مقایسه ویژگی های Raid 10 و Raid 5

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
در این مقاله قصد داریم به مقایسه ویژگی های Raid 10 و Raid 5 بپردازیم. RAID مخفف Redundant Array of Disks Independent است. RAID داده های مشابه را در مکان های مختلف روی دیسک های مختلف ذخیره می کند تا داده ها از خرابی درایو محافظت شوند. اصطلاح RAID توسط David Patterson، Garth A، Gibson و Randy Katz در سال ۱۹۸۷ ایجاد شد. از مقادیر استاندارد RAID در ذخیره سازی رایانه ای استفاده می شود. سطوح مختلف Raid از داده ها محافظت می کند و از نسخه های قبلی ارتقاء می یابد. تحمل خطا در سطح ۵ Raid انجام می شود و داده ها در چند دیسک توزیع می شوند، در حالی که Raid 10 از انعکاس دیسک و نوار دیسک برای داده های ایمن و امن استفاده می کند. Raid 5 برای ساختن پیکربندی کمی بیشتر زمان صرف می نماید.
در این مقاله می خواهیم به مقایسه ویژگی های Raid 10 و Raid 5 بپردازیم.

مقایسه ویژگی های Raid 10 و Raid 5

در ادامه مقایسه ویژگی های Raid 10 و Raid 5 جدولی ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های عمده میان این دو مفید باشد.

آشنایی با تفاوت های Raid 10 و Raid 5

Raid 10Raid 5
داده ها در یک درایو ذخیره می شوند و در درایو دیگر منعکس می شوند و از این رو از بین رفتن اطلاعات رخ نمی دهد.داده ها در ۳ درایو به همان اندازه ذخیره می شوند که باعث افزایش عملکرد Raid 5 می شود.
حداقل تعداد دیسک های فیزیکی مورد نیاز ۴ است. اما می تواند با ۲ دیسک نیز کار کند.حداقل تعداد دیسک های فیزیکی مورد نیاز ۳ است.
Raid 10 عملکرد بیش از ذخیره سازی را در نظر می گیرد.در Raid 5 فضای ذخیره سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
یک ساختار با انعطاف پذیر است.از نظر ساختاری انعطاف پذیر نیست.
Raid 10 برای برنامه های مربوط به خواندن و نوشتن دسترسی سریعتر است.Raid 5 در مقایسه با Raid 10 سریعتر نیست.
Raid 10 برای پشتیبان گیری مناسب نیست و از این رو احتمال از دست دادن اطلاعات وجود دارد.خوب است که از Raid 5 برای پشتیبان گیری استفاده کنید زیرا در مقایسه با سایر Raids ها فضای ذخیره سازی و کارایی بیشتری دارد.
اگرچه قابلیت اطمینان در Raid 10 بسیار خوب است، اما نمی توان گفت که پس از نوار داده ، داده ها دقیق هستند.قابلیت اطمینان پایین به دلیل ذخیره و کارایی پایین.
این فناوری به دلیل دیسک های ساده برای ذخیره سازی مناسب است.این فناوری به دلیل درایوها و وجود برابری در آن پیچیده است.
هرگونه برنامه کاربردی مهم با کمک پایگاه داده ها با استفاده از Raid 10 به راحتی قابل انجام است.از آنجا که امنیت کمتر است ، توصیه نمی شود از برنامه های مهم در Raid 5 استفاده کنید.
آرایه در Raid 10 کوچک است و از این رو فقط چند عملیات ممکن است انجام شود.Raid 5 مقرون به صرفه است زیرا درایوهای کمتری دارد.
آرایه در Raid 10 کوچک است و از این رو فقط چند عملیات ممکن است انجام شود.Raid 5 با ذخیره سازی در دیسک، آرایه های بزرگی دارد.
ممکن است یک دیسک در هر زیر مجموعه Raid 10. شکست بخورد. و هنگامی که این اتفاق افتاد خطای اصلی را در برنامه به وجود می آورد.خرابی تک درایو ممکن است در Raid 5 اتفاق بیفتد.
خرابی تک درایو قابل تحمل نیست.Raid 5 می تواند خرابی تک درایو را تحمل کند.
در بازیابی اطلاعات تنها یک دیسک واحد را می توان در Raid 10 انجام داد.بازیابی داده ها در Raid 5 آسان است.
در صورت نیاز به افزونگی داده های بالا ، از Raid 10 برای پیکربندی استفاده می کنیم.Raid 5 برای افزونگی داده ها مورد نیاز نیست و نسخه هایی از داده ها را ذخیره می کند.
Raid 10 روی هر کنترلر سخت افزاری کار می کند و مختص یکی نیست.Raid 5 دارای کارت ویژه ای برای بررسی ذخیره اطلاعات است. اگر کنترلر به طور خودکار توسط Raid 5 گرفته شود ، سیستم کند می شود.

کلام آخر

بیشتر سطوح Raid محافظت و بازیابی داده ها را انجام می دهد اما از از بین رفتن اطلاعات توسط کاربر محافظت نمی کند. همچنین خطاهای نرم افزاری و حملات نرم افزارهای مخرب وجود دارد که Raid قادر نیست در برابر آن از داده ها محافظت نماید. Raid جایگزینی برای برنامه های پشتیبان نیست. می توانیم بگوییم که Raid یک بلوک ساختمانی برای محافظت از از دست دادن داده های سنگین است.
در این مقاله به مقایسه ویژگی های Raid 10 و Raid 5 پرداختیم.
امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.

به اشتراک بگذارید