آشنایی با تفاوت های بوت استرپ و جی کوئری

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
بوت استرپ Bootstrap یک فریم ورک فرانت اند برای توسعه برنامه های وب است که منبع آزاد محسوب می شود و توسط تیم اصلی توسعه Bootstrap ساخته شده و توسط مارک اتو، جاکوب تورنتون طراحی شده است. بوت استرپ در ابتدا در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و در ساخت آن از HTML ، CSS ، Sass ، Less و JavaScript استفاده شده است. بوت استرپ در ابتدا با نام Twitter Blueprint شناخته می شد.
جی کوئریJquery  نیز یک کتابخانه منبع آزاد است که برای راحتی در طراحی اسکریپتینگ HTML کاربر ایجاد شده است؛ جی کوئری ساده، آسان و رایگان است و توسط تیم The Jquery ساخته شده و توسط John Resig طراحی شده و اولین بار در سال ۲۰۰۶ عرضه شده است. جی کوئری در جاوا اسکریپت نوشته شده است.
در این مقاله می خواهیم به آشنایی با تفاوت های بوت استرپ و جی کوئری بپردازیم.

آشنایی با تفاوت های بوت استرپ و جی کوئری

بیایید پیش از آن که به بررسی تفاوت های بوت استرپ و جی کوئری بپردازیم؛ مختصری راجع به هر یک بیشتر بدانیم.

بوت استرپ چیست؟

بوت استرپ عمدتا بر اساس قالب های طراحی شده با HTML و CSS نوشته شده است و از فرم های مختلف، پسوندهای مبتنی بر JavaScript و سایر اجزا استفاده می کند. بوت استرپ نسخه جدید خود را با نام Bootstrap 2 با ویژگی های بیشتر و مؤلفه های جدید منتشر کرده و در نسخه های موجود نیز تغییراتی ایجاد کرده است که از جمله آن پشتیJبانی از Google Chrome ، Firefox ، IE ، Opera و Safari است.
بوت استرپ برای توسعه پروژه های سازنده پاسخگو و تلفن همراه استفاده می شود. بوت استرپ قابلیت این را دارد که به توسعه سازگار بپردازد و صفحاتی ایجاد کند که در سیستم های مختلف و صفحات مختلف پاسخگویی لازم را داشته باشد. بوت استرپ به کمک HTML و CSS می تواند به راحتی در طیف گسترده ای سفارشی سازی شود.
بوت استرپ یکی از مخازن برتر رتبه بندی شده در Github است.

جی کوئری چیست؟

همان طور که در ابتدا نیز اشاره شد جی کوئری نیز یک کتابخانه منبع آزاد است که برای راحتی در طراحی اسکریپتینگ HTML کاربر ایجاد شده است.
از جی کوئری برای ساختن یک سیستم رابط مبتنی بر HTML استفاده می شود تا برنامه ها و وب سایت ها در همه دستگاه ها پاسخگوتر و در دسترس تر باشند. جی کوئری آسان است و به طور عمده در HTML تعبیه شده است و از آن به عنوان کتابخانه جاوا اسکریپت استفاده می شود.
جی کوئری از الگوی شیء Document پیروی می کند و تمام عناصر یک صفحه وب را نشان می دهد. همچنین سینتکس را ساده کرده و عناصر را دستکاری می کند. جی کوئری تقریباً با همه مرورگر ها سازگاری خوبی دارد. پروژه های جی کوئری عمدتاً با کمک فریم ورک اتوماسیون تست به نام های QUnit مورد آزمایش قرار می گیرند و پلاگین ها نیز می توانند برای تست هر کد جاوا اسکریپت اضافه شوند. می توان جی کوئری را با بسیاری از اسکریپت های رابط کاربری مانند آژاکس و غیره استفاده کرد.

مقایسه کلی

در ادامه آشنایی با تفاوت های بوت استرپ و جی کوئری جدولی را ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های میان این دو مفید باشد.

تفاوت های اساسیBootstrapJquery
تعریفبوت اسنرپ یک فریم ورک فرانت اند منبع باز برای توسعه برنامه های کاربردی است.جی کوئری کتابخانه جاواسکریپت منبع باز است که برای اسکریپت نویسی سمت کاربر استفاده می شود.
برنامه نویسی شده دردر HTML ، CSS ، Less ، Saas و JavaScript نوشته شده است.عمدتا در جاوا اسکریپت نوشته شده است.
طراحی شدهدر اصل توسط مارک اتو و جیکوب تورنتون طراحی شده است.توسط جان ریز طراحی شده است.
کاراییبوت استرپ عملکرد بهتری دارد.عملکرد آن نسبتاً کند است.
برنامه های کاربردیبوت استرپ به طور عمده برای توسعه برنامه های دسک تاپ استفاده می شود.جی کوئری عمدتا برای توسعه برنامه های تلفن همراه استفاده می شود.
وبسایتGetbootstrap.comJquery.com

کلام آخر

در این مقاله به آشنایی با تفاوت های بوت استرپ و جی کوئری پرداختیم. بوت استرپ و جی کوئری هر دو برای توسعه برنامه های فرانت اند استفاده می شود. خوبی این دو این است که با یکدیگر قابل ترکیب هستند و این نقایص این دو را پوشش می دهد.
بوت استرپ به طور عمده برای توسعه برنامه های کاربردی که با تمام دستگاه ها و صفحه ها سازگار هستند مفید است. جی کوئری نیز با اکثر مرورگر ها سازگاری دارد و به راحتی با سایر کتابخانه ها و زبان ها ارتباط برقرار می کند.

امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید