آشنایی با تفاوت های SSH و SSL

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
SSH یک Secure Shell یا اصطلاحاً پوسته امن برای برقراری ارتباط است. SSH یک پروسه تأیید اعتبار نام کاربری و رمزعبور داخلی دارد و برای اتصال به این فرآیند احراز هویت، از پورت ۲۲ استفاده می کند. با استفاده از رمزنگاری کلید عمومی ، احراز هویت سیستم از راه دور انجام می شود. همچنین SSL داخلی نیز به کار برده می شود. پس هر دوی SSH و SSL مانند یکدیگر ایمن هستند. اما مزیت اصلی SSH این است که به دلیل تأیید هویت کلیدی ، اجرای آن ساده تر است. در این مقاله می خواهیم به آشنایی با تفاوت های SSH و SSL بپردازیم.

آشنایی با تفاوت های SSH و SSL

SSL یک Secure Socket Layer یا لایه سوکت ایمن است که با عنوان “امنیت بیش از HTTP – HTTPS” شناخته می شود. پروتکل های دیگر – مانند HTTP ، SMTP ، FTP و SSH نیز از داخل SSL استفاده می کنند و  پورت ۴۴۳ را برای ایجاد اتصال سرور ایمن به کار می برند و عملکردهای رمزنگاری و امنیتی را برای پروتکل های دیگر فراهم می کنند. SSL نیازی به احراز هویت مانند SSH ندارد.
همه مشاغلی که امروزه بصورت آنلاین فعالیت می کنند؛ نیاز به یک گواهی SSL دارند تا بتوانند محیط وب ایمن را برای مشتریان خود فراهم نمایند. با این کار ، آنها تمام مبادلات و معاملات بین سرور و رایانه از راه دور (مرورگر / مشتری) را تضمین می کنند.

مقایسه کلی

در ادامه آشنایی با تفاوت های SSH و SSL به چند مورد از مهم ترین تفاوت های این دو اشاره کرده ایم.

یک

معمولاً SSH از پورت ۲۲ استفاده می کند در حالی که SSL از پورت ۴۴۳ استفاده می کند.

دو

SSH از یک فرآیند تأیید نام کاربری / رمز عبور برای ایجاد یک ارتباط امن استفاده می کند در حالی که SSL آن را در نظر نمی گیرد.

سه

SSH مبتنی بر تونل سازی شبکه است ، در حالی که SSL مبتنی بر گواهی هاست.

چهار

SSL برای انتقال ایمن اطلاعات حساس مانند کارت های اعتباری و بانکی استفاده می شود. در حالی که ، SSH برای اجرای ایمن دستورات از طریق اینترنت به کار گرفته شده است.

پنج

SSL برای رمزگذاری ارتباط بین مرورگر و سرور استفاده می شود. از طرف دیگر ، SSH برای رمزگذاری ارتباط بین دو کامپیوتر از طریق اینترنت به کار می رود.

شش

در SSL ، ارتباط از طریق جفت کلید key/public-key تأیید می شود. در حالی که در SSH ، ارتباط از طریق جفت کلید private-key/public-key یا جفت username/password تأیید می شود.

هفت

از نظر فنی ، SSH برای تأمین امنیت شبکه های رایانه ای است ، در حالی که SSL برای تضمین انتقال داده های آنلاین است.

هشت

SSL به طور کلی (به جز استثناء ها) از گواهینامه های دیجیتال X.509 برای فرآیندهای احراز هویت سرور و مشتری استفاده می کند در حالی که SSH این کار را نمی کند.

نه

تفاوت عمده دیگر این است که SSH دارای قابلیت داخلی بیشتری نسبت به SSL است که کمک می کند تا کاربران را به ورود به سرور و اجرای دستورات از راه دور یاری کنند ولی این قابلیت در SSL وجود ندارد و برای دستیابی به این قابلیت ، باید آن را با پروتکل دیگری مانند HTTP ، FTP جفت کنید.

کلام آخر

در این مقاله به آشنایی با تفاوت های SSH و SSL پرداختیم. SSL و SSH یا (Secure Sockets Layer & Secure Shell) هر دو پروتکل های امنیتی رمزنگاری کلید نامتقارن هستند و هدف آنها تهیه تبادل محرمانه و ایمن از داده ها و ارتباطات در یک شبکه عمومی یا اینترنت است.

امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید