جاوا اسکریپت

مقدمه

با عرض سلام خدمت کاربران سایت پی وی لرن . در این پست ، قصد داریم به بررسی و  تحلیل زبان برنامه نویسی تحت وب جاوا اسکریپت (Java Script) ، بپردازیم. جاوا اسکریپت ، که اغلب به عنوان JS به اختصار خوانده می شود، در واقع یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، تفسیر شده است. این زبان همچنین به عنوان یک زبان برنامه نویسی پویا و کوتاه، شناخته شده است.

همراه با HTML و  CSS، جاوا اسکریپت یکی از سه تکنولوژی اصلی جهان وب است. جاوا اسکریپت  امکان تعامل بین صفحات وب را فعال کرده و بنابراین بخش مهمی از برنامه های وب محسوب می شود. اکثریت وب سایت ها از آن استفاده می کنند و تمام مرورگرهای بزرگ دنیای وب دارای یک موتور جاوااسکریپت اختصاصی برای اجرای آن هستند.

جاوا اسکریپت (JS) ، سبکهای برنامه نویسی مبتنی بر رویداد، کاربردی و ضروری (از جمله شی گرا و مبتنی بر نمونه اولیه) را پشتیبانی می کند. JS در واقع یک API برای کار با متن، آرایه ها، تاریخ، عبارات منظم و دستکاری اولیه DOM است.

javascript -editor - جاوا اسکریپت

javascript -editor – جاوا اسکریپت

تاریخچه

در سال ۱۹۹۴، شرکت Mosaic Communications در Mountain View کالیفرنیا تاسیس شد و بسیاری از نویسندگان اصلی این شرکت ، برای ایجاد Mosaic Netscape (که یک مرورگر گرافیکی تحت وب است.) شروع به کار کردند. هدف شرکت این بود که NCSA Mosaic را به عنوان مرورگر وب شماره یک جهان جایگزین کند. اولین نسخه مرورگر وب، Mosaic Netscape 0.9 در اواخر سال ۱۹۹۴ منتشر شد.

مارک آندرسن، بنیانگذار این شرکت معتقد بود که HTML نیاز به یک “زبان چسبناک” دارد که برای طراحان وب و برنامه نویسان نیمه وقت ، استفاده از اجزای صفحه وب مانند تصاویر و پلاگین آسان شود.

به این ترتیب این شرکت یک زبان برنامه نویسی را تولید کرد که در ابتدا تحت نام Mocha شناخته شد، بعد این زبان به طور رسمی LiveScript نامیده شد. اما زمانی که اولین بار در سپتامبر ۱۹۹۵ در  نسخه بتای Netscape Navigator 2.0 منتشر شد، آن را به جاوا اسکریپت ( javascript ) تغییر نام دادند.

در دسامبر ۱۹۹۵، به زودی پس از انتشار جاوا اسکریپت ( javascript ) برای مرورگرها، Netscape یک پیاده سازی زبان برای اسکریپت های سرور را با Netscape Enterprise Server معرفی کرد. سپس از سال ۱۹۹۶، وب سرور IIS ، از اجرای مایکروسافت جاوااسکریپت سرور – JScript در صفحات ASP و .NET پشتیبانی کرده است.

از اواسط سال ۲۰۰۰،  طراحی و توسعه نسخه های javascript در سمت سرور شروع شد. و نسخه های سمت سرور JS ، مانند زبان Node.js در سال ۲۰۰۹ معرفی شد.

به دنبال انتشار جاوا اسکریپت ، فن آوری های اسکریپت مایکروسافت از جمله VBScript و JScript در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. JScript، یک پیاده سازی معکوس مهندسی از جاوا اسکریپت Netscape، بخشی از اینترنت اکسپلورر بود. JScript برای اسکریپت های سرور در سرور اطلاعات اینترنت نیز موجود بود.

در ژانویه ۲۰۰۹، پروژه CommonJS با هدف مشخص کردن یک کتابخانه استاندارد مشترک به طور عمده برای توسعه جاوا اسکریپت در خارج از مرورگر تاسیس شد.

 

توسعه جاوا اسکریپت در صفحات وب

از ماه مه سال ۲۰۱۷، ۹۴٫۵٪ از ۱۰ میلیون محبوب ترین صفحات وب از جاوا اسکریپت استفاده می کنند. شایع ترین استفاده از جاوا اسکریپت این است که خصوصیات رفتاری را به صفحات HTML اضافه کنید، همچنین به عنوان HTML پویا شناخته می شود.

از مهمترین ویژگی های جاوا اسکریپت ، سرعت بالای آن در کامپایل است. چرا که کد جاوا اسکریپت می تواند به صورت محلی در یک مرورگر کاربر اجرا شود (به جای اینکه در یک سرور از راه دور)، در نتیجه مرورگر می تواند به سرعت به کاربر واکنش نشان دهد.

علاوه بر این، کد جاوا اسکریپت می تواند عملکردهای کاربر را که HTML نمی تواند به تنهایی انجام دهد، مانند اعمال کلید های شخصی خاص، شناسایی کند. برنامه های کاربردی مانند Gmail از این ویژگی JS ،  استفاده می کنند: بسیاری از منطق های رابط کاربری در جاوا اسکریپت نوشته شده است، و جاوا اسکریپت درخواست های اطلاعاتی (مانند محتوای ایمیل) را از طرف کاربر ، به سرور ارسال می کند.

 

 

به اشتراک بگذارید