تاریخچه مرورگر ها

مقدمه

با عرض سلام خدمت کاربران سایت پی وی لرن . در این پست قصد داریم  به بررسی تاریخچه مرورگر ها بپردازیم ، ابتدا مقدمه ای خواهیم داشت به  اهمیت مرورگر ها در دنیای امروز و اینکه مرورگر چیست. سپس به پند مرورگر برتر دنیا وتاریخ ایجاد آن می پردازیم.

همه ما عملکرد اساسی مرورگر ها را می دانیم – این چیزی است ، که شما را با همه چیز در فضای وب متصل می کند. مرورگر شما به شما امکان می دهد به صورت آنلاین خرید کنید، فیلم ها را تماشا کنید، تصاویر آپلود، بازی ها و میلیاردها بازی کنید. از لحاظ فنی بیشتر، مرورگر یک برنامه کاربردی است، که اطلاعات را از یک سرور از جمله صفحات وب، متن، تصاویر، فیلم ها و سایر محتویات بازیابی می کند.

browser - مرورگرها

browser – مرورگرها

تاریخچه ی مرورگرها

یک سابقه کامل از مرورگرهای وب وجود دارد. قبل از مرورگرهای وب که امروز می شناسیم، اولین مرورگرهایی که ایجاد شده اند یا دیگر در حال استفاده نیستند یا بسیار پیشرفت کرده اند.در ادامه به بررسی تاریخچه مرورگرها ی مهم می پردازیم:

  • ۱۹۹۰ – WorldWideWeb (که با وب سایت جهانی اشتباه گرفته نمی شود) اولین مرورگری  بود ، که توسط مدیر تیم W3C Tim Berners-Lee ایجاد شده بود. و سپس به نام Nexus را تغییر یافت  تا از دنیای واقعی وب جهانی متفاوت شود. بر خلاف امروز، این تنها مرورگر و تنها راه دسترسی به وب بود.

 

  • ۱۹۹۲ – Lynx یک مرورگر مبتنی بر متن بود که نمیتوانست محتوای گرافیکی را نمایش دهد.

 

  • ۱۹۹۳ – Mosaic اولین مرورگر بود که اجازه می داد تصاویری که در متن قرار گرفته اند، نمایش داده شوند. و به عنوان “اولین مرورگر محبوب جهان” شناخته می شود.

 

  • ۱۹۹۴ – بهبود قابل ملاحظه ای در مروگر  Mosaic صورت گرفت و به عنوان Mosaic Netscape Navigator انتشار یافت.

 

  • ۱۹۹۵ – Internet Explorer که اولین مروگر اینترنت مایکروسافت بود ، ایجاد و انشار یافت.

    web-browser - تاریخچه مرورگرها

    web-browser – تاریخچه مرورگرها

 

  • ۱۹۹۶ –  Operaبه عنوان یک پروژه پژوهشی در سال ۱۹۹۴ آغاز شد.

 

  • ۲۰۰۳ – مرورگر Safari اپل به جای Navigator به طور خاص برای رایانه های مکینتاش منتشر شد.

 

  • ۲۰۰۴ – Mozila مرورگر Firefox را به عنوان Netscape Navigator انتشار داد.

 

  • ۲۰۰۷ –  Mobile Safari به عنوان مرورگر وب تلفن همراه اپل معرفی شد و همچنان در بازار iOS تسلط دارد.

 

  • ۲۰۰۸ – Google Chrome  وارد بازار مرورگر ها شد.

 

  • ۲۰۱۱ – Opera Mini وارد بازار مرورگر های تلفن همراه شد.

 

  • ۲۰۱۵ –  مرورگر Microsoft Edge برای رقابت با Google Chrome متولد شد.

 

مرورگر ها چگونه کار می کنند؟

برای درک آنچه که در مروگر ها اتفاق می افتد، باید اتفاقاتی که در بین دو فرآیند : A (شما با کلیک کردن روی لینک یا تایپ کردن در یک URL) و B (شما یک صفحه وب به طور کامل رندر شده را مشاهده می کنید)را بررسی کرد.

رابط کاربر

UI، یا رابط کاربر، اساسا بسته بندی مرورگر است. این شامل نوار آدرس، دکمه های برگشت و جلو، دکمه های به حداقل می رساند / حداکثر / خروج، زبانه ها و دکمه صفحه بازنگری است. این استانداردها در تمام مرورگرها هستند. اگر چه از لحاظ فنی مورد نیاز نیست، تمام این عناصر معمولا در هر صفحه مرورگر یافت می شوند تا قابل استفاده بودن باشند.

بررسی عملکرد مرورگر

مرورگر به عنوان یک مشتری عمل می کند ، تا با سرور وب تماس بگیرد و اطلاعات را درخواست کند. وقتی چیزی را در Google جستجو میکنید و روی پیوند کلیک می کنید ف یا یک نشانی اینترنتی در نوار آدرس وارد میکنید، وب سرور اطلاعاتی را که شما فقط به مرورگر درخواست کرده اید را پیدا میکند و ارسال میکند.

این کار ابتدا با انجام سیستم نام دامنه (DNS) سایت ،  برای پیدا کردن آدرس IP سایت،  انجام می شود. این اساسا به این معنی است که هر آدس URL دارای مجموعه ی معادل از اعداد است – آدرس IP – و DNS آن را به زبان قابل فهم ترجمه می کند ، تا  ما بتوانیم به جای آدرس آی پی “۷۴٫۱۲۵٫۱۳۴٫۱۰۲” عبارت ساده شده ی آن “Google.com”  را تایپ کنیم. پس از آن مرورگر ،  یک درخواست پروتکل انتقال پیام (HTTP) به سرور وب ارسال می کند، که با HTML، CSS و دیگر فایل های محتوا را به مرورگر ارسال می کند .

سپس مرورگر با شبکه ارتباط برقرار می کند تا از تمام اسنادی که صفحه را تشکیل می دهند درخواست کند. مرورگرها همچنین می توانند سایر مطالب پیشرفته تری مانند interactivity و animations ساخته شده با جاوا اسکریپت را با مفسران جاوا اسکریپت داخلی نشان دهند.

موتور مرورگر

موتور مرورگر،  رابط گرافیکی کاربر (UI )و موتور رندر را در بر می گیرد. این جایی است ، که موتور رندر اسناد HTML و XML را خوانده  و آن را تفسیر می کند ، تا یک درخت مستند (DOM) را ایجاد کند و محتوا را نمایش دهد. موتور رندر هر مرورگر متفاوت است، به این معنی که یک صفحه وب احتمالا بسته به مرورگر متفاوت خواهد بود.

 

به اشتراک بگذارید