پارتیشن بندی دیسک چیست

مقدمه

با عرض سلام خدمت همه ی کاربران سایت پی وی لرن . در این پست قصد داریم به بررسی و تحلیل پیرامون بحث تقسیم بندی هارد دیسک یا پارتیشن بندی دیسک سخت ، در سیستم عامل های مختلف بپردازیم.

یکی از مهمترین اقداماتی که قبل از نصب سیستم عامل، روی کامپیوتر باید انجام شود. پارتیشن بندی دیسک سخت است. هارد دیسکی که توسط کارخانه تولید شده و هنوز مورد استفاده قرار نگرفته، خام و یکپارچه است. و هنوز هیچ تقسیم بندی روی آن انجام نشده و اولین اقدام روی این دیسک خام، پارتیشن بندی آن است. که این تقسیم بندی با روش های مختلفی یا با استفاده از خود سیستم عامل و یا با استفاده از نرم افزار های کاربردی بسیاری که در این زمینه تولید شده است. انجام می شود.

هارد دیسک ها بسیار حساس و آسیب پذیرند، و با بروز کوچکترین مشکلی، غیر قابل استفاده خواهند بود. از این رو انجام صحیح پارتیشن بندی از اهمیت ویژه ای برخودار است.

پارتیشن بندی چیست

پارتیشن بندی دیسک یا تقسیم بندی هارد دیسک، ایجاد یک یا چند منطقه در یک دیسک سخت است، بنابراین یک سیستم عامل می تواند به طور جداگانه اطلاعات را در هر منطقه ای مدیریت کند. این مناطق پارتیشن یا حجم هستند. این معمولا اولین گام تهیه  در یک دیسک تولید شده جدید است، قبل از اینکه هر فایل یا دایرکتوری ایجاد شود. دیسک اطلاعاتی در مورد مکان و اندازه های پارتیشن در ناحیه شناخته شده ، در جدولی به عنوان جدول پارتیشن نگه داری می کند. و  در این جدول، سیستم عامل قبل از هر قسمت دیگر دیسک خوانده می شود.

هر پارتیشن یا حجم، در سیستم عامل به عنوان یک دیسک “منطقی” که بصورت جداگانه بخشی از دیسک واقعی استفاده می کند، ظاهر می شود. مدیران سیستم از یک برنامه به نام ویرایشگر پارتیشن برای ایجاد، تغییر اندازه، حذف، و دستکاری پارتیشن ها استفاده می کنند. هنگامی که هارد دیسک در یک رایانه نصب می شود، قبل از اینکه بتوانید آن را فرمت کنید و از آن استفاده کنید، باید آن را تقسیم کنید.

capturel - پارتیشن بندی دیسک سخت

capturel – پارتیشن بندی دیسک سخت

مزایای داشتن پارتیشن های متعدد

ایجاد بیش از یک پارتیشن در دیسک سخت، دارای مزایای زیر است:

  • جداسازی پارتیشن سیستم عامل از سایر پارتیشن ها،این امر هم باعث افزایش امنیت سیستم عامل شده و هم برای پشتیبان گیری بهتر است.
  • نگه داشتن برنامه های و داده های مورد استفاده، در پارتیشن هایی کنار یکدیگر
  • امکان استفاده از تنظیمات بوت چندگانه، که به کاربران این امکان را می دهد که بیش از یک سیستم عامل روی یک هارد دیسک داشته باشند.
  • جداسازی و حفاظت از فایل های سیستمی و افزایش امنیت سایر داده های موجود روی هارد، اگر تمام هارد، یک پارتیشن باشد. و آن پارتیشن خراب شود به هیچکدام از داده های موجود در هارد، دسترسی نخواهید داشت.
  • افزایش عملکرد کلی کامپیوتر در سیستم هایی که سیستم فایل های کوچکتر کارایی بیشتری دارند.
  • تقسیم بندی هارد به چندین پارتیشن باعث می شود تا دسترسی به داده های هارد، در مقایسه با  زمانیکه هارد یک پارتیشن یکچارچه است.بسیار محدود شودو این امر باعث افزایش امنیت داده های موجود در هارد می شود.

