آشنایی با تفاوت های SPSS و Stata

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
SPSS مخفف  Statistical Package for Social Sciences است که توسط IBM ، یک شرکت چند ملیتی آمریکایی در سال ۱۹۶۸ ساخته شد. SPSS یک بسته نرم افزاری آماری است که بیشتر برای تجزیه و تحلیل آماری تعاملی در قالب دسته ها استفاده می شود. SPSS دارای نرم افزاری دارای مجوز است که می تواند به عنوان آزمایشی یا SaaS (نرم افزار به عنوان یک سرویس) مورد استفاده قرار گیرد. SPSS از سیستم عامل های مختلفی مانند Windows ، Mac OS ، Linux در z Systems ، UNIX و Linux پشتیبانی می کند. Stata بسته نرم افزاری با هدف کلی برای تجزیه و تحلیل آماری است که در سال ۱۹۸۵ توسط Stata Corp ساخته شده است. Stata محصولی دارای مجوز اختصاصی است که در ابتدا توسط ویلیام گولد ایجاد گردید. Stata از سیستم عامل های مختلفی مانند Windows ، Mac OS و Linux پشتیبانی می کند.
در این مقاله می خواهیم به آشنایی با تفاوت های SPSS و Stata بپردازیم.

آشنایی با تفاوت های SPSS و Stata

بیایید پیش از آن که به سراغ آشنایی با تفاوت های SPSS و Stata برویم؛ مختصری راجع به هر دو بیشتر بدانیم.

SPSS چیست؟

SPSS نرم افزاری است که در آنالیز آماری مورد استفاده قرار می گیرد. SPSS در حقیقت یک بسته آماری علمی برای محاسباتی است که اصطلاحاً Social Sciences یا علوم اجتماعی نامیده می شود. SPSS برای علوم اجتماعی توسعه داده شد و اولین زبان برنامه نویسی آماری برای PC است. محققان بازار ، محققان بهداشت ، شرکت های نظرسنجی ، دولت ، محققان آموزش ، سازمان های بازاریابی و کارگزاران داده و غیره از SPSS استفاده می کنند. SPSS در سال ۱۹۶۸ در دانشگاه استنفورد توسعه یافت و هشت سال بعد، شرکت SPSS Inc برای آن به صورت مستقل ایجاد شد و نهایتاً  این شرکت توسط IBM در سال ۲۰۰۹ خریداری شد.

Stata چیست؟

Stata در درجه اول یک تحلیل داده و نرم افزار آماری است که یک راه حل برای نیازهای علوم داده ارائه می دهد، داده ها را بازیابی و دستکاری می کند، مدل داده ها را تجسم می کند و آن ها تولید می کند و یا یا گزارشهای مفیدی تهیه می کند. Stata یک ابزار بسته نرم افزاری آماری قدرتمند برای مدیریت داده ها ، تجزیه و تحلیل داده ها و گرافیک است.

مقایسه کلی

در ادامه آشنایی با تفاوت های SPSS و Stata جدولی ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های اساسی میان دو مفید باشد.

تفاوت های اساسیSPSSStata
استفادهاز SPSS می توان برای مدل سازی داده های بسیار پیچیده استفاده کرد.Stata نمی تواند برای تجزیه و تحلیل پیچیده مناسب باشد.
تحلیل و بررسیاز SPSS می توان برای انجام روش های تحلیل چند متغیره برای مقادیر زیادی از داده استفاده کرد.Stata روشهای تحلیل عادی را ارائه می دهد.
برنامه های کاربردیاز SPSS در زمینه های علوم پزشکی و اجتماعی استفاده می شود.Stata بیشتر در اقتصاد سنجی استفاده می شود.
مزایاSPSS می تواند مستقیماً خروجی های گزارش را تولید کند.Stata دارای خط فرمان و ویژگی مستنداتی است که بسیار مفید است.
نرم افزارSPSS بیشتر برای مدیریت داده های پیچیده مانند صفحه گسترده اکسل آشنا استفاده می شود.Stata برای تحقیق و توسعه مفید است.
تحلیل آماریSPSS در این زمینه کمی قوی تر است.Stata در این حوزه نسبتاً ضعیف است
توسعهSPSS برای بهبود چرخه توسعه سریع استفاده می شود.Stata برای توسعه برنامه های کاربردی در مقیاس بزرگ استفاده می شود.

کلام آخر

در این مقاله به آشنایی با تفاوت های SPSS و Stata پرداختیم. مهمترین مزیت های SPSS و Stata این است که هر دو ابزار نرم افزاری تجزیه و تحلیل آماری هستند که برای مدیریت یا کارکرد مجموعه داده ها استفاده می شوند. SPSS را می توان در زمینه تجزیه و تحلیل داده های پیچیده انتخاب کرد در حالی که Stata را می توان در حوزه تحقیقات مرتبط با صنعت استفاده کرد.
از نظر تجزیه و تحلیل داده های بزرگ و پیچیده، می توان SPSS را در نظر گرفت و Stata را می توان برای تولید بهره‌وری و خروجی بالا در تولید گزارشهای داده استفاده کرد.
امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید