مقایسه ویژگی های پایتون و Groovy

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
پایتون Python یک زبان برنامه نویسی با هدف کلی است که توسط یک برنامه نویس هلندی، Guido van Rossum ساخته شده و اولین بار در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. پایتون بیش از همه بر روی ویژگی ” کد قابل خواندن ” تکیه دارد.
Groovy زبانی شی گرا است که می تواند پویا و هم ایستا باشد. Groovy ویژگی هایی چون ویژگی پایتون دارد و اولین بار در سال ۲۰۰۷ منتشر شد.
در این مقاله می خواهیم به مقایسه ویژگی های پایتون و Groovy بپردازیم.

مقایسه ویژگی های پایتون و Groovy

پایتون از پارادایم برنامه نویسی با انواع مختلف پشتیبانی می کند و کتابخانه های استاندارد شده ی عظیمی را در اختیار توسعه دهنده قرار می دهد. پایتون ماهیت شی گرا ، ضروری ، رویه ای و فانکشنال دارد.
Groovy کاملاً با سینتکس جاوا سازگار است و در حقیقت  برای پلتفرم جاوا نیز ساخته شده است. می توان از Groovy به عنوان یک زبان اسکریپت نویسی و برنامه نویسی استفاده کرد و درست مانند جاوا ، می توان آن را به کد رمز عبور JVM وارد کرد و با سایر کدهای جاوا و کتابخانه های آن کارآمد همگام سازی نمود. فرآیندی به نام AST یعنی AST.This Abstract Syntax Tree وجود دارد که به توسعه دهنده این امکان را می دهد تا وارد فرآیند کامپایل خود شوند و آن را مطابق نیاز خود تغییر دهند.

پایتون در اکوسیستم توسعه وب کاربرد زیادی دارد و ذاتاً طوری طراحی شده است که هر برنامه نویس تازه کاری هم می تواند بعد از مدتی کار با آن را فرا بگیرند. علاوه بر آن مجموعه کتابخانه های پایتون آن را به ابزاری عالی برای نوشتن نرم افزار تبدیل کرده است.

مانند جاوا Groovy نیز از سینتکس براکت استفاده می نماید و در حقیقت شباهت آن با زبان جاوا باعث محبوبیت بسیار زیاد در آن بین کاربران جاوا شده است. ماهیت Groovy شیء گرا است و می تواند برای JVM به کد رمز تبدیل شود و این باعث سازگاری آن با جاوا می شود.
سینتکس Groovy علی رغم شباهت با جاوا فشرده تر است زیرا به همه عناصر جاوا احتیاج ندارد.

امروزه از پایتون در پروژه های مختلف از تجزیه و تحلیل داده ها گرفته تا مدیریت زیرساخت ها و غیره استفاده می شود.
پایتون مانند یک مورد نیاز از پشتیبانی چند لایه و همزمان استفاده می کند. با داشتن پشتیبانی Groovy از GPars ، یک توسعه دهنده می تواند از ویژگی همزمان بودن در برنامه خود به طور مؤثر استفاده کند. پایتون همزمانی را تأمین می کند.

مقایسه کلی

در ادامه مقایسه مقایسه ویژگی های پایتون و Groovy جدولی را ارئه کرده ایم که می تواند در درک عمده ترین تفاوت های میان این دو کمک کند.

تفاوت های اساسیPythonGroovy
الگوشی گرا ، ضروری ، کاربردی ، رویه ای ، بازتابیشی گرا ، ضروری ، اسکریپت نویسی
فریم ورک هااز سال ۲۰۰۳از سال ۲۰۰۵
عملکردمستقیم و قابل خواندنداینامیک را می توان برای JVM به کد تبدیل کرد
طریقه استفادهGoogle ، Instagram ، Firefox و غیرهRumble ، Learningpod ، Starbucks و غیره
انجمنپایدار و متنوعدر مقایسه با پایتون ، تنوع کمتری دارد زیرا میزان مصرف آن کمتر است
سینتکسسینتکس آن صریح و واضح است که گاهی اوقات برای خواندن ضروری نیست.سینتکس آن مانند جاوا شیء گرا است.
مشخصاتآسان برای یادگیری اما سختر از روبیدارای رویکرد شیء گرا و دارای سینتکسی مانند curly bracket
برنامه های کاربردیایده آل برای یک برنامه شامل محاسبات سنگین و پردازش تعداد بالای داده هاکاربرد آن به ساختار داده مانند JSON بستگی دارد زیرا با JSON خوب کار می کند

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه ویژگی های پایتون و Groovy پرداختیم.
پایتون و Groovy هر دو کاربرد های خاص خود را در زمینه خاص خود دارند. این طور نیست که بگوییم پایتون از Groovy قوی تر است؛ در حقیقت اگر بدانید که چطور با Groovy کار کنید؛ Groovy همان سرعت و کارایی پایتون را در اختیار شما قرار می دهد.
این که کدام یک از این دو را انتخاب می نمایید کاملاً بستگی به خواست شما و این که کار با کدام یک از آن ها برای شما راحتر است بستگی دارد.
امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید