تاریخچه موتورهای جستجوگر

مقدمه

با عرض سلام خدمت کاربران سایت پی وی لرن . در این مطلب قصد داریم تاریخچه موتورهای جستجوگر ، چگونگی ایجاد و گسترش آنها،  را  تحلیل و بررسی کنیم.

موتور جستُجوگر  وب (به انگلیسی: Web search engine) در واقع  ابزاریست که به منظور جُستجو در  صفحات وب ، برای بدست‌آوردن اطلاعات درخواست شده، به کار می‌رود. نتایج یافته شده به معمولا  در صفحه‌ای با عنوان صفحهٔ نتایج جستجو(Search engine results page) لیست می‌شوند.

با استفاده از کلمهٔ کلیدی(keyword) که در واقع توضیحی کوتاه  است ه دربارهٔ آنچهدر وب سایت آمده است ،  کلمه کلیدی باید تا آنجا که ممکن است کوتاه، جزیی و دقیق باشد.

مفهوم ابرمتن و گسترش حافظه برای اولین بار در ماه ژوئیه سال ۱۹۴۵،  توسط  آتلانتیک  مطرح  و سپس منتشر شد .ا و از دانشمندان خواست تا با یکدیگر همکاری کنند، تا به ساختن یک منبع دانش کامل برای همه انسان ها کمک کنند، و همین ایده زمینه ساز تولید و گسترش موتورهای جستجوگر اینترنت شد.

تاریخچه موتورهای جستجوگر

جرارد سلطون، که در ۲۸ اوت ۱۹۹۵ درگذشت، پدر تکنولوژی جستجوی پیشرفته بود. تیم های او در هاروارد و کرنل سیستم بازیابی اطلاعاتی SMART را توسعه دادند. و مفاهیم خودکار سحر و جادو خودکار Retriever متن شامل مفاهیم مهم مانند مدل فضای بردار، فرکانس سند معکوس

(IDF)، فرکانس مدت (TF) بود.

history - تاریخچه موتورهای جستجوگر

history – تاریخچه موتورهای جستجوگر

پروژه Xanadu

تد نلسون پروژه Xanadu را در سال ۱۹۶۰ ایجاد کرد و  برای اولین بار ، واژه  ابر متن (hypertext ) را در سال ۱۹۶۳ به کار برد. هدف او با پروژه Xanadu ایجاد یک شبکه کامپیوتری با یک رابط کاربری ساده بود، که بسیاری از مشکلات اجتماعی مانند attribution را حل کرد. اما به دلایلی این پروژه زیاد دوام نیاورد.

 

اولین موتور جستجوگر

چند صد وب سایت در سال ۱۹۹۳ آغاز به فعالیت کردند ،  و اکثر آنها در کالج ها بود، اما مدت ها قبل از اینکه بسیاری از آنها وجود داشته باشند ،  Archie ایجاد شده بود . اولین موتور جستجو ایجاد شد Archie، که در سال ۱۹۹۰ توسط آلن اگتا، دانش آموزی در دانشگاه مک گیل در مونترال ایجاد شد.  و  نام  آن را به Archie گذاشت.

archie

archie

Archie برای  حل مشکل پراکندگی ها ،  با استفاده  از ترکیب یک جمع کننده داده ،  مبتنی بر اسکریپت و با یک متغیر بیان منظم برای بازیابی نام فایل ها ، به کمک یک پرس و جو به کاربران کمک کرد. اساسا Archie یک پایگاه داده از نامهای وب است که با درخواستهای کاربران مطابقت دارد.

موتور جستجوگر Jughead

به طور خلاصه در مورد گسترش Archie، آن تبدیل به کلمه کامپیوتر شد.  و Archie آنقدر  محبوبیت پیدا کرد ، که گروه خدمات کامپیوتری سیستم دانشگاه نوادا توسعه ورونیکا.  به عنوان Archie شروع به  خدمت کرد، ابتدا در فایلهای متنی ساده کار کرد. به زودی یکی دیگر از رابط کاربری نام Jughead به نظر می رسد ، با همان دلایلی که Archive داشت ،  توسط  ورونیکا پشتیبانی می شد، هر دو آنها برای فایل های فرستاده شده از طریق Gopher استفاده شد، که بعد ها Jughead به عنوان جایگزین Archive  توسط مارک McCahill در دانشگاه مینه سوتا در سال ۱۹۹۱ ایجاد شد.

