مقایسه ویژگی های روبی و Node.js

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
Node JS یک کتابخانه و محیط زمان اجرا کراس پلتفرم است که برای ایجاد برنامه های JavaScript در حال اجرا در خارج از مرورگر مورد استفاده قرار می گیرد. Node.js در حقیقت یک محیط زمان اجرای سریع و سبک جاوا اسکریپت است که  که روی موتور جاوا اسکریپت ساخته شده است. Node.js از یک I / O بدون انسداد ناشی از رویداد استفاده می کند که آن را سریع و کارآمد می نماید.
Ruby روبی یک زبان برنامه نویسی منبع باز، یک زبان شی گرا با تمرکز بر سادگی، قابلیت حمل، قابلیت توسعه و بهره وری است و از آنجا که منبع باز است می توانیم متناسب با نیاز و استفاده خودآن را اصلاح و ویرایش کنیم. سینتکس روبی تا حدی شبیه به سینتکس پایتون است و بسیار ساده و خوانا است.
در این مقاله قرار است به مقایسه ویژگی های روبی و Node.js بپردازیم.

مقایسه ویژگی های روبی و Node.js

بیایید پیش از آن که به سراغ مقایسه ویژگی های روبی و Node.js برویم؛ مختصری راجع به هر دو بیشتر بدانیم.

Node.js چیست؟

Node.js در C و ++C و جاوا اسکریپت نوشته شده است؛ Node.js شامل تعداد زیادی کتابخانه منبع باز است و  در سال ۲۰۰۹ توسط رایان دال برای لینوکس و macOS ساخته شده است. Node.js دارای چندین ماژول داخلی است که به ما امکان استفاده از خط فرمان را می دهد. Node.js به دلیل آن که امکان استفاده از کد JS ناهمزمان را فراهم می کند می تواند در بسیاری از فعالیت ها مفید واقع شود.

روبی چیست؟

روبی یک زبان برنامه نویسی منبع باز شی گرا است و عمدتاً در لینوکس ساخته شده است و در کلیه سیستم عاملهای مختلف مانند UNIX ، Windows ، DOS و Mac OS کار می کند. روبی توسط Yukihiro Matsumoto ایجاد و برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ انتشار یافته است. روبی تا حدی شبیه به Small talk و پرل است و شی گرایی آن نیز مشابه Small talk است و کار با آن به راحتی پرل است.

مقایسه کلی

در ادامه جدولی ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های عمده میان این دو مفید باشد.

تفاوت های اساسیRubyNode
نوع فریم ورکمی توان گفت که روبی یک opinionated است که کارها را به روشی معین انجام می دهد.Node.js یک فریم ورک غیر opinionated یا non-opinionated است زیرا کنترل بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد اما در حین توسعه هیچ قانون استانداردی برای آن وجود ندارد.
زمان توسعهروبی توانایی توسعه یک برنامه کامل CRUD با اتصال پایگاه داده ، مهاجرت با چند دستور از طریق خط فرمان را دارد.در Node.js زمان لازم است تا بتوانیم کد بنویسیم و ماژولهایی را پیدا کنیم که لازم باشد و با ماژولهای دیگر ادغام شود. گرچه Node.js انعطاف پذیری لازم را در انتخاب اجزای مختلف و ادغام آنها فراهم می نماید.
کاراییروبی به طور کل کارایی کندی دارد زیرا به دلیل ماهیت انتزاعی بودن ممکن است وقت گیر باشد.Node.js به دلیل موتور JavaScript در بسیاری از موارد سریعتر از روبی است.
یادگیرییادگیری روبی آسان است زیرا دارای چندین آموزش است و دوره هایی برای یادگیری آنلاین آن وجود دارد.یادگیری Node.js در مقایسه با روبی دشوارتر است اما کسانی که با C و ++C آشنایی دارند می توانند آن را راحتر یاد بگیرند.
فشرده سازی و پردازشروبی برای کارهای فشرده پردازنده مانند پردازش تصویر ، پردازش داده ها و توسعه سریع برنامه مناسب است.Node.js هنگام کار با پردازنده یا CPU در یک موضوع واحد ممکن است با قطع شدن برنامه وب رو به رو شود.
مقیاس پذیریروبی به اندازه Node.js مقیاس پذیر نیست و بسیاری از شرکت ها به دلیل مقیاس پذیری تر بودن New York Times ، LinkedIn ، Uber، PayPal و غیره از روبی به Node.js مهاجرت کردند.Node.js نسبت به روبی مقیاس پذیرتر است زیرا دارای خوشه هایی با انتزاع است که می تواند بر اساس بار کاری برنامه وب با حداقل تعداد CPU باعث پردازش شود.

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه ویژگی های روبی و Node.js پرداختیم؛ امیدوارم این مقاله توانسته باشد درک روشنی از تفاوت های این دو ارائه کند. علی رغم شباهت ها روبی برای مواردی که  نیاز به توسعه برنامه های فشرده پردازنده داریم یا باید سریع برای عملیات CURD آماده شویم؛ گزینه بهتری است.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید