سیستم عامل های ویندوز و لینوکس برویم مختصری راجع به هر یک مختصری بیشتر بدانیم.

لینوکس چیست؟

مهم ترین جزء لینوکس هسته آن است که برای اولین بار در ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۱ توسط لینوس توروالدز عرضه گردید. البته باید دانست که بسیاری از محصولات لینوکس از نام تجاری Linux استفاده می کنند.
در ابتدا لینوکس برای رایانه های شخصی مبتنی بر معماری Intel x86 ساخته شده بود اما از آن زمان تاکنون به سیستم عامل های بیشتری منتقل شده است. به دلیل تسلط سیستم عامل Android مبتنی بر هسته لینوکس بر روی تلفن های هوشمند ، لینوکس دارای بزرگترین پایه نصب شده  در میان همه سیستم عامل های عمومی است.

لینوکس شامل نسخه های زیادی مانند Android ، Arch Linux ، Debian Linux ، Gentoo Linux ، kabunto ، Mandriva Linux ، PC Linux ، Red Hat Linux ، Sabayon Linux ، Slackware ، Suse Linux است.

ویندوز چیست؟

مایکروسافت در پاسخ به علاقه زیاد به واسط های گرافیکی کاربر ، در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۵ یک محیط عملیاتی به نام Windows ایجاد کرد. به عنوان یک پوسته سیستم عامل گرافیکی برای MS-DOS. مایکروسافت بارها و بارها نسخه های مختلف سیستم عامل ویندوز را به روز رسانی می کرد تا تسلط خود را در سیستم عامل های مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی حفظ کند.
آخرین سیستم عامل ویندوز که توسط مایکروسافت ارائه شده است ویندوز ۱۰ است.

مقایسه کلی

در ادامه مقایسه عملکرد سیستم عامل های ویندوز و لینوکس جدولی را ارئه کرده ایم که می تواند در شناخت عمده ترین تفاوت های این دو مفید باشد.

تفاوت های اساسیLinuxWindows 
تعریفیک سیستم عامل منبع باز استسیستم عاملی که توسط شرکت مایکروسافت ساخته شده است.
استفادهلینوکس به عنوان یک سیستم عامل استفاده می شود و به عنوان یک سرور ، بستری را برای اجرای برنامه های دیگر فراهم می کندویندوز یک سیستم عامل است که یک پلت فرم برای اجرای برنامه های دیگر فراهم می کند و به عنوان یک سیستم عامل برای رایانه های شخصی، سرور، موبایل و غیره استفاده می شود.
نقاط قوتلینوکس منبع باز است و یک توسعه دهنده می تواند هسته ای از آن را طبق نیاز خود بارگیری و اصلاح نماید اما توزیع آن محدود است و باید برای آن هزینه پرداخت.رابط کاربری گرافیکی آن و نیز هزینه پایین این سیستم عامل از بزرگترین نقاط قوت آن است.
نقاط ضعفمشکلات مربوط به درایور یکی از بزرگترین مشکلات مربوط به سیستم عامل لینوکس است بنابرین اگر از لینوکس استفاده می کنید عدم دسترسی به درایورها حسابی برای شما دردسر ایجاد خواهد کرد.شاید مهم ترین ضعف ویندوز این باشد که درایور آن به وبسایت های مختلف وصل می شود و این سبب انتقال بد افزار ها و ویروس ها به آن می شود.
سال توسعهسال ۱۹۹۱سال ۱۹۸۴

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه عملکرد سیستم عامل های ویندوز و لینوکس پرداختیم.
به طور کلی ویندوز به خاطر کاربری راحتی که دارد به صورت فراگیری هم در میان استفاده کنندگان و کاربران معمولی و هم کاربران حرفه ای جایگاه خوبی دارد اما اگر به دنیال امنیت بیشتری هستید؛ لینوکس خیلی بهتر می تواند این نیاز شما را رفع نماید.

امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید