سیستم مدیریت محتوا چیست

مقدمه

با عرض  سلام خدمت کاربران سایت پی وی لرن . در این پست قصد داریم به بررسی و تحلیل پیرامون  سیستم های مدیریت محتوا ی سایت ها  (CMS)  ،  بپردازیم. امروزه سیستم های مدیریت محتوا از اهمیت ویژه ای برخوردار شده اند ، چراکه با رشد روز افزون وب سایت های تجاری ، فروشگا ههای آنلاین و آموزشی ، نیاز به تولید محتوا ی مناسب در این وب سایت ها ، بیشتر از قبل احساس می شود. سیستم های مدیریت محتوا علاوه  بر مدیریت سایت ، ابزارهای لازم را  برای طراحی و پیاده سازی سایت ها را در اختیار طراحان سایت  قرار می دهد.

 

Content-Management - سیستم مدیریت محتوا چیست

Content-Management – سیستم مدیریت محتوا چیست

سیستم مدیریت محتوا چیست

یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) یک برنامه نرم افزاری و یا مجموعه ای از برنامه های مرتبط است ، که برای ایجاد و مدیریت محتوای دیجیتال استفاده می شود. CMS ها معمولا برای مدیریت محتوای سازمانی (ECM) و مدیریت محتوای وب (WCM) استفاده می شوند.  WCM  به سادگی امکان گذاشتن نوشته برای وب سایت ها را فراهم می کند. نرم افزار ECM اغلب دارای قابلیت انتشار WCM است، اما صفحات وب ECM معمولا در پشت فایروال قرار دارند.

سیستم های مدیریت محتوای وب دارای دو جزء هستند: برنامه مدیریت محتوا (CMA) و برنامه تحویل محتوا (CDA) ،  برنامه ی  مدیریت محتوا  (CMA) ، یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) است . که به کاربر اجازه می دهد ، تا اعمال ایجاد، اصلاح و حذف محتویات را از یک وب سایت بدون نیاز به دانستن هر چیزی درباره HTML کنترل کند. اجزای  CDA خدمات پشت پرده  را فراهم می کند ، که مدیریت و تحویل محتوا را پس از ایجاد آن در CMA پشتیبانی می کند.

members-001 - سیستم مدیریت محتوا - CMS

members-001 – سیستم مدیریت محتوا – CMS

ویژگی های سیستم مدیریت محتوا (CMS)

ویژگی ها ی CMS می توانند در میان نسخه های مختلف آن، متفاوت باشند، اما  توابع اصلی در CMS ها اغلب به عنوان نمایه سازی، جستجو و بازیابی، مدیریت فرمت، کنترل نسخه و چاپ و انتشار، در نظر گرفته می شوند.

در ادامه به برخی از ویژگی های مهم یک سیستم مدیریت محتوا اشاره شده است:

  • نمایه سازی بصری (Intuitive indexing )،  این ویژگی ،  جستجو و بازیابی تمام داده ها را برای دسترسی آسان از طریق توابع جستجو نشان می دهد ، و به کاربران اجازه می دهد تا با ویژگی هایی مانند تاریخ انتشار، کلمات کلیدی یا نویسنده به جستجو بپردازند.
  • مدیریت فرمت (Format management)، اسناد اسکن شده  و اسناد الکترونیکی را به اسناد HTML یا PDF تبدیل می کند.
  • ویژگی های مرور (Revision features) ، اجازه می دهد که محتویات پس از انتشار اولیه به روز شده و ویرایش شوند. کنترل ویرایش همچنین هر گونه تغییراتی را که افراد به فایل ها انجام داده اندرا ردیابی می کند.
  • قابلیت انتشار (Publishing functionality)،  به افراد اجازه می دهد از قالب یا مجموعه ای از قالب های تایید شده توسط سازمان استفاده کنند، همچنین ابزارهای دیگری برای ایجاد یا تغییر محتوای سایت بکار می روند.

در ادامه به سه مورد از مهمترین سیستم های مدیریت محتوا ، که امروزه استفاده می شوند اشاره شده است :

۱ – سیستم مدیریت محتوا ی Word Press

۲-   سیستم مدیریت محتوا ی Jumla

۳- سیستم مدیریت محتوا ی Drupla 

به اشتراک بگذارید