موتور جستجوگر Excite

موتور جستجوگر Excite از پروژه Architect ایج اد و گسترش یافت، که در فوریه ۱۹۹۳ توسط شش دانشجوی دانشجویان دانشگاه استنفورد آغاز شد. آنها ایده استفاده از تجزیه و تحلیل آماری روابط کلمه را برای جستجوی کارآمد تر داشتند. آنها به زودی تأمین مالی شدند و در اواسط سال ۱۹۹۳، نسخه های نرم افزار جستجوی خود را برای استفاده در وب سایت ها منتشر کردند.

Excite توسط ارائه دهنده پهنای باند به نام Home ، در ژانویه ۱۹۹۹ به قیمت  ۶٫۵ میلیارد دلار خریداری شد  و به نام Excite @ Home نامگذاری شد. در اکتبر ۲۰۰۱، Excite @ Home ورشکست شد. InfoSpace موتور جستجوگر Excite را  از دادگاه ورشکستگی بر قیمت  ۱۰ میلیون دلار خریداری کرد.

دایرکتوی وب  EINet Galaxy

دایرکتوری وب EINet Galaxy در ژانویه سال ۱۹۹۴ متولد شد. این سازمان به همان شیوه ای که امروزه دایرکتوری های وب را تشکیل می دهد، سازماندهی شده است. بزرگترین دلیل این که Galaxy EINet موفق شد این بود که علاوه بر ویژگی جستجو در وب، ویژگی های جستجو Gopher و Telnet را نیز داشته باشد. اندازه وب در اوایل سال ۱۹۹۴ مستلزم یک دایرکتوری وب نبود؛ با این حال، دایرکتوری های دیگر به زودی گسترش یافت .

دایرکتوری وب YAHOO

در آوریل ۱۹۹۴ دیوید فیلوو و جری یانگ YAHOO را ایجاد کردند. این دایرکتوری به عنوان مجموعه ای از صفحات وب مورد علاقه کاربران بود. همانطور که تعدادی از پیوندهای آنها افزایش یافته بود، مجبور بودند دوباره سازماندهی و تبدیل به یک دایرکتوری قابل جستجو شوند. آنچه که دایرکتوری ها را در بالای Wanderer تنظیم می کند، این است ، که آنها یک توضیح کامپایل شده برای انسان را با  URL مربوطه ارائه می دهند. با گذشت زمان ،  یاهو دایرکتوری یاهو گسترش یافت و  شروع به شارژ سایت های تجاری برای گنجاندن خود کرد. با گذشت زمان، نرخ ورود به فهرست سایت های تجاری افزایش یافت. هزینه کنونی  این موتور جستجوگر ، ۲۹۹ دلار در سال است. بسیاری از سایت های اطلاعاتی هنوز به یاهو اضافه می شوند.

در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۴، یاهو اعلام کرد که موتور جستجو گر  YAHOO را بستند ، با این وجود اما هم چنان  کار کوچک و آنلاین در business.yahoo.com باقی مانده است.

موتور جستجوگر AltaVista

AltaVista برای اولین بار درسال ۱۹۹۴ ایجاد شد. AltaVista بسیاری از ویژگی های مهم را به صحنه وب آورده است. آنها پهنای باند تقریبا نامحدود داشتند (برای آن زمان)، آنها اولین کسانی بودند که درخواستهای طبیعی ، تکنیکهای جستجوی پیشرفته را در موتور جستجو گر خود افزودند و کاربران را مجاز به اضافه کردن یا حذف URL خود در عرض ۲۴ ساعت می کردند. آنها حتی اجازه بررسی ورودی ها را به کاربران می دادند. AltaVista همچنین راهنمایی های جستجوی متعدد و ویژگی های جستجوی پیشرفته را ارائه می دهد.

