آشنایی با تفاوت های HTML و XML

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
درست مثل انسان ها که از زبان برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند کامپیوتر ها هم زبان خاص خود را برای برقراری ارتباط در دنیای اینترنت دارند به همین دلیل است که می خواهیم به آشنایی با تفاوت های HTML و XML بپردازیم. HTML و XML ابزارهای برقراری ارتباط در دنیای وب هستند.

آشنایی با تفاوت های HTML و XML

بیایید پیش از آن که به سراغ تفاوت های HTML و XML برویم؛ یک سری قوانین را در مورد این دو بدانیم.

HYPER-TEXT

HYPER-TEXT فرآیندی برای پیوند اشیاء- objects – به یکدیگر است به گونه ای که با کلیک بر روی یک شی ، می توان متن مرتبط را مشاهده کرد یا از آن استفاده کرد (به معنای انجام عمل).

آشنایی با تفاوت های HTML و XML

آشنایی با تفاوت های HTML و XML

MARKUP

MARKUP به معنای واقعی کلمه به معنای نمادها یا نمادهایی است که برای درست کردن متن استفاده می شود و نشان می دهد که چگونه متن ها باید نمایش داده شوند. برخی از نمادها یا نمادهای رایج مورد استفاده ((<،>، ^، / ،؟)) هستند. نشانه گذاری ها به توالی کاراکترها یا نمادهای دیگری که می توانند در مکان های خاصی در یک فایل متنی درج شوند نشان نشان می دهد که یک فایل هنگام چاپ یا نمایش چگونه باید به نظر برسد.

EXTENSIBLE

EXTENSIBLE به معنای چیزی است که قابلیت کشش یا گسترش دارد. در فناوری اطلاعات ، extensible به یک برنامه یا زبان برنامه نویسی اطلاق می شود که به گونه ای طراحی شده است که کاربران و توسعه دهندگان آن بتوانند قابلیت های آن را گسترش داده یا اضافه کنند.

مقایسه کلی

در ادامه آشنایی با تفاوت های HTML و XML جدولی را ارئه کرده ایم که می تواند در درک تفاوت های HTML و XML مفید باشد.

تفاوت های اساسیHTMLXML
پسوند نام فایلhtml, .htm.xml.
توسعهW3C و WHATWGW3C (کنسرسیوم جهانی وب)
نسخه اولیه و فعلینسخه اولیه در سال ۱۹۹۳٫ آخرین نسخه (۱۴ دسامبر ۲۰۱۷).چنین جزئیاتی در دسترس نیست زیرا XML دارای یک نسخه پایدار است.
لی اوتHTML به مورد حساس نیست و کاربر می تواند مطابق میل خود از فونت ها استفاده کند.XML مثل HTML نیست زیرا از کدگذاری متن پشتیبانی می کند.
هدفHTML صرفاً برای نمایش داده ها استفاده می شود و بر نحوه ظاهر داده ها تمرکز دارد.XML نرم افزار و ابزار مستقل سخت افزاری است که برای انتقال و ذخیره داده ها استفاده می شود و عمدتاً بر آنچه داده محسوب می شود متمرکز است.
دسته بندیHTML یک زبان نشانه گذاری است.XML فریم ورکی را فراهم می کند تا زبان های نشانه گذاری تعریف شوند.
لایه HTML یک زبان ارائه استXML نه ابزاری برای ارائه است و نه زبان برنامه نویسی محسوب می شود.
انعطاف پذیری تگ هادر HTML تگ های از پیش تعریف شده وجود دارند که توسط کاربران قابل رونویسی یا تغییر نیستند.در مورد XML ، کاربران می توانند براساس راحتی و استفاده ای که دارند تگ های خود را تعریف کنند و این انعطاف پذیری مهم ترین قدرت XML است.
اسکریپتدر HTML معمولاً تگ های باز و بسته وجود دارند اما این یک قاعده نیست که حتماً باید از آن پیروی کرد زیرا می توان بدون داشتن تگ باز نیز کار خود را پیش برد.در XML داشتن تگ های بسته الزامی است.
ابزارهاNotepad++ ، Notepad برخی از ابزارهای رایج رایگان در HTML هستندویرایشگرهای مخصوص XML
وایت اسپیس ها
-فضای سفید –
HTML فضای سفید را حفظ نمی کند. فضای سفید یعنی اگر یک کارکتر یا فضای سفید وجود داشته باشد ، یا شکاف های گسترده ای بین جملات وجود داشته باشد ، HTML آن را بعنوان یک فضای خالی یک کاراکتر در نظر می گیرد.XML فضای سفید را حفظ می کند.

کلام آخر

در این مقاله به آشنایی با تفاوت های HTML و XML پرداختیم. تقریباً مقایسه خوبی میان HTML و XML صورت گرفت. HTML و XML هر دو برای توسعه وب در سراسر جهان پذیرفته شده اند و W3C نیز آن ها را پذیرفته است. و از هر دو بری  قالب بندی متن، ایجاد پیوند، فرم های ورودی، فریم ها و جداول و غیره استفاده می شود.
امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید