مقایسه ویژگی های Winforms و WPF

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
Winforms به فرم های Windows گفته می شود که یک رابط کاربر گرافیکی برای فریم ورک Net. است. Winforms دارای مجموعه ای از کتابخانه های مدیریت شده در فریم ورک دات نت است. Winforms یک کتابخانه مشتری گسترده برای ارائه رابط برای دسترسی به عناصر رابط گرافیکی ویندوز و گرافیک از کد مدیریت شده را ارائه می دهد. WPF نیز به عنوان یک فریم ورک مختصر ارائه ویندوز شناخته می شود. این فریم ورک ابتدا توسط مایکروسافت با فریم ورک ۳٫۰ ارائه شد. فریم ورک WPF رابط کاربری گرافیکی ای برای ساخت برنامه های ویندوز است. WPF بیش از فقط یک پکیج است و بخشی از یک فریم ورک Net. میباشد و شامل کد مدیریت شده و مدیریت نشده می شود.
در این مقاله می خواهیم به مقایسه ویژگی های Winforms و WPF بپردازیم.

مقایسه ویژگی های Winforms و WPF

بیایید پیش از آن که به سراغ مقایسه ویژگی های Winforms و WPF برویم؛ مختصری راجع به هر دو بیشتر بدانیم.

Winforms چیست؟

در برنامه های Windows ، فرم های ویندوز یک بسته بندی متشکل از مجموعه ای از کلاس های ++C را برای توسعه برنامه های ویندوز فراهم می کنند و هر کنترل در برنامه ویندوز فرم نمونه بارز یک کلاس است که کنترل های متنوعی مانند جعبه متن، دکمه ها، برچسب ها و صفحات وب را به همراه گزینه هایی برای ایجاد یک کنترل سفارشی ایجاد می نمایند. برای این کار، ابزار windows form designer در Visual Studio وجود دارد که کنترل های موجود بر روی فرم را مرتب می کند و آنها را مطابق با طرح دلخواه برای اضافه کردن کد برای افزودن کدها ترتیب می دهد.
در فرم های ویندوز، تنظیم برنامه یکی دیگر از ویژگی های ایجاد، ذخیره و نگهداری اطلاعات است. کلاس فرم ویندوز را می توان با استفاده از میراث به طراحی فریم ورک برنامه که قابلیت انتزاع و قابلیت استفاده مجدد از کد را فراهم می کند، افزایش داد. فرم ها باید با کنترل هایی در اندازه محدود آن جمع و جور شوند. فرم ها را می توان به قطعات بسته بندی شده به هم قرار داد که می توانند به طور خودکار خود را به روز کنند. این Forms ها می توانند امکان مقیاس پذیری و انعطاف پذیری را با سهولت اشکال زدایی و نگهداری فراهم کنند. فرم های ویندوز را نمی توان از مرز دامنه برنامه عبور داد.

WPF چیست؟

مؤلفه های اصلی معماری WPF فریم ورک ارائه ، هسته ارائه و designed است. عناصر UI در XAML طراحی شده اند در حالی که behaviors ها می توانند به یک زبان رویه ای پیاده سازی شوند. با استفاده از XAML در WPF ، برنامه نویسان می توانند به طور موازی با طراحان کار کنند. WPF یک چارچوب قدرتمند برای ایجاد یک برنامه ویندوز است و دارای ویژگی های فوق العاده ای مانند اتصال داده ها، خدمات رسانه ای، قالب ها، انیمیشن ها، Direct3D و ورودی های جایگزین است. توسعه برنامه WPF با کمک ابزارهای مایکروسافت مانند Visual Studio و Expression Blend قابل انجام است.

آشنای با تفاوت های Winforms و WPF

در ادامه مقایسه ویژگی های Winforms و WPF جدولی ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت عمده ترین تفاوت های میان این دو مفید باشد.

تفاوت های اساسیWinformsWPF
پیشرفتفرم ویندوز یک مفهوم قدیمی برای توسعه برنامه های دسکتاپ استWPF  پیشرفته ترین زمینه برای توسعه برنامه های کاربردی است
سادگیفرم های ویندوز بسیار ساده است زیرا کنترل ها به راحتی قابل استفاده هستند.WPF در مقایسه با فرم های ویندوز کاملاً پیچیده است.
مقیاس پذیریدر صورت نیاز به افزودن عنصر UI ، فرم های ویندوز کمتر مقیاس پذیر هستند.WPF برای عناصر UI در برنامه ها بسیار مقیاس پذیر است.
امن استفرم های ویندوز دارای ویژگی های ایمنی کمتری هستند.WPF از ویژگی های امنیتی پیشرفته ای برخوردار است..
طراحیدر جایی که طراحی لازم باشد از فرم های ویندوز استفاده نمی شود.WPF بیشتر برای طراحی قسمت UI برنامه استفاده می شود.
کاراییدر فرم های ویندوز ، همه چیز با سرعت کمتری به دست می آید.در WPF چیزها عمدتاً با سرعت نسبتاً بالا بدست می آیند.

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه ویژگی های Winforms و WPF پرداختیم. این دو عمدتاً با هدف مشابه جهت توسعه و طراحی برنامه های ویندوز مورد استفاده قرار می گیرند اما WPF را می توان برای برنامه وب نیز استفاده کرد. تفاوت بین آنها عمدتاً در مقیاس پذیری است زیرا WPF می تواند سریعتر از اشکال ویندوز ، پیچیدگی و پشتیبانی ارائه دهد. WPF به عنوان جدیدترین نسخه مورد استفاده قرار می گیرد و دارای ویژگی های خوبی برای طراحی UI برای توسعه برنامه های فریم ورک them.NET است.
امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید