آشنایی با تفاوت های روبی و PHP

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
روبی Ruby یک زبان برنامه نویسی شی گرا تفسیر شده است که برای توسعه یک برنامه وب با سرعت بالا استفاده می شود. روبی دارای سینتکسی کاملاً واضح است که درک و نوشتن آن را ساده تر کرده است. روبی یک منبع آزاد ، بدون هزینه و قابل دسترس است و می تواند چندین سیستم عامل مانند لینوکس ، یونیکس ، ویندوز و مک را پشتیبانی کند.
PHP یک زبان برنامه نویسی منبع باز برای توسعه وب است. این سیستم عامل از سیستم عامل های یونیکس مانند و ویندوز پشتیبانی می کند. نام فایل PHP دارای پسوندهایی مانند .php ، .php3 ، .php4 ، .php5 ، .php7 ، .phps است. همچنین PHP با عنوان Hypertext Pre-processor پردازنده نامیده می شود. سینتکس PHP شبیه به زبان C است.
در این مقاله قرار است به سراغ آشنایی با تفاوت های روبی و PHP برویم.

آشنایی با تفاوت های روبی و PHP

قبل از این که به آشنایی با تفاوت های روبی و PHP بپردازیم بیایید مختصری راجع به هر دو بیشتر بدانیم.

روبی چیست؟

روبی به زبان C نوشته شده است. روبی پسوند پرونده ای با عنوان “rb” دارد و ویژگی های زبانهای اسکریپت دیگر مانند پرل ، Small talk و پایتون را در اختیار دارد. روبی به طور عمده دارای سینتکسی مشابه با زبان پرل و C است.
روبی تعادل بسیار خوبی بین قدرت و سادگی برقرار می کند ، زیرا برنامه هایی که در روبی نوشته شده است به راحتی قابل حفظ و مقیاس پذیر هستند. خوشبختانه روبی دارای کتابخانه های متعددی است.
در سال ۲۰۰۵ روبی از طریق فریم ورک Rails  برای توسعه وب روی کارآمد؛ برای توسعه اسکریپت های رابط می توان از Ruby on Rails استفاده کرد. Ruby on Rails را می توان با زبان HTML در اسکریپت ها نوشت. Ruby on Rails را می توان به راحتی به یک پایگاه داده وصل کرد و از توابع داخلی آن برای ساخت اسکریپت های روبی استفاده کرد.

PHP چیست؟

PHP توسط فناوری های Rasmus Lerdorf و Zend ایجاد و ساخته شد و در سال ۱۹۹۵ منتشر شد. آخرین نسخه پایدار آن ۷٫۲٫۵ است که در سال ۲۰۱۸ است. PHP به زبان به زبان C و ++C نوشته شده است. کد PHP نیز می تواند به زبان HTML تعبیه شود و به عنوان یک زبان برنامه نویسی سمت سرور مورد استفاده قرار گیرد.
PHP باعث می شود برنامه ها پویاتر و ساده تر شوند. در این زبان می توان به راحتی به بانک اطلاعاتی مانند Oracle ، MySQL ، SQL Server و غیره متصل شد. PHP از مفسر PHP برای پردازش کد استفاده می نماید. PHP با کمک ابزارهای خط فرمان و برنامه های کاربردی GUI قابل اجرا است.
PHP بسیار ساده ، کارآمد ، ایمن و انعطاف پذیر است و به طور گسترده در برنامه های small web استفاده می شود و محبوب تر از سایر زبان ها است.

مقایسه کلی

در ادامه آشنایی با تفاوت های روبی و PHP جدولی را ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های عمده میان این دو مفید باشد.

تفاوت های اساسیRubyPHP
برنامه نویسی شده دربه زبان CC و ++C
فریم ورکگرچه روبی یک زبان برنامه نویسی است اما بعداً فریم ورک Rails نیز برای آن ساخته شده است.PHP یک زبان برنامه نویسی است
کاربردRuby / Rails برای توسعه برنامه های دسک تاپ و برنامه های وب به کار می روند.از PHP برای توسعه برنامه های وب استفاده می کنند.
توسعهتوسعه ضعیفی در مقایسه با PHP دارد.PHP توسعه خوبی دارد.
توابعروبی باید برای دست یابی به تابع مورد نظر آن را از کتابخانه مورد نظر بارگیری نماید.PHP خودش دارای توابع داخلی است.
سینتکسشبیه به پرل و پایتونشبیه به پرل و C

کلام آخر

در این مقاله به آشنایی با تفاوت های روبی و PHP پرداختیم. روبی و PHP بیشتر رویکرد کلان دارند و برای برنامه نویسی هایی که هدف کلی دارند مورد استفاده قرار می گیرند. در مقام مقایسه می توان ادعا کرد که روبی قوی تر از PHP است زیرا از ربان متنوع تر و سازگاتری برخوردار است و از طرف دیگر یادگیری آن از PHP ساده تر است.
امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید