آشنایی با تفاوت های CentOS و Ubuntu

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
CentOS و Ubuntu هر دو سیستم عامل های معروفی برای سرورهای وب در بازار عملیات نرم افزار هستند. CentOS اساساً بر اساس فریم ورک لینوکس و توزیع لینوکس ساخته شده است تا بتواند یک پلتفرم محاسباتی رایگان و پشتیبانی شده را ارائه نماید. Ubuntu نیز در اصل یک توزیع منبع باز از لینوکس است و کی از سیستم عامل های محبوب ابری محسوب می شود و در اکثر موارد و مکان ها مانند دسکتاپ و محیط ابری و تقریباً همه موارد مرتبط با اینترنت اجرا می شود.
در این مقاله می خواهیم به آشنایی با تفاوت های CentOS و Ubuntu بپردازیم.

آشنایی با تفاوت های CentOS و Ubuntu

بیایید پیش از آن که به سراغ آشنایی با تفاوت های CentOS و Ubuntu برویم؛ اندکی با هر یک از این ها آشنا شویم.

 CentOS چیست؟

معماری CentOS عمدتاً مبتنی بر کد منبع Red Hat است تا بتواند طرح اصلی مانند Red Hat Enterprise Linux را پیاده سازی کند. CentOS رایگان است. فرم کامل CentOS سیستم عامل Community Enterprise است که در ماه مه ۲۰۰۴ منتشر شده است. CentOS تقریباً یکی از محبوب ترین توزیع کنندگان لینوکس در صنعت هاستیگ است.

اوبونتو چیست؟

اوبونتو مبتنی بر هسته لینوکس است و یکی از توزیع های لینوکس محسوب می شود. اوبونتو پروژه ای بود که توسط مارک شاتل از آفریقای جنوبی آغاز شد و حالا پرکاربردترین نوع سیستم عامل مبتنی بر لینوکس در تاسیسات دسک تاپ است. اوبونتو یک سیستم عامل دوستانه و به اندازه کافی پایدار فراهم می کند که هدف آن جذب درصد متوسطی از کاربران کامپیوتری است. نصب اوبونتو ساده است و همین سادگی مفهومی است که در متمایز ترین ویژگی اوبونتو است.

مقایسه کلی

در ادامه آشنایی با تفاوت های CentOS و Ubuntu جدولی ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های میان این دو مفید باشد.

تفاوت های اساسیCentOSUbuntu
تعریفCentOS در واقع یک فریم ورک لینوکس و توزیع لینوکس برای اجرای یک پلتفرم محاسباتی رایگان و پشتیبانی شده است که با Red Hat Linux سازگار است.Ubuntu در اصل یک توزیع منبع آزاد لینوکس است که مبتنی بر Debian است و یکی از محبوب ترین سیستم عامل های ابری است.
معماریمعماری CentOS عمدتاً مبتنی بر کد منبع Red Hat است تا بتواند طرح اصلی مشابه با Red Hat Enterprise Linux را پیاده سازی کند و به صورت رایگان در دسترس قرار دهد.پکیج های Ubuntu عمدتاً در قالب Debian ایجاد می شوند که در واقع فریم ورک معماری اساسی Ubuntu را مطابق با بهبود مداوم در همان ترسیم می کند.
پشتیبانیCentOS از پشتیبانی انجمن ها و کاربرانی که از آن استفاده می کنند برخوردار است اما به هر حال پشتیبانی آن از Ubuntu ضعیف تر است.
میزان سختی/آسانی در یادگیریCentOS عمدتاً مبتنی بر Red Hat Linux است و به دلیل وجود اجتماع كوچكتر و مستندات كمتر یادگیری آن از Ubuntu دشوارتر است.در Ubuntu به دلیل پشتیبانی بیشتر از جوامع بیشتر و تعداد زیاد آموزش و کتاب در بازار و اینترنت یادگیری آن نیز راحتر است.
امنیتCentOS ، بر اساس فریم ورک لینوکس ساخته شده است و بنابراین بسیار امن است و از طریق ۳ لایه امنیتی محافظت می شود. در Ubuntu نیز لایه های امنیتی خوبی وجود دارد اما گاهی به دلیل به روز رسانی های مکرری که در آن صورت می گیرد ممکن است مستعد تهدیدهای وب باشد.

کلام آخر

در این مقاله به آشنایی با تفاوت های CentOS و Ubuntu پرداختیم. CentOS و Ubuntu دو سرور اصلی هستند که سرورهای لازم را برای توسعه برنامه تنظیم می کنند اما هر یک در جایگاه مقایسه دارای یک سری نقاط قوت و ضعف هستند که ب آن ها آشنا شدیم.
امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید