آشنایی با تفاوت های SPSS و SAS

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، تقریباً برای هر چیزی هر چند کوچک داده تولید می شود. برای استفاده از این داده های نیاز به روش های آماری داریم تا این داده ها را بر اطلاعاتی ارزشمند تبدیل کنیم که در پیش بینی ها به ما کمک می کنند؛ SPSS و SAS دو ابزاری اند که می توانند در تجزیه و تحلیل آماری به ما کمک کنند و کار تجزیه و تحلیل را ساده تر نمایند. SPSS یک نرم افزار جامع و انعطاف پذیر است. SAS یک زبان برنامه نویسی است که یک سری ویژگی های خاص و مفید دارد. در این مقاله قصد ما این است که به سراغ آشنایی با تفاوت های SPSS و SAS برویم.

آشنایی با تفاوت های SPSS و SAS

اگرچه شعار اصلی ابزارهای SPSS و SAS تجزیه و تحلیل آماری و رشد تجارت است اما این دو با یکدیگر متفاوت اند. در ادامه آشنایی با تفاوت های SPSS و SAS جدولی ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های این دو مفید باشد.

تفاوت های اساسیSPSSSAS
تفاوت اساسی و تاریخSPSS نرم افزاری است که در آنالیز آماری مورد استفاده قرار می گیرد. SPSS در حقیقت یک بسته آماری علمی برای محاسباتی است که اصطلاحاً Social Sciences یا علوم اجتماعی نامیده می شود. SPSS برای علوم اجتماعی توسعه داده شد و اولین زبان برنامه نویسی آماری برای PC است. محققان بازار ، محققان بهداشت ، شرکت های نظرسنجی ، دولت ، محققان آموزش ، سازمان های بازاریابی و کارگزاران داده و غیره از SPSS استفاده می کنند. SPSS در سال ۱۹۶۸ در دانشگاه استنفورد توسعه یافت و هشت سال بعد، شرکت SPSS Inc برای آن به صورت مستقل ایجاد شد و نهایتاً  این شرکت توسط IBM در سال ۲۰۰۹ خریداری شد..SAS یک زبان برنامه نویسی است و مجموعه ای دارد که برای تجزیه و تحلیل پیشرفته ، هوش تجاری ، مدیریت داده و تجزیه و تحلیل پیش بینی شده است؛ SAS مخفف Statistical Analysis System یا تجزیه و تحلیل آماری است. SAS در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی توسعه یافت و اولین ماموریت آن تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده های کشاورزی بود.
هدف و قابلیت استفادهSPSS ابزاری شگفت انگیز برای افرادی است که آمارشناس نیستند. SPSS رابط کاربر پسندی دارد و از منوهای کشویی ساده ای استفاده می نماید. SPSS در پردازش داده های مرتبط با علوم اجتماعی نقش پر رنگی ایفا می کند.SAS مقدار زیادی از کد تولیدی با کیفیت بالا را برای اهداف مختلف پردازش می کند. SAS در فضای تحلیلی تجاری پیشرو است و از قابلیت کنترل قوی برخوردار است و بروزرسانی های نرم افزاری آن در یک محیط کنترل شده صورت می پذیرد که امکان آزمایش را به خوبی فراهم می آورد.
پردازش داده هاداده های کوچکتر از ۱۰۰ مگابایت را می توان در SPSS پردازش کرد.SAS در تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده ها قدرتمند است و امکانات مختلفی از قبیل مرتب سازی یا تقسیم داده ها را در اختیار شما قرار می دهد.
سهولت یادگیریSPSS دارای رابط کاربری آسان است و کاربر نیازی به یادگیری کد نویسی ندارد.SAS از Proc SQL استفاده می کند که برنامه نویسی آن را برای کسانی که SQL را می آموزند ساده می کند.
مزایاSPSS در بسیاری از دانشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد و در تجزیه و تحلیل داده های مرتبط با علوم اجتماعی و تحقیقات آن خیلی موثر است.
SPSS قابلیت کلیک و کار با functionality را که کد نویسی را با استفاده از دکمه “Paste” آسان تر می کند؛ فراهم می نماید. همچنین SPSS از هرگونه مسئله‌ای که کاربر با آن روبرو است ، پشتیبانی رسمی بسیار خوبی دارد.
SAS بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد و یک رابط مبتنی بر جریان است که امکانات کشیدن و رها کردن را فراهم می کند.
SAS قادر به دستیابی به مجموعه ای از داده های بزرگ است.
نقاط ضعفSPSS هزینه بر است و البته سینتکس آن محدود است.
SPSS نسبت به اتخاذ فناوریهای جدید نسبتاً کند است.
SPSS قادر نیست که مجموعه داده های بزرگ را اداره کند.
SAS نیز هرینه بر است.
در SAS برای گزینه هایی که در رابط کاربری دخیل نیستند ، باید کد بنویسید.

کلام آخر

در این مقاله به آشنایی با تفاوت های SPSS و SAS پرداختیم؛ هر چند SPSS و SAS در تجزیه و تحلیل داده ها بسیار مفید هستند اما هر یک روش های خاص خود را دارند که کارکردهای مختلفی که انجام می دهند از این رو شما باید در حالت ایده آل ترکیبی از SPSS و SAS داشته باشید تا هم هزینه و هم انعطاف پذیری تحلیلی را بهینه کنید.

به اشتراک بگذارید