آشنایی با تفاوت های COBIT و ITIL

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
COBIT فریم ورکی است که شامل اهداف کنترل برای اطلاعات و فناوری های مرتبط است و برای توسعه، نظارت، اجرا و بهبود مدیریت و مدیریت فناوری اطلاعات ایجاد و توسط ISACA یا (Information systems audit and control association) منتشر شده است. COBIT به دنبال فراهم کردن زبان مشترک برای برقراری ارتباط بین قوانین ، اهداف ، الزامات ، اهداف و نتایج در بین مدیران است. ITIL مخفف (information technology Infrastructure Library) است که فریم ورکی است که با یهترین برنامه ها و ساز و کار ها طراحی شده و هدف آن بهبود نیازهای شغلی براساس نیازهای تجاری، بهبود خدمات فناوری اطلاعات و غیره است. ITIL همچنین به عنوان یک سری فرآیندهای بهبود و پالایش چرخه خدمات IT تعریف شده است. آخرین نسخه ITIL در سال ۲۰۱۱ منتشر شد.
در این مقاله می خواهیم به آشنایی با تفاوت های COBIT و ITIL بپردازیم.

آشنایی با تفاوت های COBIT و ITIL

بیایید پیش از آن که به سراغ آشنایی با تفاوت های COBIT و ITIL برویم؛ اندکی بیشتر راجع به این دو بدانیم.

COBIT چیست؟

COBIT مجموعه ای از دستورالعمل های مورد نیاز برای هر سازمان است و می تواند در هر صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. COBIT ابزاری است که با ایجاد فاصله بین الزامات کنترل ، تجزیه و تحلیل ریسک ، ریسک تجاری و مسائل فنی برای مدیران مفید واقع می شود. COBIT اولین بار در سال ۱۹۹۶ با تمرکز اصلی روی حسابرسی معرفی شد. COBIT دارای کلیه قابلیت هایی است که توسط آن سازمان ها می توانند فعالیت های خود را به شیوه ای مؤثر مدیریت کنند و سطح ریسک در سازمان را مدیریت نمایند. کنترل های COBIT کیفیت و قابلیت اطمینان سیستم های اطلاعاتی را که برای هر سازمان و هر تجارتی که در بستر تجارت مدرن کار می کنند؛ تضمین می کند.

ITIL چیست؟

ITIL به خدمات IT این امکان را می دهد که به جای خدمات پشتیبانی پشتیبان ، شریک تجاری باشند. این امر به سازمانها ، مردم و خدمات کمک می کند تا هرگونه تغییراتی که باعث آسیب پذیری سازمان ها شود را مدیریت کرده و در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه برای تغییرات پیش آمده آمادگی لازم را داشته باشند و خود را در عرصه رقابت ها و تغییر ها حفظ کنند. ITIL دارای پنج مرحله است: استراتژی خدمات ITIL، طراحی، انتقال، بهره برداری و خدمات / پشتیبانی مداوم.
ITIL می تواند در کنار سایر اقدامات مانند ISO 27000 ، COBIT و Six Sigma و غیره سازگار و قابل استفاده باشد.

مقایسه کلی

در ادامه آشنایی با تفاوت های COBIT و ITIL به چهار مورد از اساسی ترین تفاوت های این دو پرداخته ایم.

یک

رویکرد COBIT در قبال ISTM “آنچه” برای مدیریت بهتر و مدیریت باید انجام شود را توصیف می کند در حالی که رویکرد ITIL به ISTM “چگونگی” برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات را توصیف می نماید.

دو

هدف اصلی COBIT فراهم آوردن کنترل خدمات فناوری اطلاعات سازمانی برای تجارت و مجموعه ای از قوانین در جهت صحیحی است؛ علاوه بر این اهداف تجاری را با اهداف IT با ارایه ارزش IT به تجارت ترسیم می کند، در حالی که هدف اصلی ITIL مدیریت خدمات و بخش های فناوری اطلاعات در ITSM است و این پشتیبانی و فرصت مستمر را برای کمال عملیاتی خدمات فراهم می کند.

سه

دامنه COBIT تقریباً شبیه به دامنه ITIL است زیرا هر دو روی ITSM (مدیریت سیستم های فناوری اطلاعات) تمرکز می کنند ، اما COBIT کمی بیشتر از ITIL را پوشش می دهد در حالی که دامنه ITIL تقریباً شبیه به COBIT است زیرا هر دو در ITSM (مدیریت سیستم های فناوری اطلاعات) به عنوان COBIT متمرکز هستند.

چهار

COBIT قوانینی را پشتیبانی می کند که از خدمات فناوری اطلاعات سازمانی استفاده می کنند و از منابع و موجودی های خود بهترین استفاده را می کند در حالی که ITIL قسمت های خدمات IT را با جزئیات در مورد مدیریت خدمات مانند فعالیت های فرایندی ، ساختار سازمانی و غیره توصیف می کند.

کلام آخر

در این مقاله به آشنایی با تفاوت های COBIT و ITIL پرداختیم؛ هر یک از این ابزارها دارای یک سری نقاط قوت و نقاط ضعف هستند که به آن ها اشاره کردیم اما به طور کلی برای رفع مشکلات موجود در سازمان های حرفه ای باید به طور هم زمان از COBIT و ITIL استفاده کرد تا نتیجه کار اثربخشی بیشتری داشته باشد.

با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید