آشنایی با تفاوت های HTML و HTM

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
فرم کامل HTML زبان نشانه گذاری HyperText است. HTML برای توسعه صفحات وب و برنامه ها استفاده می شود و آن از عناصر تشکیل شده است. HTML در حقیقت ساختار صفحات وب را تعریف می کند. عناصر HTML برای نشان دادن عنوان ، پاراگراف ، تصاویر ، جداول و بسیاری از ویژگی های دیگر استفاده می شوند.
اما HTM چیست؟ HTM به عنوان یکی از اکستنشن های فایل در صفحات HTML استفاده می شود. وقتی از فایلهای HTML برای ایجاد صفحات وب استفاده می کنیم ، پسوند آن می تواند در قالب ‘.htm’ باشد. ما می توانیم این پسوند را در انتهای URL برای وب سایت های مختلف مشاهده نماییم.
در این مقاله می خواهیم به آشنایی با تفاوت های HTML و HTM بپردازیم.

آشنایی با تفاوت های HTML و HTM

بیایید پیش از آن که به سراغ مقایسه ویژگی های HTML و HTM برویم؛ مختصری راجع به این دو بدانیم.

HTML چیست؟

HTML مخفف Hyper Text Markup Language است که خود ترکیبی از HyperText و Markup محسوب می شود.
Hyper Text روشی ویژه است که با استفاده از آن می توان با کلیک بر روی لینکهای پیوندی که در صفحه بعدی باز می شوند روی وب حرکت کنیم.
Markup نیز تگ ها برچسب های HTML هستند .
کار Markup ها مانند باز و بسته کردن تگ ها با متن در داخل آنهاست که با استفاده از آن می توان متن را قالب بندی کرد و درون آن لینک های پیوندی، تصاویر و غیره را قرار داد.
HTML توسط تیم برنرز لی در سال ۱۹۹۱ ایجاد شد؛ وی همچنین بنیانگذار شبکه جهانی وب است.
عناصر HTML در تگ های HTML مانند <H1> </H1> محصور شده اند. مرورگر تگ های HTML را نشان نمی دهد. فقط محتوای موجود در صفحات نشان داده شده را نشان می دهد.
HTML با استفاده از ویرایشگرهای HTML مانند Notepad (در دستگاه Windows) و ویرایش متن (در Mac Book یا Mac Mac) قابل ویرایش است.
ساختار صفحه HTML شامل موارد زیر است.

  • تگ  Doctype مانند < DOCTYPE html!> است که نسخه HTML نوشته شده را توصیف می کند.
  • تگ عنصر HTML Root مانند <html> </html> ، که دارای تمام کدی است که برای صفحه وب نوشته شده است.
  • تگ عنصر هد مانند <h1> </h1> ، که در عنوان توضیح داده شده است.
  • تگ عنصر بدنه مانند <body> </body> که محتوای سند را در خود نگه می دارد.

HTM چیست؟

پسوند فایل HTM عمدتا برای سیستم عامل دیسک (DOS) و ویندوز استفاده می شود. پسوند HTM در هنگام وجود مشکل سازگاری با یک سیستم عامل که نام فایل پسوند چهار حرف را نمی گیرد استفاده می شود. این ابزار قبلاً فقط برای یکسیستم عامل های قدیمی مورد استفاده قرار می گرفت، زیرا آنها قادر به مدیریت فایل هایی با حروف بزرگ نبودند.
اما اکنون سیستم ها به سرعت و توانایی کافی به مدیریت فایل های بزرگ، بدون محدودیت در طول نام فایل ها می پردازند.
پسوند فایل HTM به گونه ای استفاده می شود که کاربر می فهمد  از چه نوع داده ای استفاده می شود. پسوند فایل ها نقش مهمی را ایفا می کنند زیرا اگر بخواهیم پرونده را روی رایانه باز کنیم و باز نشود به این معنی است که برنامه مورد نیاز روی رایانه ما نصب نشده است.
اگر مرورگر قادر به باز کردن صفحه مورن نظر نباشد ، ممکن است این صفحه یا فایل ها، دیگر در یک سرور میزبان وجود نداشته باشد. البته این مشکل ممکن است ناشی از این باشد که URL اشتباه باشید اما خب ، اگر URL معتبر و بدون پسوند فایل تایپ کنیم مرورگرها واقعاً به پسوندها اهمیتی نمی دهند و  صفحه یا فایل را پیدا می کنند و محتوا را نمایش می دهند.

مقایسه کلی

در ادامه آشنایی با تفاوت های HTML و HTM جدولی ارائه کرده ایم که می تواند در مقایسه ویژگی های HTML و HTM مفید باشد.

تفاوت های اساسیHTMLHTM
اکستنشنhtml. به عنوان پسوند برای صفحه یا پرونده HTML استفاده می شود.htm. به عنوان اکستنشنی از پرونده یا صفحه HTML استفاده می شود.
استفادهپسوند HTML امروزه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.پسوند HTM در گذشته استفاده می شده است.
تمرکزامروزه تمرکز اصلی پسوند HTML بر روی فایل ها یا صفحات وب است.در سیستم های مدرن زیاد از HTM استفاده نمی شود.
تعداد حروفHTML چهار پسوند است.HTM سه پسوند است.
سیستم عاملپسوند HTML در سیستم عامل های جدید مورد استفاده قرار می گیرد.از پسوند HTM هم در یک سیستم عامل قدیمی مانند DOS و هم سیستم عامل های جدید استفاده می شود.

کلام آخر

در این مقاله به آشنایی با تفاوت های HTML و HTM پرداختیم.
فایل ها  یا صفحات HTML (زبان نشانه گذاری هایپرتکست) دارای پسوندهایی با فرمت html. و htm. هستند. هیچ تفاوت بزرگی بین HTML و HTM وجود ندارد. تنها تفاوت HTML و HTM تنها در یک حرف است؛ سیستم عامل های قبلی قادر به استفاده از  یک کلمه چهار حرفی به عنوان پسوند نبودند ، بنابراین HTM ایجاد شد. اما هنوز هم فایلهای HTM توسط همه مرورگری که در آن فایلهای پسوند HTML قابل باز یا مرور هستند پشتیبانی می شوند.
در پایان باید گفت هر دو HTML و HTM یکسان هستند و همان محتوای را نمایش می دهند و از همان اسکریپت استفاده می کنند.

امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید