مقایسه ویژگی های JavaFX و Swing

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
اگر تا به حال با جاوا کار کرده باشید حتماً یکبار هم که شده اسم Swing را شنیده باشید. از Swing ممولاً برای طراحی رابط کاربری استفاده می شود. اما اوراکل، توسعه دهنده Swing است و گرچه به نظر می رسد که خیلی وقت است از به روز رسانی آن می گذرد اما اوراکل هنوز خبری مبنی بر رها سازی کامل Swing اعلام نکرده اما به نظر می رسد که JavaFX جایگزین Swing باشد.
در این مقاله قصد داریم به مقایسه ویژگی های JavaFX و Swing بپردازیم.

مقایسه ویژگی های JavaFX و Swing

بیایید پیش از این که به سراغ مقایسه ویژگی های JavaFX و Swing برویم، مختصری راجع به این دو بدانیم.

JavaFX چیست؟

JavaFX ممکن است یک ابزار GUI برای Java باشد (GUI مختص رابط کاربری گرافیکی است). JavaFX ایجاد برنامه های دسکتاپ و بازی ها را در جاوا آسانتر می کند. JavaFX به دلیل ابزار پیشنهادی GUI برای جاوا، ظاهراً جایگزینی برای Swing خواهد بود. علاوه بر این ، JavaFX در سبک خود از Swing سازگارتر است و گزینه های دیگری نیز دارد.
علاوه بر این JavaFX، گرافیک ها، نمودارها و برنامه های صوتی، تصویری و شبکه های جاسازی شده را در یک جعبه ابزار GUI منسجم ادغام می کند.

Swing چیست؟

Swing API مجموعه ای از قطعات قابل گسترش GUI است که می تواند به آسان تر کردن کار یک برنامه نویس خیلی کمک کند. تا برنامه های JAVA را که عمدتا مبتنی بر Front End / GUI را اجرا نمایند. این برنامه جایگزینی بر API AWT است زیرا تقریباً هر مدیریتی قابل مقایسه با کنترل های AWT است. بخش Swing از یک مدل Model-View-Controller پیروی می کند تا معیارهای بعدی را برآورده سازد.
API به منظور دستیابی به بهترین سطح API برای دستیابی به اطلاعات، به صورت مدل هدایت می شود.
API برای استفاده از Builder Tools و IDE از خدمات Java Bean استفاده می کند.

مقایسه کلی

در ادامه مقایسه ویژگی های JavaFX و Swing جدولی را ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های عمده میان JavaFX و Swing مفید باشد.

شمارهJavaFXSwing
۱در JavaFX ، طرح بندی ها زیر کلاس های دسته Node شبیه به کنترل ها و شکل ها هستند. طرح بندی ها شامل گروهی از گره ها هستند و هر گره موجود در طول یک layout یک گره reasonable است.در Swing ، یک layout مربوط به JPanel است. فرمان JPanel layout اساسی این layout را فراهم می کند. اگر می خواهید layout های اضافی را در فواصل layout فرمان لانه سازی کنید ، باید JPanels اضافی تولید کنید و layout بندی های مربوط به آنها را تنظیم کنید ، و سپس آنها را به طرح سطح بالاتر اضافه نمایید.
۲JavaFX از  ideas of properties و uses properties پشتیبانی می نمایند.event های Swing پشتیبانی نمی شوند.
۳JavaFX دارای بسیاری از کنترل های چشم نواز است که Swing آنها را در اختیار ندارد.Swing دارای کنترل های اساسی مانند check boxes bandboxes و دکمه هاست.
۴JavaFX دارای پشتیبانی ذاتی برای انیمیشن هاست که برای هر گره ای در نمودار صحنه اعمال می شود.گرچه کار با انیمیشن ها در Swing امکان پذیر است اما برای تحرک بخشیدن به آن ها باید تایمرهای تان را به کار اندازید.
۵JavaFX از signature gestures، scrolling, swiping, rotating و zooming پشتیبانی می کند.Swing فاقد هرگونه پشتیبانی برای دستگاه های لمسی مدرن است.

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه ویژگی های JavaFX و Swing پرداختیم.
JavaFX به معنای تولید برنامه هایی با گزینه های گرافیکی ظریف مانند انیمیشن ، نمایش وب ، پخش صوتی و تصویری و طراحی هایی است که توسط برخی از استایل های (CSS) پشتیبانی می شود.
تقریباً ده سال است که توسعه دهندگان برنامه کاربردی Swing را ابزاری کاملاً مؤثر برای ایجاد رابطهای کاربر گرافیکی (GUI) و اضافه کردن تعامل به برنامه های جاوا می دانند. با این حال ، تعدادی از داغترین گزینه های رابط کاربری گرافیکی امروز با اجرای Swing به سادگی قابل اجرا نیستند؛ به همین دلیل می توان گفت JavaFX یک سر و گردن از Swing جلوتر است.

به اشتراک بگذارید