معایب داشتن پارتیشن های متعدد

  • فضای کلی موجود برای ذخیره سازی کاربر بر روی دیسک را کاهش می دهد، زیرا سیستم عامل را مجبور می کند تا برخی از قسمت های مدیریت سیستم فایل روی دیسک را برای هر پارتیشن تکراری کند.
  • عملکرد کلی و سرعت هارد دیسک را کاهش می دهد. چرا که در هارد دیسک هایی که داده ها در پارتیشن های متعددی قرار دارند. هد دیسک برای خواندن و نوشتن اطلاعات باید مدام حرکت کند.
  • باعث تکه تکه شدن دیسک می شود. و فضای هارد را برای ذخیره سازی داده ها محدود تر می کند.
  • تقسیم بندی هارد دیسک و وجود چندین پارتیشن، برای ذخیره سازی داده هایی با حجم بزرگ محدودیت ایجاد می کند.به عنوان مثال اگر از کل فضای هارد ۶ گیگابایت خالی باشد. و این مقدار به طور مساوی روی دو پارتیشن تقسیم شده باشد. (هر پارتیشن ۳ گیگابایت فضای خالی) در این حالت، یک فایلی به اندازه ی ۴ گیگابایت را نمی توان روی هارد ذخیره کرد.چراکه هیچکدام از پارتیشن ها ظرفیت لازم را ندارند.
  • در انتقال یا کپی داده ها بین دو پارتیشن، داده ها از قسمتی از هارد دیسک به قسمتی دیگر منتقل می شود که باعث کاهش سرعت و کارایی دیسک می شود.  اما در جابه جایی داده ها در یک پارتیشن فقط آدرس جدید داده ها بروز می شود.

انواع پارتیشن ها

پارتیشن اولیه

یک پارتیشن اصلی شامل یک سیستم فایل است. از سیستم عامل DOS و تمام نسخه های اولیه مایکروسافت ویندوز،  پارتیشن سیستم عامل، به عنوان پارتیشن اولیه، نامیده می شود.  همه سیستم عامل های ویندوز از ویندوز ۹۵ به بعد می توانند در (تقریبا) هر پارتیشنی قرار بگیرند، اما فایل های بوت (io.sys، bootmgr، ntldr، و غیره) باید بر روی یک پارتیشن اولیه قرار بگیرند.

پارتیشن گسترش یافته

پارتیشن گسترش یافته، می تواند شامل یک یا تعدادی از پارتیشن های منطقی باشد.که هر کدام از پارتیشن های منطقی بصورت یک درایو در سیستم عامل ظاهر می شود. سیستم عامل، پارتیشن گسترش یافته را به صورت بخشی مجزا از پارتیشن اولیه در نظر می گیرد.

basic - پارتیشن بندی دیسک سخت

basic – پارتیشن بندی دیسک سخت

سیستم های بوت چندگانه

سیستم های بوت چندگانه، رایانه هایی هستند که به کاربران اجازه می دهند بیش از دو یا چند سیستم عامل روی پارتیشن های جداگانه داشته باشند.که وقتی کامپیوتر راه اندازی می شود . منویی ظاهر می شود که به کاربر اجازه می دهد انتخاب کند کدام سیستم عامل لود شود. که این سیستم با سیستم عامل مجازی تفاوت دارد. که در آن یک سیستم عامل به عنوان یک برنامه ی مجازی داخل یک سیستم عامل دیگر اجرا می شود.

harddisk - دیسک سخت

harddisk – دیسک سخت

جدول پارتیشن

جدولی است که آدرس تمام پارتیشن ها و محل دقیق قرار گیری آن ها روی دیسک را در اختیار سیستم عامل می دهد. و سیستم عامل به کمک این جدول داده ها را از دیسک خوانده و یا داده ها را در دیسک می نویسد.

 

 

 

به اشتراک بگذارید