آشنایی با تفاوت های FTP و TFTP

مقدمه

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
پروتکل انتقال فایل FTP یک پروتکل شبکه است که فایلها را از طریق شبکه TCP / IP – پروتکل کنترل انتقال و اینترنت – مبادله می کند.
پروتکل انتقال فایل TFTP یک پروتکل شبکه است که برای انتقال اسناد استفاده می شود.
در این مقاله قصد آشنایی با تفاوت های FTP و TFTP را داریم.

آشنایی با تفاوت های FTP و TFTP

FTP و TFTP هر دو پروتکل لایه کاربردی هستند و هر دو برای انتقال پرونده بین سرور به کلاینت یا کلاینت به سرور استفاده می شوند.
در مقایسه با TFTP ، FTP پیچیده تر است.
چندین تفاوت بین FTP و TFTP وجود دارد، اما تفاوت اصلی بین FTP و TFTP در این است که FTP دو اتصال را تعیین می کند و پورت TCP 20 برای اتصال داده است و پورت ۲۱ برای اتصال کنترل است اما برای انتقال پرونده بین کلاینت و سرور پرونده ها توسط TFTP در پورت UDP 69 تنها یک لینک واحد بین مشتری و سرور منتقل می شود.

FTP چیست؟

پروتکل انتقال فایل FTP پروتکل مشتری و سرور است که برای انتقال یا تبادل اسناد با یک کامپیوتر میزبان مورد استفاده قرار می گیرد.
FTP ناشناس به کاربران کمک می کند تا بدون نیاز به شناسایی کاربر یا رمز عبور، به پرونده ها، برنامه ها و سایر داده های اینترنت دسترسی پیدا کنند.

TFTP چیست؟

پروتکل انتقال فایل یک پروتکل نمونه است که بطور معمول برای انتقال فایل استفاده می شود.
برای انتقال اطلاعات از یک end به end دیگر ، TFTP از پروتکل داده کاربر (UDP) استفاده می کند.
پروتکل انتقال فایل Trivial در طراحی بسیار ساده است و در مقایسه با پروتکل انتقال فایل (FTP) از ویژگی های محدودی برخوردار است.

ویژگیFTPTFTP
۱
FTP به عنوان پروتکل انتقال فایل شناخته می شودTFTP پروتکل Trivial در انتقال فایل است
۲
FTP از TCP برای مدیریت انتقال فایل استفاده می کند و سرویس مستقیمی در ارتباط را ارائه می دهد.TFTP از UDP برای انتقال فایل ها استفاده می کند و یک سرویس بی سیم است.
۳
FTP از ورود ایمنی پشتیبانی می کند زیرا احراز هویت برای برقراری ارتباط بین مبدا و مقصد در آن لازم استTFTP جلسات ورود ندارد ، یعنی احراز هویت لازم نیست و بنابراین این یک خطر امنیتی محسوب می شود
۴
FTP دارای تعدادی دستورالعمل (get، put، ls، dir، LCD) است که می تواند فهرست شود و فهرستها و غیره را لیست کند.TFTP فقط دارای پنج دستور اجرایی است ((RRQ) ، درخواست نوشتن (WRQ) ، داده (DATA) ، تأیید اعتبار (ACK) و خطا (ERROR))
۵
برای اتصال منبع ، FTP از ۲ پورت ، پورت TCP No21 برای ایجاد اتصالات برای داده ها و TCP Port No 20 برای Control استفاده می کند.TFTP برای انتقال پرونده ها و درگاه استفاده شده UDP شماره ۶۹ ارتباط مستقیمی برقرار می کند
۶
FTP پیچیده تر از TFTP است.TFTP کمتر از FTP پیچیده است.
۷
FTP به حافظه بیشتری نیاز دارد.TFTP به حافظه کمتری نیاز دارد.

کلام آخر

در این جلسه به آشنایی با تفاوت های FTP و TFTP پرداختیم.
با توجه به آن چه که آموخته اید اگر خیلی سخت نمی گیرید و فقط به دنبال انتقال فایل های تان هستید در آن صورت TFTP گزینه بدی نیست که کار با آن ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد.

به اشتراک بگذارید