مقایسه ویژگی های HTML و جاوا اسکریپت

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
HyperText Markup Language یا همان HTML برای ایجاد صفحات وب استفاده می شود. HTML قادر است برنامه های جاوا اسکریپت JavaScript را درون آن در قالب اسکریپت جاسازی نمایدو  فرم استاتیک را با تغییر محتوای صفحه وب بدون بارگذاری مجدد صفحه آن را به صورت پویا تبدیل کند. جاوا اسکریپت  یک زبان اسکریپتی است که به اختصار JS خوانده می شود و یک زبان مبتنی بر وراثت نمونه اولیه در سطح بالاست. جاوا اسکریپت از برنامه نویسی کاربردی ، شی گرا و رویداد محور پشتیبانی می کند.
در این مقاله می خواهیم به مقایسه ویژگی های HTML و جاوا اسکریپت بپردازیم.

مقایسه ویژگی های HTML و جاوا اسکریپت

بیایید پیش از آن که به سراغ مقایسه ویژگی های HTML و جاوا اسکریپت برویم؛ مختصری راجع به این دو بدانیم.

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت توسط Brendan Eich طراحی شد و برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ عرضه شد. جاوا اسکریپت توسط گروه ECMA (انجمن تولید کنندگان رایانه اروپایی) که توسط ECMAScript به عنوان ‘استاندارد شده’ شناخته می شود بصورت استاندارد تنظیم و نگهداری می شود. کد جاوا اسکریپت اکنون در اکثر مرورگرهای وب از دو طرف سمت سرور و سرویس گیرنده در دسترس است.

HTML چیست؟

HTML اساساً زبان نشانه گذاری استاندارد برای توصیف ساختار صفحات وب است. به این ترتیب ، عنوان و ساختار محتوای صفحه وب قابل اجرا است. اعلام نوع سند HTML یکی دیگر از اجزای HTML است و برای تحریک رندر حالت استاندارد استفاده می شود. اسناد HTML معمولاً از ساختار عناصر HTML تو در تو تشکیل شده اند.

مقایسه کلی

در ادامه مقایسه ویژگی های HTML و جاوا اسکریپت جدولی ارائه کرده ایم که می تواند در مقایسه ویژگی های HTML و جاوا اسکریپت مفید باشد.

تفاوت های اساسیHTMLJavaScript
تعریفHTML یک زبان نشانه گذاری استJavaScript یک زبان برنامه نویسی است
کاربردمحتوای استاتیک را در صفحات وب ارائه می دهدعملکرد پویا را به صفحات وب استاتیک اضافه می کند
ادغامHTML را نمی توان در جاوا اسکریپت تعبیه کردجاوا اسکریپت را می توان درون HTML تعبیه کرد
پلتفرمبرای نمایش محتوای ثابت با هر مرورگر وبی سازگار استبرای اجرای کد به موتور JS نیاز دارد
استفادهHTML در اکثر سایتهای جهانی در کلیه سایتها مورد استفاده قرار می گیرددر مرورگرهای اصلی در محیط کاربر و سرور در دسترس است
انجمنپشتیبانی شده توسط  W3C و WHATWGپشتیبانی توسط توسط کمیته ECMA TC-39
استاندارد سازیاستانداردهای W3C و WHATWGاستانداردهای ECMA
سازگاریپشتیبانی شده توسط همه مرورگرهابسته به ویژگی ها ، محتویات موجود در آن توسط چند مرورگر را پشتیبانی می شود

کلام آخر

HTML می توند APIs های وابسته ای را برای HTML و XHTML فراهم می آورد که یک شکل گسترده از HTML است. HTML محتوای واقعی را فراهم می کند در حالی که جاوا اسکریپت با ایجاد یک محتوای پویا برای کاربران، رابط کاربری را برای کاربران نهایی فراهم می نماید.
HTML عمدتاً برای تهیه محتوای وب استاتیک مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که جاوا اسکریپت یک محیط پویا را در وب ایجاد می نماید. HTML هیچ کتابخانه پشتیبانی ندارد در حالی که جاوا اسکریپت دارای کتابخانه های قدرتمندی مانند AngularJS ، ReactJS ، ExtJS ، Vue JS و غیره ، برای ارائه برنامه های وب فوق سریع و غنی است.

به اشتراک بگذارید