سیستم عامل MAC

مقدمه

با عرض  سلام خدمت کاربران سایت پی وی لرن . در این پست قصد داریم  مروری داشته باشیم بر سیستم عامل MAC . ابتدا مروری کوتاه خواهیم بر تاریخچه

classic-app - سیستم عامل های MAC

classic-app – سیستم عامل های MAC

ی  سیستم عامل های MAC خواهیم داشت .  سپس به بررسی بعضی از نسخه های معتبر این سیستم عامل و قابلیت ها و ویژگی های آن می پردازیم.

خانواده سیستم عامل های مکینتاش که توسط شرکت اپل توسعه یافته اند .  شامل سیستم عامل های مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی است. که از سال ۱۹۸۴ برای استفاده در سری های Macintosh شخصی  طراحی شده است .

 

 

 

 

 

 

سیستم عامل Macintosh

در سال ۱۹۸۴، اپل سیستم عامل خود را که در حال حاضر به عنوان سیستم عامل مکینتاش کلاسیک شناخته شده است. با انتشار سیستم اصلی نرم افزار سیستم مکینتاش، عرضه کرد.  سیستم عامل Mac OS در سال ۱۹۹۶، در هر سری مکینتاش تا سال ۲۰۰۲ از قبل نصب شد . و برای مدت کوتاهی در دهه ۱۹۹۰ در کلونهای

mac-osoperating - Mac

mac-osoperating – Mac

Macintosh عرضه شد. از مزایای آن می توان به سهولت استفاده از آن و  از محدودیت های آن به نبود فن آوری های مدرن در مقایسه با رقبای خود اشاره کرد.

سیستم عامل Mac فعلی macOS است، که در اصل به نام “Mac OS X” تا سال ۲۰۱۲ و سپس “OS X” تا سال ۲۰۱۶ شناخته می شود.  در سال ۱۹۹۷ و ۲۰۰۱  اپل یک معماری کاملا جدید بر پایه NeXTSTEP، یک سیستم یونیکس ارائه داد .  که بسیاری از چالش های فنی که در سیستم عامل مکینتاش کلاسیک وجود داشت ، حذف شد . macOS فعلی در هر نسخه ی سیستم عامل Mac نصب شده است . و سالانه به روز می شود . این اساس نرم افزار سیستم فعلی اپل برای سایر دستگاه های آن، iOS، watchOS و tvOSors است.

 

 

 

 

پیش از معرفی Mac OS X، اپل  ابتدا  چندین مفهوم دیگر را آزمایش کرد . و محصولات مختلفی را طراحی کرد تا رابط کاربری یا برنامه های مکینتاش را به سیستم های مشابه یونیکس یا بالعکس، A / UX، MAE و MkLinux تبدیل کند. تلاش های اپل برای توسعه و جایگزینی سیستم عامل کلاسیک Mac OS در دهه ۱۹۹۰ موجب شد تا چند پروژه لغو شده به نام های Star Trek، Taligent و Copland بوجود آید.

ویژگی های سیستم عامل MAC

اگر چه نسخه های اولیه سیستم عامل MAC  معماری های متفاوت دارند، اما سیستم عامل های مکینتاش مجموعه ای از اصول GUI مشترک را شامل می شود . که شامل نوار منو در بالای صفحه می شود. پوسته یاب، دارای یک استعاره دسک تاپ است . که فایل ها و برنامه های کاربردی را با استفاده از آیکون نشان می دهد . و مفاهیم مانند دایرکتوری ها و حذف فایل ها را به اشیاء واقعی مانند پوشه ها و سطل زباله می دهد. و پنجره های همپوشانی برای ایجاد قابلیت  چند وظیفه ای (Multi Tasking) را داراست.

معرفی سیستم عامل مک کلاسیک

سیستم عامل MAC  کلاسیک ، سیستم عامل اصلی مکینتاش است . که در سال ۱۹۸۴ در کنار مکینتاش اول معرفی شد و از سال ۲۰۰۱ تاکنون از مکینتاش استفاده شده است.

اپل Macintosh اصلی را در تاریخ ۲۴ ژانویه ۱۹۸۴ منتشر کرد . نرم افزار سیستم اولیه او تا حدی بر پایه سیستم عامل لیزا و کامپیوتر Xerox PARC Alto بود . که مدیر اجرایی سابق اپل، استیو جابز، پیش نمایش کرد .  این در اصل به نام “سیستم نرم افزار”، و یا به سادگی “سیستم”؛ اپل آن را به عنوان سیستم عامل Mac OS در سال

macos90-1-1 - سیستم عامل MAC

macos90-1-1 – سیستم عامل MAC

۱۹۹۶ به دلیل بخشی از برنامه کلون Macintosh خود که یک سال بعد به پایان رسید، دوباره آن را معرفی کرد.

این سیستم عامل Mac توسط سیستم یکپارچه مشخص شده است. این امر به عنوان راهی آسان برای استفاده و ظرفهای چند تعاملی را برای اغلب تاریخ خود مشخص کرد . اما برای مدیریت محدود حافظه، کمبود حافظه محافظت شده و کنترل دسترسی و حساسیت به درگیریها  مورد انتقاد قرار گرفت.

تا کنون ۹ نسخه اصلی از Mac OS کلاسیک منتشر شده است . نام “کلاسیک” که در حال حاضر  کل این سیستم  را نشان می دهد، مرجع یک لایه سازگاری است . که باعث شد تا انتقال به سیستم عامل Mac OS X آسان تر شود.

 

 

 

 

 

در ادامه به نسخه های مختلف سیستم عامل های مک اشاره شده است:

۱-  سیستم نرم افزاری System 1 که در سال ۱۹۸۴  منتشر شد.

۲-  سیستم نرم افزاری  System 2, 3 , 4 که بین سالهای ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۷ منشر شد.

۳-  سیستم نرم افزاری  System 5 که در سال ۱۹۸۷ انتشار یافت.

۴-  سیستم نرم افزاری  System 6 که در سال ۱۹۸۸ منشر شد.

۵- سیستم عامل های  System 7 / Mac OS 7.6  که در سال ۱۹۹۱ عرضه شد.

۶- سیستم عامل Mac OS 8 که در سال  ۱۹۹۷ عرضه شد.

۷- سیستم عامل  Mac OS 9 که در سال ۱۹۹۹ عرضه شد.

به اشتراک بگذارید