آشنایی با تفاوت های SAS و SSD

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
SAS یک Serial-Attached مبتنی بر SCSI سریال متصل است. SAS هم از SCSI و هم از ATI پشتیبانی می کند. SAS این امکان را می دهد تا چندین دستگاه در اندازه های مختلف با کابل های طولانی تر ارتباط برقرار کنند. این پروتکل نقطه به نقطه داده ها را به سمت دستگاه های ذخیره سازی رایانه منتقل می کند. SSD اما یک درایو مانند CD ، DVD است. داده های SSD در تراشه های حافظه فلش ذخیره می شوند. SSD را می توان تا حدی شبیه به نوع حافظه مورد استفاده در کارتهای SD یا حافظه غیر فرار در دستگاه های تلفن همراه دانست.
در این مقاله می خواهیم به آشنایی با تفاوت های SAS و SSD بپردازیم.

آشنایی با تفاوت های SAS و SSD

بیایید پیش از آن که به بررسی تفاوت های SAS و SSD بپردازیم بهتر است کمی بیشتر با هر یک از این دو آشنا شویم.

SAS چیست؟

دستگاه های SAS دو پورت دارند که هر یک در یک دامنه متفاوت ساکن هستند و در صورت عدم موفقیت در یک مسیر، مسیر ارتباطی دیگری برای ارتباط مورد استفاده قرار خواهد گرفت.  پورت SAS در لایه حمل و نقل و بدنه قرار می گیرد. SAS دارای آدرس / شناسائی کاملاً تعریف شده ای است که برای هر یک از درایوهای خود منحصر به فرد است.
به عبارتی غیر عادی، این اتصال دهنده ای است که مادربرد سرور را به درایوهای سخت متصل می کند. آنها درایوهای سنتی SCSI را جایگزین می کنند. ویژگی اصلی اتصال سریال است.

SSD چیست؟

اولین SSD در سال ۱۹۷۰ برای ابر رایانه های INM راه اندازی شد. SSD به نوعی فناوری داخلی اشاره دارد. آنها از تراشه حافظه سیلیکون ساخته شده اند و هیچ قسمت متحرکی ندارند و تأخیر چرخشی باعث کاهش زمان پاسخ آن ها می شود. آنها یکپارچگی داده های انتهایی به انتها را ارائه می دهند و عملکردی مانند تصحیح خطا را برای بهبود قابلیت اطمینان شامل می شوند.

مقایسه کلی

در ادامه آشنایی با تفاوت های SAS و SSD جدولی ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های عمده میان دو مفید باشد.

تفاوت های اساسیSASSSD
نوع و کاربردآنها از مجموعه دستورات SCSI برای برنامه خود به عنوان SCSI استفاده می کنند و آن را با اتصال سریال سریع تطبیق می دهند. SAS سریعتر از SSD است.SSD نوعی دستگاه ذخیره سازی است که از طریق SAS ، SCSI ، SATA به رایانه متصل می شود.
در مقایسه با SAS بسیار کند است.
عملکرد و در دسترس بودنورودی / خروجی در ثانیه را افزایش می دهد (توانایی خواندن و نوشتن سریعتر داده ها).انرژی کمتری مصرف می کند.
قابلیت اطمیناندر SAS دیسک ها تا ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه قابلیت اطینان دارند. داشتن فناوری پورت دوگانه با آنها قابلیت اطمینان را افزایش می دهد.در SSD قابلیت اطمینان پایین تری وجود دارد زیرا قطعات متحرک برای آن وجود ندارد.
هزینهقیمت SAS در مقایسه با SSD بسیار پایین است.هزینه SSD بیش از SAS برای درایو است.
سازگاریدر SAS سازگاری بیشتری با دستگاه های SATA و SCSI وجود دارد.SSD سازگاری متفاوتی با دستگاه مختلف نشان می دهند.
پهنای باندرابط SAS پهنای باند ۶ گیگابیت بر ثانیه و توان ۶۰۰MB / sec را در اختیار شما قرار می دهد.گزینه پهنای باند SAS SSD شامل ۳،۶۱۲ گیگابایت در ثانیه است.
نرخ دادهنرخ انتقال داده برای SAS 1200MB / sec است. SAS-2 حداکثر ۶۰۰ مگابیت در ثانیه را امکان پذیر می کند.نرخ انتقال داده برای SSD 750MB / sec است.
طرح اتصالSAS از یک اتصال پروتکل نقطه به نقطه سریال استفاده می کند. داده ها از طریق فریم ها منتقل می شوند. AS از پیکربندی انعطاف پذیری و سازگاری بالاتری برخوردار است.SSD از اتصال SATA استفاده می کند.
مزایامقاومت بهتری در برابر لمس فیزیکی دارد و زمان تاخیر هم در آن کم است.از انتقال سیگنال دوتایی کامل ۳٫۰ گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند.
کاربردرابط SAS برای کارهای مدیریت داده ، سرورهای وب با بار زیاد کار می کند.توپولوژی سیستم از SSD برای کارایی بالا ، پردازش دسته ای استفاده می کند.
لایه هاSSD از شش لایه تشکیل شده است که عبارتند از Physical, link, port, transport, application layersSSD متشکل از کنترلر و حافظه است

کلام آخر

در این مقاله به آشنایی با تفاوت های SAS و SSD پرداختیم. کاربران باید هنگام تصمیم گیری با SSD در مقابل SAS ، هر دو عملکرد SSD و SAS را در نظر بگیرند. SAS برای ذخیره سازی سرورهای سازمانی مناسب است اما SCSI برای مدیریت چندین SAS در سرورها لازم است. استفاده از SAS Storage خطر از بین رفتن داده ها را کاهش می دهد و به طور کلی دردسر میزبانی را کم می کند. درایوهای SAS برای معاملات بانکی و تجارت (قابلیت اطمینان بالا) استفاده می شود.
امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید