تاریخچه زبان های برنامه نویسی

مقدمه

با عرض سلام خدمت کاربران سایت پی وی لرن . در این مطلب قصد داریم به بررسی و  تحلیل بحث  تاریخچه زبان های برنامه نویسی  بپردازیم ، بدون شک زبان های برنامه نویسی نقش  کلیدی در پیشرفت بشر در سالهای اخیر داشته است ، برنامه ها، نرم افزارها ، وب سایت ها و  هر رابط گرافیکی  که روی یک سیستم الکترونیکی کار می کند ، با  یک زبان برنامه نویسی ایجاد شده است

زبان های برنامه نویسی  از زمان  تولد تا کنون تغییرات بسیاری داشته است ،در ابتدا برنامه نویسی اولیه بسیار به زبان ماشین نزدیک بوده و برنامه نویسی با آن بسیار سخت و زمان بر بود ،  امروزه اکثرا زبان ها سطح بالا هستند که به زبان انسان نزدیکترند تا زبان ماشین ، بدین ترتیب برنامه نویسی با این زبان ها  خیلی ساده تر و راحت تر است.

computer - تاریخچه زبان های برنامه نویسی

computer – تاریخچه زبان های برنامه نویسی

تاریخچه زبان های برنامه نویسی

در طی یک دوره نه ماهه بین سال های  ۱۸۴۳-۱۸۴۲، آدا لاولیس ، خاطرات ریاضیدان ایتالیایی لوئیجی Menabrea در مورد جدیدترین دستگاه پیشنهادی چارلز بابیگ،را ترجمه کرد. با مقاله او  که جزئیات کامل تر این ایده را مشخص کرد، این دستگاه پیشنهادی یک روش برای محاسبه اعداد برنولی با یک برنامه ی  محاسبه است، که توسط برخی از مورخان به عنوان اولین برنامه کامپیوتری جهان شناخته شده است.

اولین کدهای کامپیوتری برای برنامه های کاربردی مورد استفاده قرار گرفت. در دهه اول قرن بیستم، در نهایت متوجه شدند ، که منطق نه تنها  با اعداد بلکه می تواند ، با کلمات هم نشان داده شود. به عنوان مثال، آلونزو کلیسای قادر به بیان محاسبات لامبدا به روش فرمولی بود.

اولین زبان های برنامه نویسی

زبان  Plankalkül رسما اولین زبان برنامه نویسی برای کامپیوتر بود ، که توسط Konrad Zuse برای Z3 بین سالهای ۱۹۴۳ و ۱۹۴۵ ساخته شد. با این حال، تا سال ۱۹۹۸ اجرا نشد.

در دانشگاه منچستر، Alick Glennie  اتوکد (Autocode) را در اوایل دهه ۱۹۵۰ توسعه داد، و  بعدا  توسط R.A. Brooker در سال ۱۹۵۴، به عنوان “Mark 1 Autocode” ، توسعه یافت. و  نسخه EDSAC 2 توسط DF Hartley از آزمایشگاه ریاضی دانشگاه کمبریج در سال ۱۹۶۱ طراحی شده است. که بعدا  به عنوان EDSAC 2 Autocode شناخته شد ، اتوکد در آن زمان  برای ماشین کامپیوتری دانشگاه منچستر اطلس ۱ ساخته شده بود.

اولین زبان تجاری دنیا،  FORTRAN بود؛ که  در سال ۱۹۵۶  توسط تیم  Backus در آی بی ام توسعه یافت ، هنگامی که FORTRAN برای اولین بار معرفی شد ، FORTRAN که یک زبان تقریبا سطح بالا بود، ابتدا گمان می شد،  از آنچه که در کد ماشین نوشته می شود ، کارآمدی کمتری خواهد داشت.  FORTRAN محبوب شد زیرا وسیله ای برای انتقال کدهای موجود به رایانه های جدید در بازار سخت افزاری شد، که به سرعت در حال تحول بود. در طول سالها، FORTRAN به روز شد، و با استانداردهای FORTRAN-66، FORTRAN-77 و FORTRAN-92 منتشر شد.

موتورهای ژاکارد و Charles Babbage  ، هر دو زبان هایی ساده و بسیار محدود برای توصیف اقداماتی که یک  ماشین باید انجام دهند، بودند.

امروزه زبانهایی از آن زمان  هنوز استفاده می شوند، زبان هایی شامل ( LISP ( 1958  و ( COBOL (1959  که توسط کمیسیون کمینه ایجاد شده است. نقطه عطف دیگری در اواخر دهه ۱۹۵۰ انتشار یک کمیته دانشمندان کامپیوتر آمریکایی و اروپایی از “زبان جدید برای الگوریتم” بود. گزارش ALGOL 60 (“زبان ALGOrithmic”). این گزارش چندین ایده را در آن زمان منتشر کرد و سه نوآوری جدید رادر  زبان اصلی  برجسته کرد.

 

 

به اشتراک بگذارید