زبان برنامه نویسی PHP

مقدمه

با عرض سلام خدمت کاربران سایت پی وی لرن . در این پست ، قصد داریم به بررسی و  تحلیل زبان برنامه نویسی مبتنی بر وب Hypertext Preprocessor یا به اختصار PHP  که یکی از محبوبترین زبان های برنامه نویسی مبتنی بر وب در دنیا است ، بپردازیم. پی اچ پی ( زبان php ) در واقع یک زبان برنامه نویسی متن باز سمت سرور است، که برای طراحی و  توسعه وب طراحی شده است، اما به عنوان یک زبان برنامه نویسی عمومی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

زبان  php در ابتدا توسط Rasmus Lerdorf در سال ۱۹۹۴ ایجاد شد، پیاده سازی و پشتیبانی پی اچ پی در حال حاضر توسط گروه php انجام می شود. کدهای زبان php هم می تواند در داخل تگ های HTML تعبیه شود و هم می تواند در داخل سیستم های مختلف مدیریت محتوا، نظیر وردپرس استفاده شود.

کدهای زبان php توسط یک مترجم php در سرور ترجمه و اجرا می شود. وب سرور کدهای زبان php را تفسیر و سپس در سمت کاربر اجرا می کند. برنامه های مبتنی بر وب php قابل حمل هست، و می تواند در اکثر وب سرورها تقریبا در هر سیستم عامل و پلت فرمی مستقر شود.

php - زبان برنامه نویسی پی اچ پی

php – زبان برنامه نویسی پی اچ پی

تاریخچه

توسعه PHP در سال ۱۹۹۴ آغاز شد، زمانی که Rasmus Lerdorf چندین برنامه مشترک ( Gateway Interface CGI) را در C نوشت. او این برنامه ها را برای کار با فرم های وب و برقراری ارتباط با پایگاه داده ها گسترش داد و این پیاده سازی را «صفحه شخصی / فرم مترجم» یا PHP / FI نامید.

PHP / FI می تواند برای ساخت برنامه های وب ساده و پویا استفاده شود. برای تسریع انتشار گزارش خطا و بهبود کد، Lerdorf در ابتدا ، انتشار PHP / FI را به عنوان «ابزار صفحه خانگی شخصی (PHP Tools) نسخه ۱٫۰» در گروه بحث درباره Usenet comp.infosystems.www.authoring.cgi در تاریخ ۸ ژوئن ۱۹۹۵ اعلام کرد.

ابتدا PHP به عنوان یک زبان برنامه نویسی جدید در نظر گرفته شده بود و با Lerdorf رشد می کرد. بعدا یک تیم توسعه شکل گرفت و پس از چند ماه آزمایش ، نسخه، PHP / FI 2 رسما در نوامبر ۱۹۹۷ منتشر شد.

PHP 3 :

Zeev Suraski و Andi Gutmans در سال ۱۹۹۷ پایه PHP 3 را تشکیل دادند ، پس از آن، تست عمومی PHP 3  آغاز شد و راه اندازی رسمی آن در ماه ژوئن سال ۱۹۹۸ انجام شد. Suraski و Gutmans سپس یک بازنویسی جدید از هسته php ایجاد کردند و موتور  Zend Engine را در سال ۱۹۹۹ تولید کردند.

PHP 4 :

در ۲۲ ماه مه ۲۰۰۰، PHP 4 توسط Zend Engine 1.0 منتشر شد. از اوت ۲۰۰۸ ،  PHP 4 به نسخه ۴٫۴٫۹ رسیده است. پی اچ پی ۴ دیگر در حال توسعه نیست و هیچ به روز رسانی از آن منتشر نخواهد شد.

PHP 5 :

در ۱۴ ژولای ۲۰۰۴، PHP 5 منتشر شد، و هسته Zend Engine II انتشار یافت. پی اچ پی ۵ شامل ویژگی های جدیدی نظیر پشتیبانی پیشرفته برای برنامه نویسی شی گرا، فرمت پی اچ پی داده ها (PDO) (که یک رابط کاربری سبک و سازگار برای دسترسی به پایگاه داده ها را تعریف می کند) و پیشرفت های عملکردی زیادی را شامل می شود.

PHP 6 :

یک نسخه PHP 5.3 در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد، که بسیاری از ویژگی های PHP 6 غیر از Unicode ، به ویژه فضای نام ها را دارا بود، . در مارس ۲۰۱۰، این پروژه در قالب فعلی خود به طور رسمی رها شده بود و نسخه  PHP 5.4 شامل اکثر ویژگی های غیرقطعی Unicode از پی اچ پی ۶ انتشار یافت، مانند ویژگی ها و اتصال مجدد بسته شدن. امید اولیه این بود که یک طرح جدید برای ادغام یونیکد تشکیل شود، اما تا سال ۲۰۱۴ هیچ کدام از آنها به تصویب نرسید.

PHP 7 :

در طول سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، نسخه جدیدی از پی اچ پی ساخته شد که PHP 7 بود. این نسخه مورد برخی بحث ها بود. در حالی که نسخه آزمایشی یونیکد PHP 6 هرگز منتشر نشده بود، چندین مقاله و عنوان کتاب نام پی اچ پی ۶ را بردند، که ممکن است موجب سردرگمی شود که نسخه جدید این نام را دوباره استفاده کند. سرانجام  در سال ۲۰۱۵ ،پس از یک رای گیری، نام PHP 7 انتخاب شد.

 

به اشتراک بگذارید