دوره های آموزشی آکادمی پی وی لرن (پروژه محور و ویژه بازار کار)



  • ۱۵
  • اردیبهشت

جلسه ۱۴-۰۲ : رم (RAM) در کامپیوتر چیست؟

  • دسته‌بندی‌ها :
جلسه ۱۴-۰۲ : رم (RAM) در کامپیوتر چیست؟
    • جزئیات
    • نوع محتوا آموزشی

      دوستان سلام. با آموزش اصول کامپیوتر در خدمت شما همراهان و کاربران عزیز وب سایت آموزشی پی وی لرن هستیم. در این بخش از مبحث رم (RAM) ها در کامپیوتر، به بررسی انواع رم کامپیوتر ها خواهیم پرداخت.

      رم (RAM) در کامپیوتر چیست؟

      بررسی انواع رم کامپیوتر

      تراشه های RAM یکپارچه می توانند از دو نوع باشند:

      • RAM استاتیک (SRAM):
      • RAM پویا (DRAM):

      هر دو نوع RAM فرار هستند ، زیرا هر دو در هنگام خاموش شدن ، محتوای خود را از دست می دهند.

      بررسی انواع رم کامپیوتر را با رم استاتیک ادمه می دهیم.

      ۱) رم استاتیک:

       

      رم (RAM) در کامپیوتر چیست؟

      رم (RAM) در کامپیوتر چیست؟

      (RAM Static (SRAM نوعی حافظه دسترسی تصادفی است که حالت خود را برای بیت های داده حفظ می کند یا داده ها را تا زمانی که توان دریافت می کند ، نگه می دارد. این از سلول های حافظه ساخته شده است و RAM استاتیک نامیده می شود زیرا نیازی به رفرش مرتب ندارد زیرا برخلاف RAM پویا ، نیازی به برق برای جلوگیری از نشت ندارد. بنابراین ، سریع تر از DRAM است.

      آن دارای ترتیب خاصی از ترانزیستورها است که باعث می شود flip-flop ، نوعی سلول حافظه، را ایجاد کند. یک سلول حافظه یک بیت داده را ذخیره می کند. بیش تر سلول حافظه SRAM مدرن، از شش ترانزیستور CMOS ساخته شده اند ، اما فاقد خازن هستند. زمان دسترسی در تراشه های SRAM می تواند به اندازه ۱۰ نانو ثانیه باشد. در حالی که ، زمان دستیابی در DRAM معمولاً بالای ۵۰ نانو ثانیه است.

      علاوه بر این ، زمان چرخه آن بسیار کوتاه تر از DRAM است زیرا بین دسترسی ها مکث نمی کند. با توجه به این مزیت های مرتبط با استفاده از SRAM ، در درجه اول برای حافظه کش سیستم ، و رجیستری های پر سرعت و بانک های حافظه کوچک مانند بافر فریم روی کارت های گرافیکی استفاده می شود.

      RAM استاتیک سریع است زیرا پیکربندی شش ترانزیستور مدار آن، جریان فعلی را در یک جهت یا جهت دیگر حفظ می کند (۰ یا ۱). حالت ۰ یا ۱ را می توان بدون انتظار برای پر شدن یا تخلیه خازن ، فوراً نوشت و خواند. تراشه های رم استاتیک غیر همزمان در ابتدا، عملیات خواندن و نوشتن را به صورت متوالی انجام می دهند ، اما تراشه های رم استاتیک همزمان همگام با عملیات خواندن و نوشتن همپوشانی دارند.

      اشکال در RAM Static این است که سلول های حافظه آن نسبت به سلول های حافظه DRAM فضای بیش تری را در تراشه اشغال می کنند و به همان میزان فضای ذخیره سازی (حافظه) را دارند زیرا دارای قسمت های بیش تری نسبت به DRAM است. بنابراین ، حافظه کم تری را در هر تراشه ارائه می دهد.

      ۲) RAM پویا:

       

      رم (RAM) در کامپیوتر چیست؟

      رم (RAM) در کامپیوتر چیست؟

      (Ram Dynamic (DRAM نیز از سلول های حافظه ساخته شده است. DRAM یک مدار یکپارچه (IC) است که از میلیون ها ترانزیستور و خازن ساخته شده است که اندازه خازن ها بسیار کوچک است و هر ترانزیستور با یک خازن قرار گرفته اند تا بتواند یک سلول حافظه بسیار فشرده ایجاد کند تا میلیون ها تا از آن ها بتوانند در یک تراشه حافظه قرار بگیرند. بنابراین ، یک سلول حافظه DRAM دارای یک ترانزیستور و یک خازن است و هر سلول یک بیت داده را در خازن خود درون یک مدار یکپارچه نشان می دهد یا ذخیره می کند.

      خازن این مقدار از اطلاعات یا داده ها را به صورت ۰ یا ۱ نگه می دارد. ترانزیستور که در سلول نیز موجود است ، به عنوان سوئیچ عمل می کند که اجازه می دهد مدار الکتریکی روی تراشه حافظه خازن را بخواند و حالت خود را تغییر دهد.

      برای حفظ شارژ در خازن ، خازن پس از فواصل منظم نیاز به رفرش دارد. به همین دلیل است که RAM پویا نامیده می شود زیرا برای حفظ داده های خود نیاز به رفرش مداوم دارد تا اطلاعات خود را حفظ کند. این کار با قرار دادن حافظه در یک مدار تازه سازی انجام می شود که داده ها را چند صد بار در ثانیه بازنویسی می کند. زمان دسترسی در DRAM حدود ۶۰ نانو ثانیه است.

      می توان گفت که خازن مانند جعبه ای است که الکترون ها را ذخیره می کند. برای ذخیره ۱ در سلول حافظه ، جعبه با الکترون پر می شود. در حالی که ، برای ذخیره ۰ ، جعبه خالی است. اشکال در این است که جعبه دارای نشتی است. فقط در چند میلی ثانیه جعبه کاملا خالی می شود. بنابراین ، برای ایجاد حافظه پویا ، کنترل کننده CPU یا Memory باید قبل از تخلیه ، تمام خازن ها را شارژ کند. برای رسیدن به این هدف ، کنترلر حافظه، حافظه را می خواند و سپس آن را می نویسد. به این روش رفرش حافظه گفته می شود و این روند به طور خودکار هزاران بار در ثانیه ادامه می یابد. بنابراین ، این نوع حافظه رم باید به طور پویا بارها و بارها رفرش شود.

      کلام پایانی

      بررسی انواع رم کامپیوتر را در این بخش از مبحث آموزش اصول کامپیوتر مورد بررسی قرار دادیم. در بخش بعد این مبحث را با معرفی انواع DRAM ادامه خواهیم داد. با ما همراه باشید.

      QR:  جلسه ۱۴-۰۲ : رم (RAM) در کامپیوتر چیست؟
      به اشتراک بگذارید