موتور جستجوگر Ask Jeeves

در آوریل ۱۹۹۷، «Ask Jeeves» به عنوان یک موتور جستجوی زبان طبیعی راه اندازی شد. Ask Jeeves از ویراستاران انسانی استفاده کرده است ، تا بتواند مسائل جستجو را  با نیاز کاربران مطابقت دهد . ایده ای برای مدتی توسط DirectHit طراحی شده بود، که هدف آن رتبه بندی نتایج بر اساس محبوبیت خود بود، اما این تکنولوژی به عنوان جزء اصلی الگوریتم به عنوان اسپم شناخته شد. در سال ۲۰۰۰ موتور جستوجوی Teoma منتشر شد، که از خوشه بندی برای سازماندهی سایت ها توسط محبوبیت موضوع خاص استفاده می کند ،  که یکی دیگر از راه های گفتن آنها تلاش برای پیدا کردن جوامع وب محلی است. در سال ۲۰۰۱، از موتور جستجوگر Teoma را جایگزین تکنولوژی جستجوی DirectHit کند.

موتور جستجوگر Google

تا ژانویه سال ۱۹۹۶، لری و سرگی همکاری خود را در یک موتور جستجو به نام BackRub آغاز کردند، که به خاطر توانایی منحصر به فردش برای تجزیه و تحلیل “لینک های برگشت” که به یک وب سایت داده شده است، نامگذاری شده است. لری، که همیشه از ماشین آلات استفاده می کرد و برای ساخت یک چاپگر کارآمد از آجر Lego ™، از ساختن یک چاپگر شایسته بهره برده بود، کار ساخت یک نوع جدید از محیط سرور را انجام داد ، که از رایانه های با قیمت پایین به جای ماشین های گران قیمت استفاده می کرد.  و این  برای کمبود زیاد سالانه نقدی که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در همه جا وجود دارد مناسب بود.

google - موتورهای جستجوگر

google – موتورهای جستجوگر

در سال ۱۹۹۸، Google راه اندازی شد. سرگی سعی کرد تکنولوژی PageRank خود را خریداری کند، اما هیچ کس علاقه خاصی به خرید یا صدور مجوز تکنولوژی جستجوی خود در آن زمان نداشت.

در سال ۲۰۰۰ گوگل برنامه AdWords خود را برای فروش تبلیغات بر پایه CPM راه اندازی کرد. در سال ۲۰۰۲، این سرویس را دوباره انجام دادند، تبلیغات را در بخش حراج انجام می دادند. که در قیمت پیشنهاد و نرخ کلیک تبلیغ می شد. در ۱ مه ۲۰۰۲، AOL اعلام کرد، که از تبلیغات گوگل برای ارائه تبلیغات مربوط به خود استفاده خواهند کرد.

در سال ۲۰۰۳ گوگل همچنین برنامه AdSense خود را راه اندازی کرد، که به آنها امکان گسترش تبلیغات شبکه خود را با فروش تبلیغات هدفمند در سایر وب سایت ها را داد.

در آن سال اندی بختولسیم به آنها ۱۰۰۰۰۰ دلار کمک مالی کرد و گوگل در سال بعد ۲۵ میلیون دلار  از  Sequoia Capital و Kleiner Perkins Caufield & Byers دریافت کرد. در سال ۱۹۹۹ AOL Google را به عنوان یک شریک جستجو انتخاب کرد و یاهو یک سال بعد به دنبال آن بود. در سال ۲۰۰۰ گوگل همچنین  Google Toolbar ابزار محبوب  خود را راه اندازی کرد. گوگل در طول  سه سال از زمان ایجاد و گسترشش ، بازار جستجو را به دست گرفته  است.

موتور جستجوگر Bing

در ۱ ژوئن ۲۰۰۹، مایکروسافت Bing، یک سرویس جستجوی جدید را راه اندازی کرد ، که چشم انداز جستجو را با قرار دادن پیشنهادات جستجو درون خطی برای جستجوهای مرتبط به طور مستقیم در مجموعه نتیجه تغییر داد. به عنوان مثال، هنگامی که شما برای کارت های اعتباری جستجو می کنید، تمام عبارات مربوطه مانند آنها را در لیستی نشان می دهد.

bing - جستجوگر

bing – جستجوگر

مایکروسافت یک راهنمای جستجوگر Bing برای وب مسترها منتشر کرد ،  که ادعا کرد  در آن پیشنهادات کلیدی برای جستجوی کاربران به منظور کاهش تقاضای جستجو و برای پایین آوردن نتایج جستجو ها  به کاربران  کمک می کند.

به اشتراک بگذارید